Vi vil sikre en sund forretning for frisøren

”Frisørbranchen er relationsdrevet. Derfor holder vi fast i de gamle værdier og den fysiske kontakt mellem frisør og leverandør”. Det siger Jimi Vinding, der er adm. direktør i Frisørland. Han ser det som sin opgave at passe på den lille frisør, og sikre, at både de store og de små saloner kan drive en sund forretning. ”Det er til alles fordel”, fastslår han.

Foto: Frisørland

05.10.2023

Pia Finne, hair.dk

”Frisørbranchen bliver stadig mere digitaliseret i form af ordrebehandling og færre besøg i salonerne. Men vi mener, frisørbranchen er en relationsdrevet branche; frisør til kunde men også fra frisør til leverandør. Derfor holder vi fast i de gamle værdier og dermed holder vi fast i den fysiske kontakt mellem frisøren og leverandøren. Under Covid brugte vi tiden på at se ind i, hvordan vi bedst kan bidrage ude i salonerne, og da vi startede op igen, var det med en kundeservice, der er kvalificeret til at hjælpe frisøren med at drive deres virksomhed på bedst mulig vis”. Det fortæller Jimi Vinding, der er adm. direktør i Frisørland.

Jimi Vinding. Foto: Frisørland

Virksomheden har rødder tilbage i 1983, hvor man startede op med forhandlingen af Goldwell i Jylland. Nogle år efter blev Frisørland med inventar til salonerne stiftet som en ekstra service til frisørerne, og over årene voksede de to virksomheder sammen til én. 

”Da Goldwell på et tidspunkt selv ønskede at overtage forhandlingen, og vi mistede brandet, gav det os muligheden for at starte på ny. Vi kunne vælge de brands, der passer til os, og vi fik lejlighed til at kigge på branchen på ny og sætte ind, der hvor vi føler, branchen har et behov”, fortæller Jimi Vinding.

Men som han siger det; ”det er let at finde produkter, det er sværere at finde produkter, der tager ansvar og som samtidig performer på det danske marked”.

Kravet var nemlig, at produkterne skulle leve op til nogle fokuspunkter og tage ansvar i forhold til bl.a. miljø og bæredygtighed. Men det var krav dengang, for som Jimi Vinding siger det: ”I dag er miljø og bæredygtighed jo egentlig ikke en del af ligningen. Det er selvfølgeligheder og et generelt krav fra branchen”.

Men Jimis holdning var også dengang som nu, at de brands, man samarbejder med, skal tage ansvar i forhold til at beskytte den lille frisør.

”Vi skal forhandle produkter, der er forbeholdt frisørerne, eller som minimum samhandle med leverandører, der tager stilling til, om brandet skal være et omnichannelbrand eller om produkterne er forbeholdt frisørerne. Dermed kan den enkelte frisør tage stilling til, hvad man vil”.

Jimi slår også fast, at det er vigtigt, at de virksomheder, Frisørland samarbejder med, er familieejede. Også dét er for at beskytte frisøren.

”Der findes mange mærker, der drives af store kapitalfonde og koncerner, der har til formål at bringe brandet i en gunstig position for efterfølgende at sælge det. Sker det, så står den lille frisør lidt som gidsel. De bygger brandet op og bruger det i salonen, og så kan det pludselig blive taget fra dem. Vi vil derfor have en sund værdikæde til glæde for alle. Det har vi bygget hele vores virksomhed op på; brands der tager ansvar, og virksomheder, der er på samme niveau som os og som frisøren. Jeg kan godt lide, når jeg står op om morgen med en god mavefornemmelse, og en følelse af, at jeg har bidraget til frisørerne, som leverandørerne bidrager til mig”.

Indretning er en del af Frisørlands virksomhed.. Foto: Frisørland

Serviceniveauet skal bare være i top

For Jimi er det med service, som det er med bæredygtighed. Det skal bare være i orden. ”Alle i branchen praler af et højt serviceniveau. Vi har valgt at sige, at vi vil være et dansk firma, der er kendt hos frisørerne for service. Bestilles der varer inden kl. 14, leveres de dagen efter. Vi har nogle fantastiske medarbejdere, der generelt har en holdning om, at bakken med ordrer skal være tom, inden de går hjem”, fastslår han.

Det betyder også, at frisørerne ikke behøver at ligge med de store lagre. ”Jeg vil hellere være lager for frisørerne, end at de skal være lager for mig. Frisørsalonerne i Danmark er er dem på europæisk plan med det laveste antal medarbejdere. Det vil sige, at rigtig mange står alene i salonen eller med en enkelt medarbejder, og de skal også have mulighed for at drive en sund forretning”, er indstillingen. Og det høje serviceniveau og den hurtige leveringshastighed kommer jo også de store frisører til gode.

I Frisørland består ejerkredsen af fire personer, og det ser Jimi som en klar fordel i forhold til, at hver ejer har sine kompetencer at bidrage med.

”Som leder eller ejer kan man let brænde ud og synes, det er hårdt. Vi er flere ejere med hver vores kompetencer. De tre andre er typisk dem, der er ude i salonerne hos frisørerne. Men vi kan sparre med hinanden, støtte hinanden og aflaste hinanden, og det skaber en rigtig god dynamik. Faktisk betyder det meget at have andre, man kan kaste bold op ad i forhold til nye ideer eller satsninger. Ikke mindst i forhold til de udfordringer, der har præget branchen i de seneste tre-fire år”.

Frisørernes totalleverandør

Målet for Frisørland er at være frisørernes totalleverandør. Og man kan levere alt, der er brug for i salonen. Fra møbler; stole, spejle og belysning til produkter og værktøjer.

”Det er mere rentabelt for frisøren at have én leverandør, for hver gang, der kommer en sælger i salonen, siger frisøren måske nej til en klipning, fordi vi sidder i baglokalet. Derfor laver vi koncepter, hvor det er muligt at samle alt”, forklarer Jimi.

Det betyder også, at skal salonen moderniseres, så hjælper Frisørland gerne, så man ikke skal i banken eller have overtræk på kassekreditten.

”Vi stiller ganske enkelt møbler til rådighed mod at de køber deres produkter hos os. En såkaldt Ambassadøraftale. På den måde kan vi være med til at fastholde en sund frisørbranche”.

Foto: Frisørland

Foto: Frisørland

Foto: Frisørland

Selvfølgelig får Frisørland også noget ud af den form for aftaler. ”Det går jo begge veje”, lyder det, og da produktdelen er større end møbeldelen, fordi frisørerne jo ikke skifter møbler ud løbende, så går regnestykke op for både Frisørland og for frisøren.

”Man skal se på sin salon med kundernes øjne. Det betyder, at man ca. hvert femte år skal pifte den op, så den bliver ved med at fremstå spændende og ny. Og i den tid er der naturligvis solgt rigtig mange shampooer”.

Frisørland har tre showrooms i Herlev, Vejle og Viborg.

Jimi medgiver, det er en dyr post at være repræsenteret tre steder i landet. Men holdningen er, at ingen frisør skal køre meget mere end en time for at komme til et showroom, hvor man kan prøvesidde stolen eller se belysningen ”live”.

”At bruge penge på indretning af salonen er en stor beslutning. Derfor skal frisørerne naturligvis have mulighed for at se møblerne, og dermed få sikkerhed for, at de er i orden”.

De tre showrooms benyttes i øvrigt også, når Frisørland holder kurser for frisørerne. Og dem holdes der en del af hen over året, og alle er velkomne. Kunder som ikke-kunder.

”Frisørbranchen i Danmark har tradition for at tage på inspirationskurser, hvor man får den nyeste mode at se, og i det hele taget får et inspirationskick”, lyder det fra Jimi. Og netop et inspirationskick er også det, man søger at skabe på Frisørlands kurser – selvfølgelig med brug af virksomhedens produkter og farver.

Vi er en dansk frisørvirksomhed

I forhold til fremtiden fastslår Jimi Vinding, at man fortsat vil have fokus på de tre hovedbrands; Glynt, evo og My.Organics samt på inventar-delen af virksomheden.

”Vi er blevet spurgt, om vi vil starte op i andre lande, men vi har bygget vores virksomhed på at være en dansk frisørvirksomhed, og vi har rigeligt at gøre med at servicere de danske frisører og sikre, at deres virksomheder er sunde. Med andre ord; vi vil også fremadrettet være en god, solid, dansk frisørleverandør”.

Men når det er sagt, slår han også fast, at man altid er på udkig efter nye brands. ”Det er vigtigt for os at være en attraktiv frisørleverandør, derfor skal vi også løbende holde et godt øje med udviklingen”.

Foto: Frisørland

Relateret indhold

01.05.2024hair.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

30.04.2024hair.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024hair.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

26.04.2024PARK Styling

Sponseret

Kendt Vejle-salon laver nyt partnerskab

26.04.2024PARK Styling

Sponseret

Nystartet salon laver samarbejde med Park Styling

25.04.2024hair.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

23.04.2024hair.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024hair.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023