Nye tal vækker opsigt: hver tredje dansker handler på Temu

Hver tredje forbruger har handlet hos kinesiske Temu, som nu er den næstmest anvendte netbutik i Danmark. Det viser en ny analyse, som Dansk Erhvervs E-handelsdirektør kalder bekymrende. Der er dog håb...

Foto: 123RF.com

Hvor stor er Temu egentlig i Danmark?

Det spørgsmål har mange stillet i forbindelse med, at den kinesiske virksomhed på kort tid er stormet frem i Danmark. Nu giver en ny analyse svaret. Og det er opsigtsvækkende.

Hver tredje danske forbruger handler hos Temu, og 4 ud af 10 af Temu-kunderne gør det mindst én gang om måneden.

Tallene bliver endnu vildere, når vi dykker ned i analysen, forklarer E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund. Eksempelvis har knap halvdelen af børnefamilierne handlet på Temu:

”Vi vidste godt, at Temu er stormet frem, men jeg havde alligevel ikke regnet med, at det var så voldsomt.”

I analysen svarer fem procent af forbrugerne også, at deres seneste køb var hos Temu. Dermed overgås Temu kun lige akkurat af Zalando, som i flere år har været den suverænt mest benyttede netbutik i Danmark.

”Det er simpelthen uhørt, at de på så kort tid er gået fra ukendt til næsten at indhente Zalando,” siger Niels Ralund.

Den voldsomme fremgang er baseret på mange meget små ordrer, da gennemsnitsprisen per Temu-ordre er 181 kroner, hvilket er markant lavere end de 810 kr., som er gennemsnitsprisen for danskernes normale køb på nettet.  Alligevel tøver Niels Ralund ikke med at kalde Temus fremgang bekymrende på de danske virksomhedernes vegne:

”Det er jo mange, mange bække små, og det løber op. Samtidig har Temu fyret ufattelig mange penge af på markedsføring, og det har presset prisen for de danske virksomheder. Det er den kombination, der gør ondt,” uddyber han.

Temus slogan er ”Shop like a billionaire,” og det er da også muligheden for at købe endog meget billige produkter, der lokker forbrugerne til. I analysen svarer 7 ud af 10 Temu-brugere, at lave priser er det, der får dem til handle hos Temu.

Det kommer ikke bag på Niels Ralund, som henviser til, at netop prisen er i fokus i Temus velpolstrede og velsmurte marketingmaskine. I Dansk Erhvervs analyse svarer over halvdelen af Temu-brugerne, at det var reklamer på nettet, der inspirerede dem til at handle på den kinesiske platform.

”Prisen har de seneste år fået større betydning, så det er helt naturligt, at mange lader sig lokke af Temus absurde priser – især når de konstant bliver bombarderet med reklamer.”

Historien om Wish giver håb
Analysen er på mange områder bekymrende læsning, men der er dog også en enkelt grafik, som giver et håb. Grafikken viser, at forbrugerne i stor stil har droppet at handle hos Wish.com, der for nogle år tilbage stormede frem og dagligt sendte op mod 40.000 pakker til danske forbrugere.

Wish’ nedgang begyndte, da virksomheden skulle til at betale told og moms og følge reglerne i EU og derfor blev mindre attraktiv:

”Både i Danmark og i EU arbejder vi hårdt for, at historien gentager sig, selv om Temu er Wish på steroider. Temu skal tvinges at følge de samme spilleregler som andre netbutikker. Vi knokler på for at få fair konkurrence. Det er en sej kamp mod en hård modstander, men vi klør på. Tallene viser jo tydeligt, at det er nødvendigt,” slutter Niels Ralund.  

Relateret indhold

22.10.2024hair.dk

The Body Shop genopstår

22.10.2024hair.dk

Det går danskere efter på Black Friday

21.10.2024hair.dk

Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb

16.10.2024hair.dk

Danskerne elsker impulskøb

16.10.2024hair.dk

7,7 milliarder kroner mangler at blive indsamlet

15.10.2024hair.dk

Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter

15.10.2024KAO DENMARK A/S

Sponseret

KAO vinder af ”World’s most ethical companies”

14.10.2024Just Add People

Sponseret

Åbningstider: Tiltræk dine drømme-kunder ⏰

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Odense

PARK Styling
Kursus
MESTRER STORE FARVEBEHANDLINGER MED CASPER HUSTED

Er du passioneret omkring store farvebehandlinger og ønsker at forfine dine færdigheder? Så er Casper Husted’s farvekursus det ideelle for dig.

Dato

16.09.2024

Tid

10:00

Sted

København

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
CUTTING CLASS // Cutting with confidence

CUTTING CLASS - CUTTING WITH CONFIDENCE. SPENDRUP - DIT HÅR ER PERSONLIGT! OPLEV KLIPNINGER I ET TRYGT UNIVERS, HVOR DER SÆTTES FOKUS PÅ DIN PERSONLIGE UDVIKLING OG MØDER DIG DER HVOR DU ER. I en behagelig atmosfære skabes magien og udviklingen til læring. Gennem dagen arbejdes der hands-on med personlig stil, og der kredses om detaljen. Målet er at motivere og øge din arbejdsglæde, samt styrke dine færdigheder, så du undgår at gentage dig selv i dit arbejde. Bettina fra Frisør Spendrup sørger for en givende dag med klip af personlig model, og brugbare nyfortolkninger af klassiske klippeteknikker. Kl. 09.00 - 16.00. Pris 2.495 kr. inkl. frokost. Eget værktøj og modeller skal medbringes: 1 model formiddag samt 1 model efter frokost.

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

København

PARK Styling
Kursus
MESTRER STORE FARVEBEHANDLINGER MED CASPER HUSTED

Er du passioneret omkring store farvebehandlinger og ønsker at forfine dine færdigheder? Så er Casper Husted’s farvekursus det ideelle for dig.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Kolding

Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

18.09.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
WOMENS HAIR couture

Weekend kursus | Dameklip | Look and Learn & Hands-on

Dato

19.09.2024

Sted

Ann Leivsgard. Knabrostræde 1A, st.th, 1210 København

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023