En wellbeing-oplevelse i Paris
Hvad kan en af verdens største boligmesser gøre for beautybranchen? Det kunne man jo godt spørge sig selv om, men i august 2023 lancerede Maison&Objet i Paris et wellbeing-område, og frem til messen i januar var interessen og antallet af udstillere steget markant.
“Det er det område på messen, hvor vi har set den kraftigste vækst”, lyder det fra Alexandra Iftimiciuc, International Market Manager på Maison&Objet. Hun tilskriver det en stor og kraftigt voksende interesse for wellness, wellbeing og beauty-området. Ikke blot blandt professionelle beauty-aktører, men også blandt livsstilsbutikker, der kombinerer beauty og wellbeing med andre produktgrupper.
I wellbeing-området kunne man se tendenser og teste nye måder at forstå det nye wellnessmarked bedre på i en autentisk oplevelse af velvære.
På området var der mulighed for at få en Wellbeing Experience.
"Alle sessionerne var fyldt op, og der var ventelister; folk stod i kø," forklarer skaberen af Seinographe, Marina Mussat, der er på forkant med trivselsrelaterede events, som hun regelmæssigt er vært for i sin parisiske butik.
"Hos Maison&Objet kom deltagerne fra design og kunst i levende verdener og var ikke nødvendigvis fortrolige med wellness," fortsætter hun, "og alligevel var selv dem, der var tættest på denne type holistiske oplevelser, meget åbne og glade for at opdage nye praksisser."
Trenden blev der også kigget ind i af trendbureauet Fashion Snoops, og de præsenterede tre udviklingsområder for skønhedsbranchen: ”Symbio tech og fremkomsten af tekniske løsninger”, ”Longivity og de biovidenskabelige bidrag i forhold til at modificere virkningerne af aldring” og endelig ”Introspektion – at kigge indad - og hvordan kan vi genoprette forbindelsen til vores følelser”.
"Ideen er at gå lidt længere i fordybelsen," hævder Marina Mussat, som inviterede til fordybende yogasessioner med det parisiske studie MyGinger.
Så højteknologien blev forenet med gamle men stadig relevante teknikker, og indretningsarkitekter lærte om indisk Feng Shui "Vastu Shastra" og opdagede, hvordan den gamle praksis kan anvendes i et interiør eller en butik.
Blandt områdets nye tiltag var en Beauty Bar, hvor man hver dag kunne smage forskellige ”beauty foods” helt i tråd med tendensen om Inner beauty og nye kosttilskud, der medvirker til skønhed, som kommer indefra.
Fokus på et blomstrende wellnessmarked
Med det øgede fokus, der er på det stærkt voksende Wellness-marked med en forventet global vækst på 9.9% om året i løbet af de næste 5 år (ifølge Global Wellness Institute), kan et besøg på Maison&Objets Well-being Experience give en god forståelse af markedet og de udfordringer, der er.
Der er ingen tvivl om, at Wellbeing også i september 2024 vil være en del af Maison&Objet, og måske et sted, hvor danske beauty-relaterede butikker, saloner og klinikker kan få en ny indgangsvinkel til branchen og inspiration til, hvordan man kan videreudvikle sin egen forretning – samt selvfølgelig fordybe sig i en boble af positiv energi med flere dimensioner: et udvalg af nye produkter, der forbedrer trivsel for en selv og hjemmet, samt en ægte sensorisk og holistisk rejse på et marked, der er mere end lovende.