Marketing via sociale medier virker
En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser at godt halvdelen af alle onlineforbrugere følger influencere, brands og virksomheder på sociale medier.
”Det er ikke ryd-forsiden-tal, men tallet, som i øvrigt er vokset siden seneste undersøgelse, understreger, hvor vigtige de kanaler er. Og det forklarer, hvorfor andre analyser viser, at de sociale medier er en grundstamme i virksomhedernes marketing-mix,” forklarer fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv Carsten Rose Lundberg.
TikTok vinder indpas
På listen over de sociale medier, som danskerne lader deres onlinekøb inspirere af, ligger Facebook og Instagram stadig øverst. Men udviklingen de sidste tre år viser, at de to Meta-mastodonter begynder at tabe lidt momentum til TikTok og Pinterest, som er steget hhv. fem og fire procent.
”Det bliver rigtigt interessant, når vi kigger ned i befolkningsgrupperne. Her kan vi se, at TikTok er lige så populært hos de unge som Facebook, og at LinkedIn faktisk er ganske populært hos de midaldrende,” fortæller Carsten Rose Lundberg.
Og lidt overraskende er nyhedsbrevenes popularitet i stigning.
”Det er gode nyheder, fordi det ofte er en billigere marketingkanal for virksomhederne, og fordi det giver adgang til en masse førstepartsdata, som man ikke kan få fra andre kanaler,” forklarer Carsten Rose Lundberg.
Sociale medier vigtige for bolig og interiør
Det er særligt tøj og personlig pleje, der købes på baggrund af inspiration fra sociale medier, men også kategorien bolig og interiør har set fremgang. Her lader hele 30% af forbrugerne sig inspirere til køb via sociale medier.
Der ses dog et lille fald i tallet for, hvor vigtige sociale medier er for at få forbrugerne til at købe et produkt. Det betyder dog ikke at tallet er uvæsentligt, ift. markedsføring.
”Det er lige så vigtigt som anbefalinger fra omgangskredsen, og det må siges at være ganske vigtigt,” slutter Carsten Rose Lundberg af.
Se tallene og statistikkerne her.
IDL