Funktionelle ingredienser i kosmetik

Sådan påvirker innovation, bæredygtighed og nye teknologier segmentet.

Foto: Cosmoprof

Skønhedsforbrugernes voksende opmærksomhed på bæredygtighed har sat fokus på ingrediens- og råvaresegmentet. Med videnskabelig innovation og opmærksomhed på naturen investerer leverandører over hele verden konstant i nye løsninger, der påvirker markedet og driver en anden tilgang til skønhed. 

Under den seneste udgave af Cosmoprof Worldwide Bologna var virksomheder, der specialiserede sig i ingredienser og råvarer, hovedpersonerne i et særligt område af Cosmopack, det område, der fremviser det bedste i kosmetikforsyningskæden. Fragrances and Ingredients Zone var vært for råvarer og ingrediensleverandører samt dufthuse, duftskabere og producenter. Udstillende virksomheder fokuserede på naturlige ingredienser, bioteknologiske innovationer og planteekstrakter samt duftinput, æteriske olier, parfume, stearinlys og stemningsdufte. 

Desuden var ændringerne i ingrediensforsyningen et stort emne i CosmoTalks, uddannelsesformatet for Cosmoprof Worldwide Bologna, med dedikerede sessioner og indsigt. 

Udfordringer og muligheder

"Opmærksomheden på biodiversitet og investeringerne i nye løsninger, der erstatter eksisterende ingredienser, er nøgleelementer for bæredygtighed i kosmetikindustrien", fremhævede Didier Thevenin, Brand Development Director hos Melvita, som deltog i paneldiskussionen ”Sustainability schemes & labels for cosmetic ingredients. 

"For at øge opmærksomheden på planetens sundhed spiller certificeringer og regler en strategisk rolle i at matche forretning og bevare naturen. En mere synergisk tilgang med en unik global certificering i stedet for de mange faktiske enheder samt globale standarder og regler for alle markeder ville markere en betydelig ændring". 

Foto: Cosmopr

Domenico Scordari, administrerende direktør og grundlægger af N&B Natural is Better, rejste de samme spørgsmål og bekymringer: "Vi er nødt til at forene kommunikation og værdier for at opnå mere troværdighed og fastholde forbrugernes behov. 

Forbrugerne fremmer bæredygtighed: De beder brands om at vedtage fælles værdier og basere deres strategi på respekt og ansvar, omsorg for lokale territorier og social påvirkning. For at opnå et så stort resultat skal der være en bedre synergi mellem virksomheder, såvel som mellem virksomheder og institutioner. Samarbejde kan føre til bedre løsninger inden for logistik, ingredienser og emballage".

Uddannelse af forbrugerne er en anden søjle for udviklingen af en mere bæredygtig kosmetikindustri, ifølge Rosalinda Nardi, chef for forskning og udvikling og eksterne relationer for kosmetikafdelingen hos ICEA, Institut for Etisk og Miljømæssig Certificering, der opererer i Italien. "Det er vigtigt at være mere synlig og tilføre mere værdi til certificeringer og god praksis. Forbrugerne bliver mere og mere opmærksomme på mærkninger og certificeringer, men det er ikke nok: De skal informeres bedre for at undgå risikoen for og misinformationen om greenwashing". 

Få mere at vide på www.cosmoprof.com

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

13.06.2025hair.dk

Funktionelle ingredienser i kosmetik

03.06.2025Just Add People

Sponseret

NYHED: Shampoohylder

20.05.2025Just Add People

Sponseret

Børnepude vs. seniorpude 🥊

20.05.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Forårsudsalg med kæmpe besparelser

20.05.2025hair.dk

Jeg ville skabe en salon med ro og nærvær

13.05.2025ICON HAIRSPA A/S

Sponseret

Farlig kemi i frisørfaget – er tiden ikke inde til et opgør?

06.05.2025hair.dk

Sådan bliver salonen mere miljøvenlig

06.05.2025hair.dk

Det er i de små nuancer, vi finder skønheden

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023