Forbrugerombudsmandens ny anbefalinger om miljømarkedsføring

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed. De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring.

Foto: 123RF.com

Virksomheder, som gerne vil markedsføre sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, kan fremover søge råd i Forbrugerombudsmandens anbefalinger til miljømarkedsføring. Anbefalingerne beskriver, hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, og er et fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13.

De indeholder også en opdatering af Forbrugerombudsmandens praksis, herunder om blandt andet ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation. I anbefalingerne er der indarbejdet relevante oplysninger om ændringen af UCP-direktivet fra EU, som træder i kraft den 27. september 2026, og som har til formål at bekæmpe vildledende grønne udsagn. Slutteligt indeholder anbefalingerne en række illustrative eksempler på såvel lovlig som ulovlig markedsføring med brug af grønne udsagn.

Læs de nye anbefalinger til virksomheder.

De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring. 

”Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært. Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen. Anbefalingerne skulle også gerne gøre det klarere for virksomhederne, hvilke krav Forbrugerombudsmanden stiller til udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i markedsføringen”, lyder det fra Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, der slutter af med at slå fast:

”Vi anbefaler de virksomheder, der ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn, at benytte så konkrete udsagn som muligt. På den måde er det nemmere at dokumentere udsagnene, ligesom der er mindre risiko for at vildlede forbrugerne.”

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

30.04.2025PARK Styling

Sponseret

PARK STYLING x EuroSkills Herning 2025!

30.04.2025hair.dk

CSRD-rapporteringskrav sat i bero

28.04.2025Just Add People

Sponseret

PRISKLASSER: Barberstole 💈

28.04.2025BIOSTHETIQUE A/S

Sponseret

Et sikkert fundament

28.04.2025hair.dk

Ny analyse: Skrankepaver stort problem for danske virksomheder

25.04.2025ICON HAIRSPA A/S

Sponseret

Massiv interesse for Hands-on kurser med Tina Mackinder - udsolgt på under 14 dage

25.04.2025hair.dk

Er du i tvivl om toldsatserne til USA? Nyt værktøj giver dig overblikket

25.04.2025hair.dk

Temu skruer op for charmeoffensiven

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023