WGSN - Intelligence 2025: Gen X skønhedsprioriteter

Gen X-skønhedsforbrugere er alt andet en ”den glemte generation”, og den presser på for en mere inkluderende, gennemsigtig og agnostisk tilgang til aldring og omdefinerer fortællingerne om overgangsalderen, gråt hår, velvære og en lang række andre midtvejsændringer. Det er konklusionen i en rapport fra trendbureauet WGSN.

Foto: 123RF.com

22.12.2023

Pia Finne, hair.dk

Gen X, der tæller de 41-56 årlige, er vokset op i en verden i udvikling, og med et skift fra analog til digital livsstil. De oprindelige oprørske aktivister er vokset op i 80'erne og 90'erne og er nu i færd med at nedbryde aldrende stereotyper inden for skønhed.

I forhold til Gen x er skønhedsdriverne: Ydeevne, bekvemmelighed og følelser og det gælder både produkter og tjenester, der strømliner rutiner; multifunktionelle formater; Veganske og cruelty free labels.

Købsproblemerne er ifølge WSGN-rapporten: Store skønhedsudgifter, men smarte forbrugere; de prioriterer at fremstå "sunde" frem for "unge"; og det betyder produkter, der udvikler sig med modne skønhedsbehov, ikke imod dem. Forbrugerne forventer inklusivitet og universalitet.

Skønhedsadfærd: De handler lige meget online som i de fysiske butikker; de er informerede og ser på produktanmeldelser, og de er brand-loyale men villige til at prøve noget nyt. De bruger gerne flere penge på bæredygtighed,

Skønhedsstil: Skin-first tankegangen er udbredt. Det gælder make-up, der er lige så nærende, som den er udtryksfuld, og Gen x-kvinderne investerer i professionelle skønhedsbehandlinger fra hår og negle til massage og ansigtsbehandlinger

Kategori muligheder: aldersagnostisk skønhed, hudkosmetiske hybrider, overgangshårprodukter, menopausal skønhed, seksuel velvære, brystpleje, Kosttilskud.

Fem faktorer, der påvirker Gen X-skønhed:

Store ideer: Fortsatte globale sociale, politiske og miljømæssige kriser vil gøre stress til et mere fremtrædende dagligt træk. Mærkerne skal designe til individet snarere end til forbrugeren og tilbyde produkter og tjenester, der hjælper folk med at leve op til den, de er, og beskytte deres fysiske og mentale velbefindende.

Foto: 123RF.com

Forbrugerpersona - Skinics: Skinics ser skønhedskultur som en folkesundhedskrise og er på en mission for at gøre det til et mere inkluderende, gennemsigtigt og sikkert sted for alle. De arbejder på at nedbryde konventionelle standarder for skønhed og udfordre tabubelagte emner.

Aldertilpasset skønhed: Forbrugerne modvirker, at "ungdommen" bliver udråbt som toppen af skønhedsidealer. Aldersagnostiske fortællinger omfavner aldringsoplevelsen snarere end at behandle den som noget, der skal rettes.

Menopausal skønhed: Her sættes nye standarder, da Gen X’erne oplever perimenopause for første gang. Fra 2020 følte 46 pct.af kvinderne globalt sig ikke forberedt på overgangsalderen, og mærkerne skal hjælpe dem med at forberede sig på denne livsfase med dedikerede ressourcer og produkter.

Støtte til sex: Barrierer for sex, såsom dysfunktion og smertefuldt samleje, kan påvirke alle på tværs af generationer. Mærkerne kan lette disse bekymringer på en tilgængelig måde med alternative løsninger, der hjælper med at øge libido eller maksimere glæden.

Relateret indhold

23.02.2024hair.dk

Et forår i farver

22.02.2024hair.dk

Mange glemmer det: Husk også at indberette 0 i moms

19.02.2024hair.dk

Google slukker for din remarketing og personalisering

19.02.2024Upgrade Hair

Sponseret

Velkommen til Upgrade Hair`s Education program

14.02.2024We Are One Denmark

Sponseret

Aveda hyldet som Årets Bedste Hårplejeserie ved Costume Awards 2023

13.02.2024hair.dk

Flest iværksættervirksomheder er i vækstbrancher

09.02.2024PARK Styling

Sponseret

Tonsus-trio øger bæredygtigt fokus

09.02.2024hair.dk

Har du firmabil: Pas på skattesmæk

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2024

Sted

Danmark

ZENZ
Kursus
Trend herre/dame

Et 3-dags kursus i de nyeste hårtrends indenfor herre- og damemode.

Dato

26.02.2024

Tid

09:00

Sted

Thoravej 7, st. 2400 København NV, Denmark

Upgrade Hair
Kursus
INSPIRATIONS AFTEN

Denne aften byder på alt lige fra balayage til nye farveteknikker

Dato

26.02.2024

Tid

18:30

Sted

Glostrup, Varde og Aalborg

ICON HAIRSPA A/S
Kursus
Brunch med Kevin.Murphy

Hvis du har tid og lyst til en lille uformel sammenkomst omkring Kevin Murphy produkterne og få nogle stylingstips til forårets komme, så sørger vi for brunch og kaffe på en Cafe i nærheden af dig. To af vores undervisere vil fortælle om lidt om udvalgte Kevin Murphy produkter konceptet bag Kevin Murphy.

Dato

27.02.2024

Tid

09:00

Sted

Bows and Balloons, Teglholmens Østkaj 69, 2450 København

Pact Nordic A/S
Kursus
Color Academy personlig udvikling indenfor Philip Martin’s fantastiske farveverden

Vi har skabt vores Color Academy ud fra ønsket om at udvikle hver enkelt frisør til at blive endnu stærkere i farvernes muligheder.

Dato

27.02.2024

Tid

09:30

Sted

Aarhus

FRISØRLAND.DK
Kursus
MoreTeaSir // Frisørland kursus

Du skal med når Frisørland & MoreTeaSir præsenterer forårets og sommerens nyeste trends og tendenser. Vi har denne sæson inviteret MORETEASIR med på vores trend tour ss24, for at give dig mulighed for at blive inspireret til at se hår, klippe- og farveteknikker og stylinger fra en ny vinkel. Her vil hverdagens kunder møde kundetypen, som tør dét ekstra, og tør skille sig ud fra mængden. Vi byder velkommen til Hasse Kliem, som leverer anderledes, men super fedt hår, inde for alle kønnets rammer. Mad serveres fra kl. 18.30.

Dato

27.02.2024

Tid

19:00

Sted

Aalborg

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023