Sådan sikrer du betalingerne, hvis teknikken svigter

Nationalbanken anbefaler, at erhvervsdrivende i den fysiske handel forbereder sig på betalingsnedbrud. Her er tre konkrete råd, der kan holde salget i gang, hvis betalingssystemerne går ned.

Foto: 123RF.com

Selv stabile betalingssystemer kan bryde midlertidigt sammen – som det skete under sommerens nedbrud hos Nets. Derfor anbefaler Nationalbanken nu, at erhvervsdrivende i den fysiske handel forbereder sig bedre på tekniske problemer, så kunderne stadig kan betale, når kortterminalen går ned. 

SMVdanmark bakker op om anbefalingerne og opfordrer medlemmerne til at bruge dem som et tjek af virksomhedens betalingsberedskab. 

“Hvis systemerne går ned, er det smart at have en backup-plan for betalinger. Så undgår man tabt salg og utilfredse kunder. Nationalbankens anbefalinger er en god anledning til at få tjekket, om ens betalingsløsningerne er robuste nok,” siger Bjørn Strøm, politisk konsulent i SMVdanmark. 

Her er Nationalbankens tre anbefalinger

1. Tilbyd flere betalingsformer 

Nationalbanken anbefaler, at virksomheder overvejer at kunne tage imod betalinger med både betalingskort, kontanter og kontooverførsler. De tre løsninger bygger på forskellige systemer, som i mange tilfælde fungerer uafhængigt af hinanden. 

Hvis kortsystemet går ned, kan betalinger med løsninger baseret på kontooverførsler, fx MobilePay og mobilbank, fungere som en backup til kontanter og kortbetalinger. 

2. Gør det muligt at tage imod offline-kortbetalinger 

Hvis du normalt modtager kortbetalinger, anbefaler Nationalbanken, at du kan modtage offline-kortbetalinger – altså betalinger, der kan gennemføres, selvom internetforbindelsen eller kortsystemet midlertidigt er nede. 

Det kræver, at du har den tekniske løsning til rådighed, inden behovet opstår. Det kan også kræve, at du har en særskilt aftale med din kortindløser og terminalleverandør. 

Kontakt dine betalingsudbydere for at høre, hvad du skal gøre for at modtage offline-betalinger. 

3. Hav en klar plan – og sørg for, at personalet kender den 

Teknikken kan fejle, og når det sker, er det afgørende, at medarbejderne ved, hvad de skal gøre. Nationalbanken anbefaler, at du har en plan med konkrete instruktioner til medarbejderne om, hvordan de håndterer en situation, hvor betalinger ikke kan gennemføres. 

Planen kan f.eks. indeholde: 

Hvordan betalinger kan gennemføres offline 

Hvilke betalingsmidler der kan bruges som alternativ 

Hvordan man informerer kunderne hurtigt og roligt 

Det kan være en god idé at teste planen jævnligt, så du ved, at procedurerne virker i praksis. 

Læs mere:

Anbefalingerne bygger på en ny analyse fra Nationalbanken, som viser, at selv et sikkert og effektivt betalingssystem som det danske kan blive ramt af tekniske udfald. 

Du kan læse mere om Nationalbankens anbefalinger her. 

hair.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

Relateret indhold

16.10.2025hair.dk

Sådan sikrer du betalingerne, hvis teknikken svigter

14.10.2025hair.dk

6 ting, du skal vide om danskernes forbrug på nettet

14.10.2025hair.dk

Bymidten på dagsordenen til kommunalvalget

13.10.2025hair.dk

Generationsskifte har lige nu historisk gode vilkår

09.10.2025hair.dk

Fratræk din købsmoms på bogføringstidspunktet

08.10.2025Trontveit

Sponseret

Trontveit styrker salget på Sjælland – byder velkommen til Gitte Juul-Olsen

08.10.2025hair.dk

Sådan kan AI skabe værdi og styrke konkurrencekraften i SMV'er

08.10.2025hair.dk

Konkursbilledet i Danmark: Stigning på 10 procent vækker bekymring

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023