Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

En strammere lovgivning for forbrugersikkerhed ser dagens lys i denne måned, og reglerne er gode nyheder for de danske forbrugere. Det er udmeldingen fra Jens Haugaard, der er direktør hos compliance-specialisten Mediator.

Foto: Mediator

13. december 2024 trådte en ny produktsikkerhedsforordning i kraft. Under betegnelsen GPSR-forordningen fastsættes der nu skærpede regler for sikkerheden ved forbrugerprodukter, som bliver sat til salg indenfor EU. Forordningen omfatter alle de virksomheder, der er med til at bringe produkter ind på EU-markedet. 

Hos compliance-specialisterne Mediator har man siden 2011 bygget bro mellem producenter og dem, der går til markedet med varer. Her hilser man den nye lovgivning velkommen, og ifølge Jens Haugaard, der er CEO hos Mediator, får især et element afgørende betydning for danskerne.

”De nye regler er en sejr for forbrugersikkerheden i Danmark – ingen tvivl om det. Især de strengere krav til sporbarhed vil betyde, at importerede varer kommer til at matche europæisk lovgivning. Konkret vil man - uanset om varen er købt i en fysisk butik eller på en dansk webshop - fremover være langt mere sikker på, at produktet man pakker ud, er identisk med det, som man har bestilt, siger Jens Haugaard og uddyber: 

Produktsikkerhedsforordningen stiller højere krav til, at alle produkter skal vurderes i forhold til sikkerhed, og det vil give mere sikre produkter på markedet. Hvis man eksempelvis har købt nogle produkter, der senere viser sig at være farlige, er det nu nemmere for producenterne at advare forbrugerne og hjemkalde produkterne. 

Fokus på kemi-produkter

Foruden produktsikkerhedsforordningen er den såkaldte CLP-forordning også blevet strammet op, og ifølge Miljøstyrelsen trådte den i kraft den 10. december.

CLP står for Classification, Labelling and Packaging, og de nye regler er gældende for produkter, der indeholder kemikalier, og som sælges til private og til professionel brug. Jens Haugaard pointerer, at også denne forordning vil højne danskernes forbrugersikkerhed.

”Faremærkningen skal også synliggøres, hvis for eksempel en dagligvarebutik i reklamer omtaler varer indeholdende kemi, eller hvis disse sælges online eller over telefonen,” fortæller Jens Haugaard.

187 kilo emballage per dansker

Seneste tal fra Miljøstyrelsen viser, at danskerne i 2022 i gennemsnit bortskaffede 187 kg emballage per indbygger. Det svarer samlet set til 1.108.000 ton, og Jens Haugaard glæder sig i den forbindelse over, at de nye regler også fokuserer netop det punkt.

”Mange tænker ikke over indholdet af den emballage, man bortskaffer, og som skal destrueres efter endt køb. Det betyder, at pap og plastik til at pakke produkterne ind i ligeledes skal være konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med sikkerhedskravene,” slutter Jens Haugaard.

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

21.01.2025hair.dk

Hvad er historien bag frisørslaget?

20.01.2025hair.dk

Skab tryghed for kinden - og øg mersalget

13.01.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Rejs mod nye horisonter med evo Hue-Verse

08.01.2025hair.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

07.01.2025Toftild alternativt hår

Sponseret

Køb professionelle salonvarer ved Toftild

03.01.2025hair.dk

Brynbehandlinger er godt for forretningen

02.01.2025Trontveit

Sponseret

Paradise - Ergonomisk Massagevask - Salon Ambience

18.12.2024hair.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023