Eminent – en hyldest til frisørfaget og tidens trends

Eminent hedder idHairs nye kollektion, og Global Art Director hos IdHair, Stig Bo Andersen, kalder den en fejring af frisørernes håndværk og af den virkning, en ny frisure kan have. En frisure er ikke bare hår – det er identitet, selvtillid og en måde at udtrykke personlighed på.

Fra IdHairs nye kollektion Eminent. Foto: IDhair

02.09.2025

Pia Finne, hair.dk

Når IdHair lancerer en ny kollektion, er det altid med ambitionen om både at inspirere og skabe looks, der kan bruges direkte i salonerne. Den nyeste kollektion fra IdHair hedder Eminent, og bag den står, Global Art Director. Stig Bo Andersen og hans team. Han fortæller om tankerne bag kollektionen, om arbejdet med den og om de tendenser, der præger frisurerne i 2025.

Hvorfor hedder kollektionen Eminent?
”Vi valgte navnet, fordi det signalerer noget fremragende og betydningsfuldt – præcis det, vi gerne vil formidle. Eminent er både en fejring af frisørernes håndværk og af den virkning, en ny frisure kan have. En frisure er ikke bare hår – det er identitet, selvtillid og en måde at udtrykke personlighed på. Når vi arbejder med looks, vil vi vise, hvordan hår kan være et stærkt redskab til fornyelse, til at føle sig velplejet og til at stå skarp i sit udtryk.”

Stig Bo Andersen, Global Art Director hos IdHair. Foto: IdHAIR

Hvordan har du grebet arbejdet med kollektionen an?
”Vi arbejder cirka fem-seks måneder frem i tiden med sådan en kollektion. Det betyder research, trendstudier, street-inspiration og mange timer i studiet. Vi kigger på, hvad der rører sig – både på catwalken, i gadebilledet og på sociale medier – og omsætter det til looks, der kan fungere i hverdagen. For mig er det vigtigt, at en kollektion ikke bare er et kunstprojekt, men også noget, frisørerne kan tage direkte med hjem i salonen. Derfor laver vi både inspirationsbogen og et klippekompendium. Bogen kan ligge fremme i salonen og bruges som inspiration for kunderne, klippekompendiet kan ligge i baglokalet som et opslagsværk, hvor frisørerne kan se, hvordan teknikkerne kan bruges i praksis.”

Hvilke tendenser ser du som de mest markante lige nu?
”Naturlighed fylder rigtig meget. Vi ser en bevægelse mod hårfarver, der ikke skal se farvede ud, men naturlige, varme nuancer med masser af glans. Blondinerne går i retning af perlemor og klarhed, men stadig med et naturligt skær. På klippesiden er der et miks af korte og lange looks. Pixie-cutten har fået et moderne twist i et Boyys Crop, og vi leger også med shaggen – både i længere versioner og kortere varianter. Og så er mullet’en stadig med til mændene i 2025. Men den skal være tekstureret og nutidig, ikke en kopi af 80’erne.”

Fra IdHairs nye kollektion Eminent. Foto: IdHAIR

Adskiller de danske trends sig fra udlandet?
”Ja, vi halter lidt efter. Jeg plejer at sige, at Danmark ofte ligger et til tre år bagud i forhold til f.eks. UK. Vi er ikke altid first movers, vi skal lige se, om en trend holder, før vi hopper med. Men samtidig betyder det, at vi kan forfine og tilpasse tendenserne, så de passer til danske kvinder og mænd. I kollektionen har vi arbejdet med looks, som spejler netop den skandinaviske stil – enkel, men med kant.”

Hvordan balancerer I imellem kreativitet og brugbarhed?
”For mig er det altafgørende, at kollektionen er forbrugervenlig. Vi kan godt lave kunstneriske frisurer, men hvis frisørerne ikke kan omsætte dem til kunderne, mister vi relevans. Derfor er farveteknikkerne i Eminent tænkt, så man kan skabe dimension og effekt med få farvepakker og på overskuelig tid. På den måde får kunden et resultat, der føles eksklusivt, men som også hænger sammen med frisørernes virkelighed i salonerne.”

Fra IdHairs nye kollektion Eminent. Foto: IdHAIR

Hvordan arbejder I med udtrykket omkring kollektionen?
”Det handler om helheden. Vi havde et stærkt team omkring Eminent, bl.a. makeupartist Nina Larsen, som virkelig forstod at understrege de looks, vi skabte. Diversitet er også vigtigt for os, og så lader vi looket afspejle personligheden, for i dag er alt tilladt i moden og i hårtrenden, så det handler om at give billederne kant og autenticitet. Det skal føles ægte og levende, ikke iscenesat på en stiv måde.”

Hvad håber du, frisørerne tager med sig fra kollektionen?
”Først og fremmest inspiration. Jeg håber, frisørerne kan bladre i materialet og tænke: ’Det her kan jeg bruge i morgen på en kunde.’ Men jeg håber også, at Eminent minder dem om, hvor vigtig en rolle de spiller. Frisørfaget har tusinder af års historie og er tæt knyttet til mode, kultur og identitet. Frisørerne er med til at skabe trends, sætte æstetikken og give mennesker følelsen af at være den bedste version af sig selv. Det er dét, vi gerne vil hylde med Eminent.”

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Fra IdHairs nye kollektion Eminent. Foto: IdHAIR

Fra IdHairs nye kollektion Eminent. Foto: IdHAIR

Fra IdHairs nye kollektion Eminent. Foto: IdHAIR

Fra IdHairs nye kollektion Eminent. Foto: IdHAIR

Fra IdHairs nye kollektion Eminent. Foto: IdHAIR

Fra IdHairs nye kollektion Eminent. Foto: IdHAIR

Relateret indhold

02.09.2025hair.dk

Eminent – en hyldest til frisørfaget og tidens trends

26.08.2025hair.dk

Nordic Hair Shot Awards – passion, fotokonkurrence og fællesskab i frisørbranchen

22.08.2025PARK Styling

Sponseret

Fine Chaos & PARK Styling // Copenhagen Fashion Week 25

19.08.2025hair.dk

Når håret bliver levende arkitektur

15.08.2025Just Add People

Sponseret

UGENS MØBEL: Uge 33

13.08.2025hair.dk

OFF MAP er udsolgt

12.08.2025hair.dk

Moden til foråret og sommeren 2026: Æstetik og autenticitet

08.08.2025Just Add People

Sponseret

UGENS MØBEL: Uge 32

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023