9 ud af 10 danskere vil ikke betale for at undgå reklamer på Facebook og Instagram

Det er for dyrt at betale knap 100 kr. om måneden for at slippe for reklamer, som ofte ikke forstyrrer. Det mener et klart flertal af danskerne, lyder det fra Dansk Erhverv.

Foto: 123RF.com

Danskerne ”freder” en af de vigtigste marketingkanaler for danske netbutikker. De vil ikke betale 100 kr. om måneden for at undgå reklamer på Facebook, men Dansk Erhverv advarer dog imod at tro, at den hellige marketing-gral er velforvaret. 

I slutningen af oktober meddelte Meta, der står bag Facebook og Instagram, at danske brugere ved at betale 100 kr. om måneden kunne slippe for reklamer på platformene.

Netbutikkerne kan dog ånde lettet op igen. I en spritny Dansk Erhverv undersøgelse svarer mere end 9 ud af 10 danskere nemlig, at de ikke vil betale for et reklamefrit feed.   

”Det er en god nyhed for netbutikkerne og de virksomheder, der i øvrigt annoncerer på Facebook, for som undersøgelsen også viser, så er langt, langt størstedelen af danskerne – og dermed annoncørernes kunder – daglige brugere af Facebook og Instagram. Så hvis mange af dem ville betale for at undgå reklamer, ville netbutikkerne stå med noget af en hovedpine,” siger Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv. Han henviser til, at godt 8 ud af 10 danskere bruger Facebook og/eller Instagram dagligt. 

Det er for dyrt 

Den primære grund til, at forbrugerne takker nej, er, at prisen for at undgå reklamer er for høj. Det overrasker ikke Carsten Rose Lundberg: 

”Man skal altid være forsigtig med at vurdere en pris, men jeg kan godt forstå, at mange forbrugere synes, at det er en høj pris at betale for at undgå reklamer.” 

Ganske interessant er der også lidt flere danskere, som ikke mener, at reklamerne forstyrrer, end omvendt.  

”Det hænger formentlig sammen med, at butikkerne er ret gode til at lave reklamerne underholdende og relevante, så de ikke bliver generende”, lyder vurderingen fra Carsten Rose Lundberg, som peger på, at knap hver tiende dansker mener, at reklamerne er relevante. 

Den hellige marketing-gral er ikke velforvaret 

Metas betalingstilbud er en mere eller mindre nødvendig konsekvens af en afgørelse fra januar i år, hvor Meta fik en bøde for ikke korrekt at indhente samtykke til personaliseret markedsføring. Afgørelsen lagde vægt på, at man som bruger ikke havde et reelt valg ift. om man ville modtage annoncer baseret på ens adfærd på Facebook/Instagram eller ej.  

Om Meta med den nye løsning så giver et reelt valg, er for tidligt at sige, lyder det fra Carsten Rose Lundberg: 

”Selvom undersøgelsen er godt nyt for netbutikkerne, så betyder det langt fra, at den hellige marketing-gral er velforvaret. Det er også derfor, vi opfordrer vores medlemmer til ikke at kaste alle deres marketing-æg i en kurv. Man bør også bruge kanaler, som ikke er helt så sårbare overfor ændringer”.

-PF

Mere fra...

05.12.2023hair.dk

PARK i feststemning

04.12.2023hair.dk

Vi går efter den højeste fællesnævner

01.12.2023hair.dk

Frisk unisex-duft

30.11.2023hair.dk

Sebastian Professional fejrer 50-års jubilæum med et nyt Limited edition samarbejde

29.11.2023hair.dk

Danskerne oplever at virksomheder greenwasher

29.11.2023hair.dk

Stylingprodukter med attitude

28.11.2023hair.dk

Giv glæde til huden

27.11.2023hair.dk

Danske NØIE lancerer verdens første well-ageing hudpleje, der kombinerer AI og personlig rådgivning

Jobmarked

Se alle

BELLACCI FRIZISTO ApS

Frisør søges til Bellacci Frizisto i hjertet af Odense

Elsker du dit fag og er passioneret Team player og serviceminded

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

INTERNATIONAL TRAINING ACADEMY A/S

Frisørunderviser søges til Beauty and Styles frisørskole i Aalborg.

Elsker du frisørfaget og trænger du til at prøve noget nyt? Så er vi klar til at give dig muligheden for at være med til at forme fremtidens frisører!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ZENZ

Drømmer du om et job hos ZENZ?

Ønsker du at deltage i Fashion Week, at blive undervist af frisører fra hele verden eller deltage i stylingopgaver i forbindelse med photoshoots? Så er ZENZ måske noget for dig.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ZENZ

ZENZ søger passionerede frisører med den 4-årige uddannelse

Vil du arbejde i branchens sundeste og mest kreative arbejdsmiljø?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

30.12.2023

ZENZ

ZENZ søger passionerede frisører med den 4-årige uddannelse

Vil du arbejde i branchens sundeste og mest kreative arbejdsmiljø?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.12.2023

ZENZ

ZENZ søger passionerede frisører med den 4-årige uddannelse

Vil du arbejde i branchens sundeste og mest kreative arbejdsmiljø?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.12.2023

PARK Styling

PARK by studie rørbæk I RANDERS SØGER NY FRISØR ASSISTENT

Vi søger en fuldtid- eller deltid frisør hurtigst muligt.

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

Savner du frihed i dit arbejde?

Du ønsker forandring og nye muligheder for personlig og professionel udvikling. Se om du kan genkende dig selv i følgende

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023