9 ud af 10 danskere vil ikke betale for at undgå reklamer på Facebook og Instagram

Det er for dyrt at betale knap 100 kr. om måneden for at slippe for reklamer, som ofte ikke forstyrrer. Det mener et klart flertal af danskerne, lyder det fra Dansk Erhverv.

Foto: 123RF.com

Danskerne ”freder” en af de vigtigste marketingkanaler for danske netbutikker. De vil ikke betale 100 kr. om måneden for at undgå reklamer på Facebook, men Dansk Erhverv advarer dog imod at tro, at den hellige marketing-gral er velforvaret. 

I slutningen af oktober meddelte Meta, der står bag Facebook og Instagram, at danske brugere ved at betale 100 kr. om måneden kunne slippe for reklamer på platformene.

Netbutikkerne kan dog ånde lettet op igen. I en spritny Dansk Erhverv undersøgelse svarer mere end 9 ud af 10 danskere nemlig, at de ikke vil betale for et reklamefrit feed.   

”Det er en god nyhed for netbutikkerne og de virksomheder, der i øvrigt annoncerer på Facebook, for som undersøgelsen også viser, så er langt, langt størstedelen af danskerne – og dermed annoncørernes kunder – daglige brugere af Facebook og Instagram. Så hvis mange af dem ville betale for at undgå reklamer, ville netbutikkerne stå med noget af en hovedpine,” siger Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv. Han henviser til, at godt 8 ud af 10 danskere bruger Facebook og/eller Instagram dagligt. 

Det er for dyrt 

Den primære grund til, at forbrugerne takker nej, er, at prisen for at undgå reklamer er for høj. Det overrasker ikke Carsten Rose Lundberg: 

”Man skal altid være forsigtig med at vurdere en pris, men jeg kan godt forstå, at mange forbrugere synes, at det er en høj pris at betale for at undgå reklamer.” 

Ganske interessant er der også lidt flere danskere, som ikke mener, at reklamerne forstyrrer, end omvendt.  

”Det hænger formentlig sammen med, at butikkerne er ret gode til at lave reklamerne underholdende og relevante, så de ikke bliver generende”, lyder vurderingen fra Carsten Rose Lundberg, som peger på, at knap hver tiende dansker mener, at reklamerne er relevante. 

Den hellige marketing-gral er ikke velforvaret 

Metas betalingstilbud er en mere eller mindre nødvendig konsekvens af en afgørelse fra januar i år, hvor Meta fik en bøde for ikke korrekt at indhente samtykke til personaliseret markedsføring. Afgørelsen lagde vægt på, at man som bruger ikke havde et reelt valg ift. om man ville modtage annoncer baseret på ens adfærd på Facebook/Instagram eller ej.  

Om Meta med den nye løsning så giver et reelt valg, er for tidligt at sige, lyder det fra Carsten Rose Lundberg: 

”Selvom undersøgelsen er godt nyt for netbutikkerne, så betyder det langt fra, at den hellige marketing-gral er velforvaret. Det er også derfor, vi opfordrer vores medlemmer til ikke at kaste alle deres marketing-æg i en kurv. Man bør også bruge kanaler, som ikke er helt så sårbare overfor ændringer”.

-PF

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

13.02.2025hair.dk

SMVdanmark kræver ophævelse af Nets’ monopol på Dankort-indløsning

12.02.2025hair.dk

Nu ruller milliarderne til danske iværksættere

10.02.2025hair.dk

Wish kan fortsætte med at bryde reglerne

06.02.2025Just Add People

Sponseret

GUIDE: Alt om finansiering

06.02.2025hair.dk

Ny analyse: Unge med høj afhængighed af sociale medier har lavere trivsel

05.02.2025hair.dk

Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

04.02.2025Just Add People

Sponseret

DEL BUDSKABET: Støt din frisør for 0,-

04.02.2025hair.dk

Danmark som epicenter for cirkulær produktion

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023