4 ud af 10 danskere følger virksomheder og influencers på sociale medier

Instagram har overhalet Facebook og er nu danskernes primære følg-en-virksomhed-eller-influencer-medie. Det kan dog være en stakket frist, for TikTok stormer frem. Det viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

4 ud af 10 danskere følger virksomheder eller influencere på de sociale medier. Som frisør har du en unik mulighed for at få dine kunder til at følge dig. når du har dem siddende i stolen og kan tale med dem, og det er vigtigt, at benytte sig af den mulighed.. Foto: 123rf.com

13.06.2023

Pia Finne, hair.dk

Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at 37 procent af danskerne følger virksomheder eller influencers på sociale medier.  

Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor tallet var 34. Fremgangen er især båret af de unge, hvor andelen, der følger virksomheder og influencers, er steget fra 57 procent til 67 procent.  

Instagram overhaler Facebook  

Det mest populære medie er Instagram, som 7 ud af 10 danske e-handelsforbrugere benytter. Dermed har det billedbårne medie efter nogle år på andenpladsen lige akkurat overhalet Facebook som det medie, flest brugere benytter til følge virksomheder eller influencers.   

At Instagram og Facebook topper listen, kommer formentlig ikke bag på virksomhederne, og det harmonerer fint med deres markedsføringsplaner. Det forklarer Mathilde Møller, som er konsulent i Dansk Erhverv og ekspert i sociale medier.  

”Vores seneste medlemsundersøgelse viste tydeligt, at virksomhedernes marketingafdelinger bruger flest ressourcer på Facebook og Instagram. Det er velkendte medier, som både de og brugerne kender”.  

TikTok stormer frem  

Instagrams erobring af førstepladsen er dog langt fra det mest interessante i analysen, lyder det fra Mathilde Møller.   

Det er i stedet TikToks enorme fremgang.   

Mediet stormer frem og har på et år mere end fordoblet andelen af brugere, som følger influencers eller brands. Blandt de unge er der tale om en tredobling fra 14 procent i 2021 over 32 procent i 2022 til 42 procent i 2023, og dermed er TikTok næsten lige så stor som Facebook.  

”Det er ret vildt, især når man tænker på, hvor meget negativ omtale der har været af TikTok den seneste tid,” siger Mathilde Møller og uddyber:  

”Udviklingen står også i kontrast til vores medlemsundersøgelse, der viser, at virksomhederne forventer at skære i deres TikTok-budget.”  

Undervurdér ikke nyhedsbrevet  

Ikke overraskende spiller alder en stor rolle i forhold til, hvilke medier man bruger. Mens de unge er til Snapchat og TikTok er børnefamilierne til Facebook og de ældre er til nyhedsbreve.  

Faktisk modtager hele 60 procent af de ældre nyhedsbreve fra virksomheder. Det er måske overraskende højt, men det er med til at understrege en vigtig pointe, forklarer Mathilde Møller:  

”Du skal ikke undervurdere nyhedsbrevet. Det er populært hos rigtig mange forbrugere, og for butikkerne er det også en attraktiv kanal, fordi man ikke er påvirket af stigninger i annonce/platforms-priser, og så giver e-mails dig desuden også den eftertragtede første-parts-data.”  

Mere fra...

05.12.2023hair.dk

PARK i feststemning

04.12.2023hair.dk

Vi går efter den højeste fællesnævner

01.12.2023hair.dk

Frisk unisex-duft

30.11.2023hair.dk

Sebastian Professional fejrer 50-års jubilæum med et nyt Limited edition samarbejde

29.11.2023hair.dk

Danskerne oplever at virksomheder greenwasher

29.11.2023hair.dk

Stylingprodukter med attitude

28.11.2023hair.dk

Giv glæde til huden

27.11.2023hair.dk

Danske NØIE lancerer verdens første well-ageing hudpleje, der kombinerer AI og personlig rådgivning

Jobmarked

Se alle

BELLACCI FRIZISTO ApS

Frisør søges til Bellacci Frizisto i hjertet af Odense

Elsker du dit fag og er passioneret Team player og serviceminded

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

INTERNATIONAL TRAINING ACADEMY A/S

Frisørunderviser søges til Beauty and Styles frisørskole i Aalborg.

Elsker du frisørfaget og trænger du til at prøve noget nyt? Så er vi klar til at give dig muligheden for at være med til at forme fremtidens frisører!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ZENZ

Drømmer du om et job hos ZENZ?

Ønsker du at deltage i Fashion Week, at blive undervist af frisører fra hele verden eller deltage i stylingopgaver i forbindelse med photoshoots? Så er ZENZ måske noget for dig.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ZENZ

ZENZ søger passionerede frisører med den 4-årige uddannelse

Vil du arbejde i branchens sundeste og mest kreative arbejdsmiljø?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

30.12.2023

ZENZ

ZENZ søger passionerede frisører med den 4-årige uddannelse

Vil du arbejde i branchens sundeste og mest kreative arbejdsmiljø?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.12.2023

ZENZ

ZENZ søger passionerede frisører med den 4-årige uddannelse

Vil du arbejde i branchens sundeste og mest kreative arbejdsmiljø?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.12.2023

PARK Styling

PARK by studie rørbæk I RANDERS SØGER NY FRISØR ASSISTENT

Vi søger en fuldtid- eller deltid frisør hurtigst muligt.

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

Savner du frihed i dit arbejde?

Du ønsker forandring og nye muligheder for personlig og professionel udvikling. Se om du kan genkende dig selv i følgende

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023