Overraskende stor fremgang for liveshopping

Hver femte dansker har liveshoppet de seneste tre måneder. Det er en markant fremgang fra sidste år og punkterer myten om liveshopping som en corona-døgnflue, lyder det fra Dansk Erhverv.

Foto: www.123RF.com

Godt hver femte dansker har nemlig i løbet af de seneste tre måneder prøvet liveshopping.  Sådan lyder det i Dansk Erhvervs e-handelsanalyse, og liveshopping kan også være et effektivt værktøj for både frisører og leverandører, når der skal sælges produkter til forbrugerne.

Og fremgangen er markant i forhold til sidste år, hvor 15 procent havde liveshoppet, og udviklingen kommer da også en smule bag på Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv. 

”Liveshopping fik luft under vingerne i corona-tiden, og selvom vi her i huset hele tiden har troet på konceptet, så må jeg indrømme, at jeg ikke havde forventet, at det ville udvikle sig så markant. De nye tal punkterer i hvert fald fuldstændig myten om, at det bare var en corona-døgnflue.” 

Større fokus på tid og tilbud 

Da liveshopping for alvor slog igennem, var det i høj grad båret af kundernes behov for underholdning og inspiration i en til tider kedelig corona-hverdag med lukkede butikker. 

Underholdning og inspiration er stadig blandt hovedårsagerne til, at danskerne liveshopper, men de mister betydning, og i stedet vinder muligheden for at spare tid og penge frem. 

”Vi ser generelt, at pris får en større betydning for forbrugerne, og derfor er det ikke så overraskende, at det også fylder ved liveshopping. Det er helt klart noget, man skal tage med i sine overvejelser, hvis man skal kaste sig over liveshopping som virksomhed,” pointerer Carsten Rose Lundberg.  

Årsagerne til liveshopping differentier en smule alt efter alder og køn – det kan du dykke ned i i analysen.  

Carsten Rose Lundberg mener, at udviklingen inden for årsagerne til at liveshoppe er godt nyt for de virksomheder, der tilbyder liveshopping: 

”Det giver helt klart et stærkere fundament, når man ikke bare står på underholdning og inspiration.” 

Børnefamilierne er blevet vilde med liveshopping 

I den knap-så-overraskende-boldgade viser analysen også, at liveshopping er mest udbredt hos de unge. Også når det gælder videoshopping og liveaktioner.  

De unge kan dog godt begynde at kigge sig over skulderen, siger Carsten Rose Lundberg. 

”Bekvemmeligheden og det tidssparende element har i den grad givet børnefamilierne lyst til at liveshoppe, og det er den gruppe, der har haft den absolut største fremgang samlet set. Det er faktisk kun 3 procentpoint, der adskiller børnefamilierne og de unge i toppen, når vi udelukkende ser på liveshopping.” 

I det hele taget bliver det spændende at følge liveshoppings udvikling, siger han: 

“Liveshopping kombinerer det bedste fra den fysiske og den digitale verden, og som supplerende salgskanal appellerer det både til de store virksomheder, og til de mindre butikker, der ikke kan være prisførende. Her kan værten med sin viden levere en værdiskabende oplevelse og dermed fastholde deres kundeskare og nå ud til flere. Derfor tror jeg på det.”  

-PF

hair.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

Relateret indhold

24.10.2025hair.dk

Flere gode nyheder til SMV’erne i ny finanslov

23.10.2025hair.dk

Danmarks første AI-podcast om arbejdsmiljø

22.10.2025hair.dk

Myndighederne forlænger levetiden af dankort til erhverv

21.10.2025hair.dk

Nye vejledninger om forbudt brug af AI

20.10.2025hair.dk

Tre ud af fire SMV’er kæmper med sene betalinger

16.10.2025hair.dk

Sådan sikrer du betalingerne, hvis teknikken svigter

14.10.2025hair.dk

6 ting, du skal vide om danskernes forbrug på nettet

14.10.2025hair.dk

Bymidten på dagsordenen til kommunalvalget

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023