Mærker uden indhold vildleder forbrugerne
”Et mærke må aldrig bare være varm luft. Når et firma sælger mærker til andre virksomheder, skal der være nogle reelle kriterier for - og kontrol med – brugen af mærket,” siger Forbrugerombudmanden.
Foto: 123RF.com
Makeitmedia har markedsført og solgt mærker uden kriterier for anvendelse af mærkerne til mindst 97 forskellige hjemmesider henvendt til forbrugere. Det er ulovligt, siger Forbrugerombudsmanden, der vurderer, at makeitmedia har medvirket til at overtræde vildledningsforbuddet, ved at mærkerne blev anvendt på hjemmesider henvendt til forbrugere.
Mærkerne havde typisk en tekst og et symbol i farver for eksempel en jordklode eller et blad. Virksomheden tilbød andre virksomheder at købe retten til at sætte ét eller flere af mærkerne på deres hjemmeside. Makeitmedia tilbød følgende mærker:
- CSR-mærket
- Sundt arbejdsmiljø-mærket
- Stop Papirspild-mærket
- Sikkerhedsmærket
- CO2stream-mærket
- STOPSPAM-mærket
- Vitapus-mærket
Der var ikke opsat kriterier for at anvende mærkerne, ligesom der heller ikke blev ført kontrol med brugen af mærkerne. Derfor var mærkerne i sig selv ikke garant for noget. Om eksempelvis CSR-mærket oplyste makeitmedia:
”CSR-mærket er ikke nødvendigvis et bevis for, at en virksomhed tager flere initiativer, der berører samfundet på en positiv måde. CSR-mærket har til formål at sprede et budskab om, at det er vigtigt for virksomheder at tage et samfundsmæssigt ansvar.”
Sagen blev indledt som følge af en klage over markedsføringen af CSR-mærket. Forbrugerombudsmanden konstaterede efterfølgende, at makeitmedia markedsførte og solgte yderligere mærker, og at der – med undtagelse af et enkelt krav for ”Sikkerhedsmærket” - ikke var nogle kriterier for at opnå mærkerne.
For ”Sikkerhedsmærket” var der et krav om, at hjemmesiden skulle have et såkaldt SSL-certifikat for at kunne anvende mærket på en hjemmeside.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at makeitmedias mærker alle havde en udformning og blev markedsført på en måde, som var egnet til at give forbrugere indtryk af, at virksomhederne adskilte sig positivt fra andre virksomheder, og det var ikke tilfældet.
Makeitmedia har efter Forbrugerombudsmandens henvendelse lukket de syv hjemmesider, der solgte mærkerne.
”Et mærke må aldrig bare være varm luft. Når et firma sælger mærker til andre virksomheder, skal der være nogle reelle kriterier for - og kontrol med – brugen af mærket. Vi har derfor indskærpet reglerne over for makeitmedia og minder generelt virksomhederne om, at markedsføring med f.eks.miljømærker forpligter,” fastslår Forbrugerombudsmand Torben Jensen.