Jeg tror på god karma

”Giver man noget af sig selv, får man det mange gange igen”. Det mener Dan Sørensen, der står bag Niveau, og det efterlever han hver dag i forhold til sine kunder. Samtidig lægger han ikke skjul på, at netværk er kernen i hans forretning.

”Jeg har ikke behov for at stille mig selv op på en piedestal, og jeg har ikke behov for at være nr. 1 i frisørbranchen. Men jeg vil gerne være nr. 1 hos mine kunder”, siger Dan.. Foto: Claus Peuckert

30.05.2023

Pia Finne, hair.dk

Dan lå i livets fasttrack med apperences på den røde, løber, celebreties og masser af fest og farver. Han var 22 år, var uddannet hos Stender, og havde sin egen salon på Vesterbro. Men pludselig blev det for meget. Han solgte salonen tog et halvt år fri og lejede et lille hus i Roskilde, hvor han brugte tiden på at kigge indad. Da han vendte tilbage til frisørbranchen, var det som en stærkere mere helstøbt person med styr på prioriteterne og med en stor lyst til at vende tilbage til den branche, det gik op for ham, at han savnede.

”Jeg blev headhuntet til Stuhr, fordi jeg havde hjulpet en kammerat med at lave noget hår, og da Elmer Stuhr så det, sagde han: ”Vi skal have fat i ham, der har lavet det”.

Dan underviste på Stuhr Interschool, stod i salonen og samtidig startede han et reklamebureau op med en kammerat. Det kørte et hektisk års tid. Men efter en ferie i Thailand, hvor tankerne endnu engang fik lov at flyve frit, kom Dan hjem og åbnede Niveau sammen med Regitze Koefoed Svendsen i 2015. 

”Vi åbnede uden kundekartotek, og uden at kunne betale næste måneds husleje, så det var bare om at få gang i netværket og skabe noget forretning”, fortæller Dan. Det lykkedes heldigvis. Salonen blev H.C. Ørstedsvej blev hurtigt en succes, for som Dan siger det: ”Jeg er den type person, der ikke er bange for at bruge mit netværk”.

Samtidig er Dan også en person, der ikke lader tingene stå til, som aldrig står stille, og som hele tiden udvikler og videreudvikler. Så da corona ramte, gik han ikke i sort, men valgte i stedet at starte Beauty-Club, en abonnementsbaseret onlineshop der som han siger det, har landets billigste frisør- og beautyprodukter, for at få indtjening ad den vej.

Egentlig overvejede han ikke at sælge, men han har været i dialog med Luxplus om et salg, selvom det ikke umiddelbart er blevet til noget, er han nu åben for et potentielt salg", og han fortæller at hans håb er, at Niveau Beauty House, der fra begyndelsen har været hans drøm, kan blive en realitet.

”Målet er at skabe et beautyhus, hvor vi har frisør, negleteknikere, kosmetologer med videre tilknyttet, så kunderne kan komme ind, få den fulde oplevelse med velvære og personlig pleje og i princippet tilbringe en hel dag i skønhedens tegn”.

Selv om han ser sig selv om direktør for et byt beautyhus, vil han dog stadig være frisør med kunder, for som han siger: ”Det vil være et kæmpestort personligt tab ikke at have kunde mere”, siger han.

Om grunden til at Dan gerne vil sælge Niveau nu, fortæller han, at han har fået en søn, der er syg, og at han gerne vil tilbringe mere tid sammen med ham, end det har kunnet lade sig gøre i egen salon, hvor han ofte har kunder fra kl. 9-22.

”Med et nyt set-up håber jeg at kunne få frihed uden at pause udviklingen”, fastslår han, og pointerer, at kombinationen af webshop og Beautyhouse er god. 

”Vi åbnede uden kundekartotek, og uden at kunne betale næste måneds husleje, så det var bare om at få gang i netværket og skabe noget forretning”, fortæller Dan.. Foto: Claus Peuckert

E-handlen er uundgåelig

Dan mener, frisørbranchen er gammeldags, og han mener, at e-handlen er uundgåelig. ”Derfor kan man lige så godt skabe nogle rammer, hvor de to spiller sammen”, siger han.

Hans holdning er, at fremtiden bliver svær for de frisører, der forsøger at drive en traditionel frisørsalon. ”Man skal sørge for at skille sig ud, og der skal klart være fokus på det professionelle og på faget”.

At bygge et kundekartotek op tager gerne fire år. Hos Niveau gjorde de det på seks måneder. Dan mener, det hænger sammen med måden, konceptet blev bygget op på.

”Vi har stort fokus på kunden. Vi kunne have valgt at tage flere kunder ind på samme tid og tjene flere penge, men det gør vi ikke. Vi vil hellere skabe loyale kunder, der kommer igen”, lyder det. Dan fortæller, at han har kunder fra den danske ambassade i New York, der kommer forbi, når de er i Danmark, en familie, der kommer fra Luxemburg, for at blive klippet samt kunder fra hele Danmark. ”Og så tilpasser jeg mig selvfølgelig dem, og passer det kl. 21 om aftenen, er jeg der”.

”Vi giver mere end bare god service. Vi giver noget af os selv, vi sørger for hele tiden at være den bedste udgave af os selv, når vi står med kunderne, og så lover vi ikke mere, end vi kan holde”. Og i øvrigt; jo mere, man giver af sig selv – det, kunderne ikke betaler for - jo mere får man også tilbage.

Derfor har Dan heller ikke noget imod, at hans ansatte tjener mange penge.

”De bestemmer selv, hvor meget de vil arbejde og dermed, hvor meget de vil tjene. Og det er også OK, hvis de ikke vil være fleksible. Men i en verden som den, vi befinder os i, er fleksibilitet en god måde at få loyale kunder på”.

Fotoet er skabt af Dan Sørensen.. Foto: Camilla Winther.

Netværket er kernen

For Dan er netværket kernen i hans forretning. Kunderne i salonen er alt fra folkeskolelærere til højt profilerede mennesker. Ikke realitystjerner, men mennesker, der er dygtige til deres arbejde, som Dan siger det. Og han er ikke bange for at bruge det netværk, han har skabt igennem sine kunder. ”Man skal bruge de kontakter, man har. Dels kan man hjælpe hinanden, og dels kan man skabe et endnu tættere forhold”.

Og den måde at slå sit navn fast på, vil han meget hellere benytte end eksempelvis at booste sit navn ved at arbejde ulønnet backstage på modeugen for ”15 minutes of fame”.

”Min reklame er min sidste kunde. Derfor giver jeg mig 100 pct. hver gang”. Og der er ingen tvivl om, at Dan er et meget målrettet menneske, der gennemfører, hvad han sætter sig for. 

”Jeg har altid været villig til at lægge de timer i, der skal til. Jeg ved, andre ikke har det på samme måde, men det er ham, jeg er”. Det gælder jobbet, og det gælder den iron man, som Dan satte sig for at gennemføre for nogle år siden med udgangspunkt i ikke at kunne løbe to kilometer. ”Jeg sætter mig både psykiske og fysiske mål, og så gør jeg alt, der skal til for at nå dem”, siger han med et smil.

At Dan har været professionel badmintonspiller med både Danmarksmesterskaber, Europa- og Verdensmesterskaber i bagagen, kan næsten ikke komme bag på nogen med den vindermentalitet. ”Men de tilbød en for lav kontrakt, og så sprang jeg fra”, fortæller han.

Faktisk var økonomien også grundlaget for valget af frisørfaget.

”Da vi havde emneuge i Folkeskolen i sin tid, spurgte jeg studievejlederen, hvad en frisør tjente. 25.000 kr. om måneden, sagde han. Det var mere end mine lommepenge, og så sætte jeg mig det mål – selv om det var vildt kedeligt de første to år. Men så handler det igen om at skabe sig sit eget job, og jeg begyndte at nørde frisørfaget”.

Han brugte al sig tid, fritid og arbejdstid, han blev testperson for L’Oréal på deres farver, og han gav alt til faget og til netværket.

Det betyder også, at han overlader det, andre er bedre til end ham, til dem. Bl.a. regnskaber og bogholderi.

”Der er ingen grund til at bekymre sig om noget, der er andre, der er bedre til end en selv”.

Netværk er i øvrigt også det, han mangler blandt frisørerne. ”Jeg laver ikke brudeopsætninger, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at kunne ringe til én i mit netværk, der kunne brudestyle min kunde hos mig – uden at jeg skal tjene penge på det, men for at hjælpe min kunde, mens en anden tjener pengene”.

Han ser dog en tendens til, at de fleste frisører tænker konkurrenter om andre frisører frem for kollegaer. ”Men vi har et dækningsbidrag på 98 pct., så jeg har ikke tænkt mig at tage andre frisørers kunder. Jeg synes, et professionelt netværk, hvor vi kan hjælpe hinanden og støtte op om hinanden, kunne være ideelt”.

Jeg tror på god karma

Dan tror på god karma, men karma kommer ikke af sig selv, og med hans sans for netværk og for at skabe gode relationer, får karma et lille skub i den rigtige retning.

”Frisørbranchen er i dag i bankernes risikogruppe. Men mange er også gået helt i stå og kan slet ikke se sig ud over coronalån og faldende kundeantal i salonen. Jeg arbejdede i stedet 100 timer om ugen for at klare skærene, for min holdning er, at man ikke kan være iværksætter med succes uden at yde en indsats. Man må ofre noget og tage chancer. Og så har vi lagt os fladt ned. Vi giver garanti: Er du ikke tilfreds, laver vi det om, for vi skal ikke have ret. Vi skal have loyale kunder”. Han fortæller, at da han ikke havde til den første måneds husleje i salonen, lod han ganske enkelt være med at gå hjem. ”Og kom der en kunde kl. 23 eller 24, tog jeg gerne imod”.

Han mener i øvrigt, at en del frisører ser sig selv som for store stjerner til deres eget ego.

”Jeg har ikke behov for at stille mig selv op på en piedestal, og jeg har ikke behov for at være nr. 1 i frisørbranchen. Men jeg vil gerne være nr. 1 hos mine kunder”, slutter Dan.

”Min reklame er min sidste kunde. Derfor giver jeg mig 100 pct. hver gang. Jeg har altid været villig til at lægge de timer i, der skal til. Jeg ved, andre ikke har det på samme måde, men det er ham, jeg er”.. Foto: Claus Peuckert

Foto: Fotograf Camilla Winther.

Foto: Fotograf Camilla Winther

Foto: Fotograf Camilla Winther

Relateret indhold

26.02.2024hair.dk

Mobilepay har varslet nye priser til erhvervskunder

26.02.2024hair.dk

Guys & Dolls Intercoiffure: Spring collection 2024

21.02.2024Upgrade Hair

Sponseret

Milk Shake Tonings spray

21.02.2024FRISØRLAND.DK

Sponseret

Graham Hill - populær kending i ny emballage

20.02.2024hair.dk

Med naturen i centrum

19.02.2024HAIR AND BODY CARE NORDIC

Sponseret

Lækkert hår starter ved hovedbunden

14.02.2024Upgrade Hair

Sponseret

Milk Shake Deep Detox

12.02.2024FRISØRLAND.DK

Sponseret

Smæk på hårfarven eller en soft nuance

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2024

Sted

Danmark

ZENZ
Kursus
Trend herre/dame

Et 3-dags kursus i de nyeste hårtrends indenfor herre- og damemode.

Dato

26.02.2024

Tid

09:00

Sted

Thoravej 7, st. 2400 København NV, Denmark

Upgrade Hair
Kursus
INSPIRATIONS AFTEN

Denne aften byder på alt lige fra balayage til nye farveteknikker

Dato

26.02.2024

Tid

18:30

Sted

Glostrup, Varde og Aalborg

ICON HAIRSPA A/S
Kursus
Brunch med Kevin.Murphy

Hvis du har tid og lyst til en lille uformel sammenkomst omkring Kevin Murphy produkterne og få nogle stylingstips til forårets komme, så sørger vi for brunch og kaffe på en Cafe i nærheden af dig. To af vores undervisere vil fortælle om lidt om udvalgte Kevin Murphy produkter konceptet bag Kevin Murphy.

Dato

27.02.2024

Tid

09:00

Sted

Bows and Balloons, Teglholmens Østkaj 69, 2450 København

Pact Nordic A/S
Kursus
Color Academy personlig udvikling indenfor Philip Martin’s fantastiske farveverden

Vi har skabt vores Color Academy ud fra ønsket om at udvikle hver enkelt frisør til at blive endnu stærkere i farvernes muligheder.

Dato

27.02.2024

Tid

09:30

Sted

Aarhus

FRISØRLAND.DK
Kursus
MoreTeaSir // Frisørland kursus

Du skal med når Frisørland & MoreTeaSir præsenterer forårets og sommerens nyeste trends og tendenser. Vi har denne sæson inviteret MORETEASIR med på vores trend tour ss24, for at give dig mulighed for at blive inspireret til at se hår, klippe- og farveteknikker og stylinger fra en ny vinkel. Her vil hverdagens kunder møde kundetypen, som tør dét ekstra, og tør skille sig ud fra mængden. Vi byder velkommen til Hasse Kliem, som leverer anderledes, men super fedt hår, inde for alle kønnets rammer. Mad serveres fra kl. 18.30.

Dato

27.02.2024

Tid

19:00

Sted

Aalborg

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023