Jeg har fortjent de muligheder jeg får

Danmark er for lille et land til engangskunder. Derfor skal vi gøre os umage”. Det mener Ann Leivsgarð, der jonglerer tiden i salonen i København med jobbene som International Master Educator for Balmain Hair og Master Trainer hos Hair Couture Nordic, der forhandler Balmain Hair. Hun elsker kontrasterne, og hun elsker udfordringerne og at få skubbet til sine egne grænser.

Ann Leivsgarð. Foto: Claus Peuckert

30.01.2024

Pia Finne, hair.dk

”Jeg har nogle vilde perioder, hvor jeg rejser verden rundt som International Master Educator for Balmain Hair, og nogle perioder, hvor jeg slapper af i salonen. Men det kræver planlægning. I salonen og på hjemmefronten at jonglere drømmejobbene”. Det fortæller Ann Leivsgarð, der er en stolt færing med salon i det centrale København samt et fantastisk job hos Balmain Hair internationalt og som Master Trainer hos danske Hair Couture Nordic der står bag Balmain Hair i Danmark.

Ann er 36 år, og hun fortæller, at hun er opvokset og uddannet frisør i Færøerne. I dag har hun sin salon midt i København, og hun bor i Havdrup med sin familie.

Men det er et bevidst valg. ”Jeg har brug for byens liv, når jeg arbejder, men jeg har også brug for at kunne se stjernerne og opholde mig i naturen, så jeg pendler gerne”.

Da hun var blevet uddannet i Færøerne, rejste hun verden rundt i nogle måneder og endte i København. Så allerede som 21-årig blev hun selvstændig med en lejet stol.

Ann i færd med at skabe forsidebilledet til hair.dk nr. 1. 2024. Foto: Claus Peuckert

”Jeg fik at vide, hvor meget jeg skulle have i kassen for at tjene 10.000 kr. om måneden, så det gjorde jeg egentlig fra første dag”, fortæller hun.

Efter nogle år med en lejet stol, åbnede hun en lille salon i Skt. Pederstræde. ”Jeg har altid hørt, at jeg endelig ikke skulle åbne en større salon med medarbejdere, for det var alt for besværligt”. Men det lyttede Ann heldigvis ikke til, og for tre år siden – midt i coronatiden – åbnede hun sin nuværende salon. ”Og corona vandt ikke over mig. Tværtimod gav modstanden mig blod på tanden til at fortsætte”, fortæller hun.

I Færøerne arbejdede Ann med Schwarzkopf produkter, og da hun flyttede til Denmark fik hun mulighed for at være med til at holde et lille kursus. ”Dengang var jeg jo ung og uvidende, så jeg spurgte bare, om jeg måtte være med”, siger hun med et smil. Det måtte hun, og efterfølgende blev hun kontaktet af Balmain Hair, som hun i dag er International Master Educator for.

Ann's salon er i to niveauer med en hyggelig ventelounge nederst og salonen øverst. Foto: Claus Peuckert

”Det er utroligt spændende både at arbejde internationalt, men også at arbejde med Hair Couture i Danmark – ikke mindst efter at de for et par år siden fik nye folk og et nyt, stærkt team ind”.

Jobbet som International Master Educator fik Ann i 2023, og i dag er hun en af 5 top frisører, der rejser verden rundt nogle gange om året, for at præsentere Balmain Hair -trenden for frisørerne.

Færinger på kundelisten

I salonen i Knabrostræde er 70 pct. af kunderne færinger, og salonens medarbejderstab tæller også en færing og en dansker – udover Ann.

”Færinger søger færinger, og alle ved hurtigt, når en færing åbner en forretning eller salon. Men det betyder også, at man skal bringe sit A-game hver dag, for det rygtes også, hvis kvaliteten ikke holder”, siger hun, og fortæller, at færøske turister også ofte lægger vejen forbi, for at blive klippet eller bare for at sige hej og låne toilettet. Sådan er kulturen.

”Og jo længere, jeg bor her, jo mere færing bliver jeg”, medgiver Ann med et smil.

Af samme grund har hun også valgt at kalde sin salon sit eget navn. Det forpligter.

Ann Leivsgarð hedder salonen og det er helt bevidst. "Så kan jeg ændre konceptet, som jeg vil", siger hun. Foto: Claus Peuckert

For Ann er kombinationen af salonen og hendes arbejde ude i verden perfekt.

”Jeg har brug for et trygt sted for at kunne lade op og udvikle mig, så jeg er klar til den næste backstage-rejse. For mig er det vigtigt at have en base, hvor jeg ved, at jeg er sindssygt stærk. På den måde kan jeg bedre kaste mig ud på dybere vand, og stadig have mig selv med, når jeg er ude”. Og hun elsker at være kreativ og hands-on med sine kunder. ”Når jeg holder sommerferie, bliver jeg ofte rastløs, og jeg kan ikke vente med at komme tilbage til salonen”.

Hun mener også, at hendes jobs supplerer hinanden rigtig fint, for i dag skal man have fingeren på pulsen, for kunderne ved, hvad de vil have, mener hun.

Hun understreger dog også, at hun bestræber sig på at skabe hverdagshår, der er pænt, og som passer til den enkelte kunde i salonen – ikke showhår. ”Men der er da ingen tvivl om, at det giver troværdighed i salonen, at jeg også er en del af et internationalt education-team”.

Når hun er rundt i Danmark med Hair Couture Nordic, gælder det både farve- og klippekurser, teori, trends og businessdelen, som hun også underviser i, og ét af de råd, hun giver her er: Se din salon med kundens øjne. Kig i hjørnerne og sørg for, at salonen altid står skarpt. Det viser, at man har styr på tingene.

De store events, som Ann naturligvis også er en del af, holder hun også meget af ”De taler jo ind i årsagen til, at jeg blev frisør”, siger hun.

Når man som Ann arbejder og rejser med et team af internationale frisører, kan det ikke undgås, at det inspirerer på mange fronter.

F.eks. har Ann venteplads i underetagen i sin salon, inspireret af en amerikansk kollega, der fortalte om at sælge uden at sælge. ”Indretningen af venteområde har to funktioner. Dels føler kunderne sig ikke udstillet, og dels kan jeg skabe et univers af produkter; hårprodukter, tilbehør til håret, Balmain Hair accessories med mere omkring venteområdet, og de kunder, der sidder der, kan i ro og mag kigge på tingene og lade sig inspirere til køb”.

Arbejdslivet er en proces

Ann slår fast, at arbejdslivet er en proces, og at hun er ved at lære, at hun har fortjent de muligheder, hun får.

”Jeg er opvokset i et lille samfund, og hvis Janteloven er dansk, er den i hvert fald underskrevet i Færøerne. Derfor har jeg skulle lære at sige højt, at jeg er god nok og ikke at være usikker, når jeg er sammen med frisører, jeg ser op til. Det har irriteret mig, at jeg har været så tilbageholdende, som jeg har, så det har jeg ikke lyst til mere”, understreger Ann. Hun ser det som en personlig udvikling. ”Balmain Hair sender mig jo ikke ud i alle verdenshjørner, hvis ikke jeg var god nok, så jeg er ved at lære at åbne op”, siger hun.

Ann Leivsgarð er en af fem Master Educators for Balmain på verdensplan, og Master Trainer hos danske Hair Couture Nordic der står bag Balmain Hair i Danmark. Foto: Claus Peuckert

”Faktisk trives jeg bedst på randen af, at det er for meget, og nu er jeg også ved at lære også at nyde det, når jeg er i det”.

Men hun mener også, man i hendes situation skal huske at mærke efter, om man er tilfreds, hvis man skal holde på den lange bane.

Lige nu er hun dog meget tilfreds. ”Vi har lige lanceret vores Balmain Hair -kollektion 2024, og at kunne være med til det, er noget, jeg har drømt om at være med til hele mit liv”.

Og spørger man hende om trenden 2024, fortæller hun om ”natural but fake”, der gerne må se lidt ”undone” ud. Men også en skarp, naturlig page er med i trenden. ”Det handler meget om ”faceframing”, siger hun.

Men Ann er allerede begyndt at forberede sig på den næste kollektion, der skal skabes, og de trends, der skal arbejdes med.

Fashion week er en stor inspirationskilde for hende, og så bruger hun masser af tid på at dykke ned i internettet, for at se på alt fra keramik til indretning og mode, for som hun siger det: ”Trend er ikke bare hår. Det er alt omkring os. Derfor ser jeg faktisk næsten ikke noget hår online – men alt muligt andet, der skal inspirere”.

Hun klipper billeder ud, finder farvepatches og skaber moodboards, der samler tankerne.

Men Ann fortæller også, at man skal tro på sig selv, når man arbejder i et team med nogle af verdens bedste frisører. ”I begyndelsen skulle jeg bruge noget tid på at sige til mig selv, at jeg er god nok, og at jeg er valgt til at være en del af det kreative team, fordi jeg er lige så god som de andre. Men det er da lidt frygtindgydende at skulle arbejde med Naomi Campbell og Bella Hadid”, siger hun med et smil, men hun slår også fast, at hendes mindset har ændret sig.

I stedet for at se TV om aftenen, hygger Ann sig med at eksperimentere på et øvelseshoved. Foto: Claus Peuckert

”Jeg skal ikke være en lille mus blandt de kæmpestore frisørnavne, og det jeg har også fundet ud af på den hårde måde, at backstage ikke er stedet, hvor man skal lære. Man skal møde op 110 pct. forberedt”.

Den ”hårde måde”, fortæller Ann var, at hun til et show afleverede en model, som hun egentlig godt vidste ikke var OK, og fik voksenskældud af Ilham Mestour, der er artistic director of Balmain Hair.

”Nu smiler jeg af det, men der gik næsten et år, hvor jeg kunne vågne om natten og være hamrende irriteret på mig selv. Man lærer af sine fejl, og lige præcis den frisure, har jeg øvet til hudløshed, så jeg den dag i dag sikkert kan lave den med lukkede øjne”.

Et generationsskifte i branchen

Ann ser klart en frisørbranche i udvikling og et generationsskifte i branchen.

”Frisørkonceptet har ændret sig. Det er ikke så sejt ”bare” at være frisør. Men skal helst også være selvstændig, stylist eller have et studio eller et akademi. Når jeg præsenterer mig, siger jeg: Jeg hedder Ann, jeg er frisør og har en salon, hvor vi laver smukt hår, og serverer en god kop kaffe. For det er jeg stolt af”.

Men hun mener også, frisørerne skal lære at tage ordentlige priser for deres arbejde, og hun mener også godt, kunderne kan forstå det, når man forklarer dem det.

”Mange får et chok, når en farvebehandling koster 6000 kr. Men har man en åben dialog om priserne, og forklarer man, at det tager fem timer, og at man bruger mange produkter, som jo også skal betales, så forstår de det”.

Loungen i salonen, hvor kunderne kan hygge sig og måske falde over et Balmain produkt. Foto: Claus Peuckert

Ann fortæller også, at hun netop i den åbne dialogs navn, kan finde på at ringe en ny kunde op en uge inden, hun skal komme i salonen, for at spørge ind til kundernes budget og lave lidt research i forhold til, hvem kunden er, hvad hun gerne vil, og samtidig fortælle, hvad det kræver.

”Danmark er for lille et land til engangskunder. Derfor bliver vi nødt til at gøre os umage. Jeg kunne faktisk godt se et system, hvor man tager en timepris og en produktpris mere end en behandlingspris. Det kan være en måde at sikre, at vi ikke bliver underbetalt. Men jeg mangler lige den sidste brik for helt at se, hvordan det kan gennemføres”.

Drømmene for 2024

Anns drøm for 2024 er mere af det, der er lige nu.

”Jeg vil gerne arbejde i udlandet, jeg vil gerne undervise i Danmark og være i min salon. Ideelt er tre dage i udlandet og to dage i salonen”, siger Ann, der kan fejre sit 20-års jubilæum som frisør i 2024.

Foto: Claus Peuckert

”For nogle år siden gad jeg faktisk ikke mere. Men det har klart ændret sig. I dag sidder jeg ofte der hjemme og hygger mig med at lave hår på øvelseshoveder frem for at se tv, og når min mand siger, at det da må være irriterende at skulle arbejde hver aften, kan jeg bare sige: Nej, for mig er det lige så afslappende og hyggeligt, som det er for andre at strikke”.

Hun elsker også at få muligheden for at lave det vilde hår og stå på de store såvel som de mindre scener, ligesom hun holder af at stå med kunderne i salonen. ”for det handler vel i bund og grund om balance”, slutter Ann Leivsgarð.

www.annleivsgard.dk

www.balmainhair.dk

Relateret indhold

16.05.2024hair.dk

Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Temu anklages for at manipulere kunderne

16.05.2024hair.dk

Drop udsagn som ”CO2-neutral”

14.05.2024hair.dk

En fængslende Illuminight

13.05.2024FRISØRLAND.DK

Sponseret

colour booster that makes your hair smile

09.05.2024hair.dk

Jeg inspireres af diversiteten

07.05.2024hair.dk

Skønne permanentede krøller

06.05.2024FRISØRLAND.DK

Sponseret

My.Tan passer på hår, hud og miljø

03.05.2024Pact Nordic A/S

Sponseret

Pact Nordic præsenterer nyt anmelderrost plejeprodukt fra Neuma

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023