Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group

Vildledende bæredygtighedsudsagn om Nettos ØGO-mærke fører til politianmeldelse.

Foto: 123RF.com

Salling Group A/S, der står bag butikskæden Netto, har markedsført Nettos egen serie af økologiske produkter ”ØGO” som værende det fjerde mest bæredygtige mærke i Danmark. Men bæredygtighedsudsagnet var baseret på en kåring fra en privat forbrugerundersøgelse og dermed kun et udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt Salling Group for vildledende markedsføring.

”Virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring. Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres. Der er i markedsføringsretlig sammenhæng en meget væsentlig forskel på, om en virksomheds produkter er bæredygtige eller af forbrugerne bliver opfattet som bæredygtige, ” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen, der politianmelder Salling Group for i Nettos opslag på sociale medier og i en tilbudsmail fra Netto+ at skrive ”ØGO indtager igen 4. pladsen blandt Danmarks mest bæredygtige brands”. 

Markedsføringen var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse egnet til at give forbrugerne indtryk af, at ØGO var blevet kåret som det fjerdemest bæredygtige mærke i Danmark. Men udsagnet var baseret på en spørgeundersøgelse blandt 10.000 danske forbrugere, som den private virksomhed SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index, har gennemført. Kåringen var derfor alene udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket.

Der stilles krav til virksomheder, før de må anvende bæredygtighedsudsagn i markedsføringen, og Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at det er vildledende markedsføring, når Salling Group benytter bæredygtighedsudsagn om ØGO-mærket i Nettos opslag på sociale medier og i en tilbudsmail fra Netto+. Det faktum, at ØGOs produkter er økologiske, kan efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke begrunde, at mærket markedsføres som bæredygtigt.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at de udsagn, som Salling Group har benyttet i markedsføringen, er egnet til at give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af produkternes reelle klima- og miljøbelastning.

Endelig vurderer Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen er egnet til at forvride forbrugernes adfærd, fordi mange forbrugere har fokus på at vælge produkter, som bidrager til den grønne omstilling. 

Salling Group fjernede de pågældende opslag efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.

hair.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

Relateret indhold

05.12.2025hair.dk

Iværksætterne hjælpes i gang

04.12.2025hair.dk

Pas på, når der handles på udenlandske webshops

02.12.2025hair.dk

EU Ecolabel slår rekord

01.12.2025hair.dk

Sandkasse for iværksættere

28.11.2025hair.dk

Stabilt niveau for tomme butikslokaler før julehandel

28.11.2025hair.dk

Det skal være lettere for medarbejdere at overtage virksomheden

25.11.2025hair.dk

Ny vejledning om kreditværdighedsvurdering

24.11.2025hair.dk

Forbrugerne er klar til Black Friday

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023