Farver uden kompromis

Nordic Shades hedder den nye ZENZ-farveserie, der er skabt uden unødig kemi. Anne-Sophie Skjødt Villumsen mener, at tiden er rigtig nu. ”Bevidstheden hos forbrugerne er stigende. Flere og flere vægter sundhed og fravalg af skadelige indholdsstoffer højt i deres hverdag. Det gælder deres mad, deres tøj, deres vaskemidler – og også deres hårfarve, siger hun.

Foto: ZENZ

05.08.2025

Pia Finne, hair.dk

Frisørbranchen står derfor over for et nødvendigt opgør med fortidens brug af skadelige indholdsstoffer, mener Anne-Sophie Skjødt Villumsen, grundlægger af ZENZ, som hun ejer og driver sammen med sin mand Jørgen Skjødt. Hun tror ikke udsugning og værnemidler er vejen frem. "Man kan udtænke planer og have gode intentioner, men de holder ikke i dagligdagens travlhed i salonen. Nogle frisører enten glemmer at bruge udsugningen eller bruger den forkert. Derfor mener vi helt grundlæggende, at beskyttelsen bør ligge i produkterne, og at det er producenternes ansvar når det er muligt at skabe produkter, der sikrer en sundere hverdag for frisørerne og for kunderne. Og står du med en allergisk eller gravid kunde, er det ærlig talt heller ikke et godt signal at sende, at stå med en maske på eller en kraftig udsugning fordi du benytter farver og andre produkter med sundhedsskadelige ingredienser,” siger Anne-Sophie med et smil.

”Vi bruger Nordic Shades farverne hver dag i vores kæde, der tæller 14 saloner, og kunderne bliver ved med at komme tilbage, og det er jo det, der skal til, ellers har du ingen forretning,” pointerer Anne-Sophie. Foto: ZENZ

Hun fornemmer, at kunderne rigtig gerne vil have produkter uden unødig kemi i dag. Bevidstheden hos forbrugerne er stigende. Flere og flere vægter sundhed og og bæredygtighed valg højt i deres hverdag. Forbrugerne vil gerne beskytte sig selv og deres familier, det gælder deres mad, deres tøj, deres vaskemidler – og også deres hårfarve.

”Det er paradoksalt at spise økologisk og undgå parfume i hverdagen, og så sætte sig i frisørstolen og få sundhedsskadelige kemikalier i hovedbunden eller indånding gennem andres behandlinger,” siger Anne-Sophie, og hun mener, tiden er ved at være moden til et skift – så længe farverne kan leve op til kundernes æstetiske forventninger.

Derfor har ZENZ Organic Products netop lanceret deres hidtil mest ambitiøse projekt: en komplet farveserie uden parfume og skadelig kemi til det danske frisørmarked. Serien hedder Nordic Shades og er skabt med baggrund det det farvesystem, som frisører kender – men med et nyt mindset, der forener effektivitet, skånsomhed og kundetilpasning.

”Vi bruger Nordic Shades farverne hver dag i vores kæde, der tæller 14 saloner, og kunderne bliver ved med at komme tilbage, og det er jo det, der skal til, ellers har du ingen forretning,” pointerer Anne-Sophie. Foto: ZENZ

Serien har være længe undervejs, og der ligger mange tanker og meget udvikling bag. ”Men nu er vi nået frem til et rigtig godt resultat, som vi er meget tilfredse med. Det har været testet i vores saloner siden november, og der er sket justeringer og tilpasninger. Men nu er vi der, og vi er selv beviset på, at det virker,” siger hun. ”Vi bruger farverne hver dag i vores kæde, der tæller 14 saloner, og kunderne bliver ved med at komme tilbage, og det er jo det, der skal til, ellers har du ingen forretning,” pointerer Anne-Sophie, der videre fortæller, at med farverne har ZENZ nu et fuldt professionelt salonkoncept, som kan implementeres i salonen på 3-4 uger. ”Vores mål er forenkle hverdagen for frisørerne, og give salonen en bedre indtjening, samtidig med at produkterne opfylder forbrugernes ønske om sunde og bæredygtige produkter.”

Bag projektet står Anne-Sophie Skjødt Villumsen og Sidsel Lysell, uddannelsesleder og leder af ZENZ Creative Team. 

”Det er en helt ny serie farve med samme talskala, som den frisørerne allerede kender,” fortæller Anne-Sophie Skjødt Villumsen. ”Men farverne er mere dækkende på grå hår end de farver, vi hidtil har brugt, og de er nemmere at arbejde med.”

Nordic Shades-serien er udviklet med en kompromisløs tilgang til sundhed og miljø. Den er parfumefri, vegansk og fri for alle de op mod 20 skadelige indholdsstoffer, der kan være i de traditionelle hårfarver. Og så er den skabt med en ph-værdi på 2,7-3,1 – omtrent som en effektiv hårkur. Farven lægger sig på hårets protein og plejer dermed samtidig håret under farvningen.

”Det er næsten som at give håret en keratinbehandling,” forklarer Anne-Sophie. ”Tidligere lavede vi en cider, der bandt farven bedre til hårets protein, men nu er den funktion integreret i selve farven. Det gør hele behandlingen langt mere effektiv og skånsom.”

Fra drøm til realitet – et teknisk gennembrud

ZENZ har i mange år brugt Elumen-farverne, der indtil nu har været den eneste farveserie der lever op til ZENZ krav til fravalg af skadelige indholdsstoffer. ”Vi har været glade for at arbejde med Elumen, men dels gjorde det os lidt sårbare da vi ikke kunne kontrollere indholdsstofferne, og dels var Elumen-farverne faktisk ikke skabt som det enkle, fleksible fulde farvesystem som vi drømte om – de dækkede ikke grå hår og var oprindeligt tænkt som en crazy color-løsning,” fortæller Anne-Sophie.

Samtidig er Eumen ikke parfumefri – en alvorlig barriere for ZENZ, som netop bl.a. tiltrækker kunder med parfumeallergi. ”Vi har fået rigtig mange kunder gennem årene, fordi vi farver uden potentielt skadelige kemikalier. Mange vælger os, når de begynder at tænke på sundhed – ofte i 20’erne, når de får børn.

Foto: ZENZ

”Vi har derfor igennem mange år ønsket at udvikle vores egen farveserie, men at udvikle et komplet, funktionelt og parfumefrit farvesystem viste sig at være en teknisk og logistisk udfordring i særklasse,” siger Anne-Sophie med et smil. ”Mange producenter henvendte sig og ville gerne samarbejde, men når vi så gennemgik deres ingrediens-liste, indeholdt de stadig indholdsstoffer, vi ikke ville acceptere. Vi har søgt længe og endte med en samarbejdspartner med erfaring, men også modet til sammen med ZENZ at udvikle og tænke nyt.”

Med brugerne i centrum

Farverne har været testet i ZENZ-salonerne siden efteråret 2024. ”Vi har omkring 6.000 kunder igennem vores saloner om måneden, og en stor del af disse får farvet hår. Over 20.000 kunder er dermed blevet farvet med Nordic Shades, og det i sig selv er det stærkeste bevis på, at de virker. Kunderne kommer jo ikke igen, hvis farverne ikke holder.”

Kundernes og medarbejdernes oplevelser blev løbende målt og evalueret via spørgeskemaer i testperioden. Resultaterne taler for sig selv:

  • 94 % oplevede, at farven dækkede grå hår fantastisk.
  • 80 % fandt farvekortet mere retvisende.
  • 60 % kaldte det den mest glansfulde farve, de har arbejdet med.
  • 100 % bekræftede, at farven er fri for parfume.

Det særlige ved udvikling og implementeringen i salonerne har været, at alle startede fra 0. ”Både vi og vores frisører lærte farven at kende i praksis og helt fra bunden. Det gav os en unik forståelse for, hvilke udfordringer en traditionel frisør, der har et ønske om at være lidt grønnere og ikke mindst at gøre noget godt for frisørerne i salonen og for kunderne, og som derfor vælger at skifte til vores farvesystem, har,” forklarer hun, og fortæller, at Sæther som er distribuerer af ZENZ til saloner i Danmark, 

Foto: ZENZ

forhandler farverne fra august, og at man selvfølgelig supplerer med kurser, events i hele landet og omfattende support når en salon starter med ZENZ.

Design din egen farve

Nordic Shades består i dag af 24 farver plus en særlig redo-farve, der kan fjerne farven igen. Flere af nuancerne er mixed shades, som kan justeres mod varme eller kolde toner. Systemet er bygget op efter den klassiske farvestjerne og et nummeringssystem, som frisører kender fra traditionelle farvemærker. Farverne er desuden tykke og cremede, hvilket gør dem nemme at påføre og arbejde med.

”Det var helt afgørende for os, at farverne svarede til farvekortet, og herudover har vi været igennem mange justeringer for at få præcis den rette pigmentering og konsistens, der bl.a. kan dække grå hår” fortæller Anne-Sophie. 

Farverne indeholder blandt andet glycerin, mandelprotein, provitamin B5 og papayaekstrakt, de afgiver ingen dampe, så man kan bruge dem uden udsugning – en kæmpe fordel for arbejdsmiljøet, og de er naturligvis godkendt til Grøn Salon.

Foto: ZENZ

”Farverne er non-oxidative og blandes ikke op med bejdse eller lignende. Det betyder, at man ikke må kalde farven for permanent. ”Men når det er sagt, fungerer den som er permanent farve, og holdbarheden er meget fin ifølge både vores kunder og vores frisører, lyder det fra Anne-Sophie.

En anden nyhed ved Nordic Shades er gennemsigtigheden – bogstaveligt talt. Farven er så tro mod sit udtryk, at man kan male den på glas eller papir og dermed vise kunden præcist, hvordan den kommer til at se ud i håret.

”Det betyder, at kunden selv kan være med til at designe farven, og det, synes mange, er en fantastisk oplevelse,” siger Anne-Sophie, der også fortæller, at farvens konsistens gør, at den kan bruges med ZENZ stribepapir, uden at trænge igennem.

Farver uden kompromis

ZENZ har fra begyndelsen haft som mål, at Nordic Shades skal kunne bruges på lige fod med andre professionelle farvesystemer. Det skal være nemt at implementere – som ekstra serie eller som hovedsystem – uden store forhindringer.

”Vores håb er, at frisørskolerne også vil turde tage det ind i undervisningen. Det vil give et bedre indeklima og beskytte frisørernes sundhed. 

Fakta om Nordic Shades fra ZENZ:

  • 24 nuancer + redo til farvefjerning
  • Fri for parfume og skadelige kemikalier
  • Vegansk og godkendt til Grøn Salon
  • Indeholder glycerin, mandelprotein, papayaekstrakt og B5-vitamin
  • Non-oxidativ med lav pH (2,7-3,1)
  • Gennemsigtig – kunden kan se og designe farven
  • Testet af over 15.000 kunder i ZENZ-saloner
  • Dækker gråt hår effektivt og giver glans
  • Miljø- og arbejdsmiljøvenlig

Foto: ZENZ

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Foto: ZENZ

Foto: ZENZ

Foto: ZENZ

Foto: ZENZ

Relateret indhold

05.08.2025Icon Hair A/S

Sponseret

K18 Heat Bounce – Mere end bare varmebeskyttelse

05.08.2025hair.dk

Farver uden kompromis

05.08.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Max volume og langvarigt hold

04.08.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Skab spa-stemning og luksus i dit eget hjem

29.07.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Spændende nyheder fra Waterclouds

29.07.2025PARK Styling

Sponseret

Om kort tid starter EuroSkills Herning 2025!

23.07.2025hair.dk

Skarp stil med kant

10.07.2025Trontveit

Sponseret

NYHED: Play Wax fra ATTITUDE

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023