Digitale stopklodser forhindrer fejl og snyd med fradrag

Siden 2020 har man stoppet udbetalinger for 100 mio. kr. og forhindret forkerte indtastninger i knap 1500 sager.

Foto: 123RF.com

Skattestyrelsens digitale stopklodser har siden 2020 hjulpet selvstændigt erhvervsdrivende med at selvangive korrekt og forhindret forkerte indtastninger i knap 1.500 sager.

Selvstændigt erhvervsdrivende har mulighed for at trække udgifter til fx kørsel, vareindkøb og forsikringer fra i skat. Men det er virksomheden selv, der står for indberetningen – og dette fører ofte til fejl.

Derfor anvender Skattestyrelsen digitale værn – også kaldet digitale stopklodser - som identificerer usædvanlige indberetninger og tager sagerne ud til manuel skattekontrol. Det kan være, hvor de erhvervsdrivende har anmodet om uforholdsmæssigt høje fradrag eller indberetninger, hvor der er åbenlyse fejl.

Siden 2020 har de digitale værn på selvstændigt erhvervsdrivendes årsopgørelser ført til, at knap 2.000 sager er udtaget til manuel kontrol, og Skattestyrelsen har gennemførte ændringer i knap 1.500 kontrolsager. De digitale værn har samlet stoppet uberettigede udbetalinger for ca. 100 mio. kr.

”Vi ved, at det kan være en udfordring at navigere i skattereglerne som selvstændig. Langt de fleste vil gerne følge reglerne, så vores mål er at gøre det lettere for dem, og samtidig skærpe kontrollen med dem, der forsøger at snyde,” siger underdirektør i Skattestyrelsen, Preben Buchholtz Hansen.

Alene i 2024 stoppede Skattestyrelsen fejl i mere end otte ud af ti sager og forhindrede snyd for 21 mio. kr.

”Vi arbejder hele tiden på at udvikle vores kontrol, og de digitale stopklodser er i dag et vigtigt redskab i indsatsen, der skal sikre, at borgere og virksomheder betaler korrekte skatter og afgifter. Når vi i 2024 rammer rigtigt i 83 pct. af kontrollerne, er det et tegn på, at vores indsats virker – og at vi bruger ressourcerne bedst muligt,” siger Preben Buchholtz Hansen.

Læs mere i publikationen: Digitale stopklodser stopper fejl og snyd med fradrag hos erhvervsdrivende

Sådan fungerer det

Hvis der er uoverensstemmelse mellem de oplysninger, som en virksomhed sender ind, og de oplysninger, som Skattestyrelsen er bekendte med, vil stopklodserne registrere det og udtage årsopgørelse til manuel kontrol. Ved udtagelse til manuel kontrol får virksomheden mulighed for at bidrage med relevant dokumentation og forklare situationen. På baggrund af denne information vil sagsbehandleren rette i årsopgørelsen, hvis den viser sig at være forkert.

hair.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

Relateret indhold

24.10.2025hair.dk

Flere gode nyheder til SMV’erne i ny finanslov

23.10.2025hair.dk

Danmarks første AI-podcast om arbejdsmiljø

22.10.2025hair.dk

Myndighederne forlænger levetiden af dankort til erhverv

21.10.2025hair.dk

Nye vejledninger om forbudt brug af AI

20.10.2025hair.dk

Tre ud af fire SMV’er kæmper med sene betalinger

16.10.2025hair.dk

Sådan sikrer du betalingerne, hvis teknikken svigter

14.10.2025hair.dk

6 ting, du skal vide om danskernes forbrug på nettet

14.10.2025hair.dk

Bymidten på dagsordenen til kommunalvalget

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023