Vi går efter den højeste fællesnævner

”Kvaliteten, den gode historie og brandværdierne skal gå op i en højere enhed hos ICON hairspa, der i høj grad også arbejder for at sikre, at frisørerne kan drive en salon gearet til fremtiden. Derfor har man bl.a. udviklet et nyt Partnerkoncept, der ud over produkter også tilbyder forretningsudvikling og en webshop-løsning.

Fra ICON Hairspas showroom.. Foto: Icon Hair Spa

04.12.2023

Pia Finne, hair.dk

”Vi går efter den højeste fællesnævner. Der er rigtig mange gode brands på markedet, men vi mener, at vi har samlet en buket af de bedste”. Det siger Anker Geertsen, der er adm. direktør og indehaver af ICON Hairspa.

”På vores brandliste står bl.a. Kevin Murphy, der er markedsleder i Danmark, Living Proff, der er blandt markedslederne i USA og K18, der netop nu stormer frem internationalt og i Danmark på grund af sine patenterede produkter, der opbygger svovl- og keratinkæderne i håret, og som kendisser i hele verden på ganske kort tid har taget til sig”, fortæller Anker Geertsen, og han beskriver K18 som det hurtigst voksende hårplejebrand i verden. ”Det er stadig nyt for mange i Danmark, men vi fornemmer klart, at forbrugerne nu for alvor er ved at få øjnene op for det”.

Hos ICON Hairspa gør Anker Geertsen og hans medarbejdere hele tiden en indsats for at tænke ud ad boksen og indtænke nye produkter og services, der kan hjælpe frisørerne med at drive deres virksomheder optimalt. Blandt de tiltag er et nyt ”take” på extensions.

Anker Geertsen, adm. direktør i ICON hairspa. Foto: Icon Hair Spa

”Frisørernes forretning består i sagens natur primært af at klippe og farve, men mange mangler det sidste element i at kunne skabe kundernes drømmehår; nemlig mere fylde, længde og en ikke forpligtende hårfarve. Derfor har vi fundet nogle fantastiske extionsions fra Showpony i en høj kvalitet med ægte skællag. De er lette at arbejde med for frisøren, for de er pakket, så de kan ligge på hylderne, som farverne gør det, og det betyder, at vælger en kunde at ville have extensions, skal de ikke først bestilles. Nej, man kan bare hente dem i baglokalet. Det har flere formål. Dels er kunden 110 pct. glad, når hun forlader salonen, dels kommer hun oftere, og dels kan frisøren 3-doble sin omsætning pr. time”, siger Anker, der klart ser et fremtidigt potentiale i extensions som en måde at skabe det  look kunderne så gerne vil have i deres hår.

Partnerkoncept

Et nyudviklet partnerkoncept er et andet tiltag, der skal hjælpe frisørerne med at få det optimale ud af deres forretning. Partnerkonceptet kører på tværs af alle ICONs brands, og tilbyder både forretningsudvikling og produkter, andre ikke har adgang til.

”I de tider, vi er i, mener jeg, vi som leverandør også har et ansvar i forhold til at være med til at udvikle frisørernes forretning i en positiv retning. Derfor har vi nu skabt vores partnerkoncept, der er målrettet de frisører, der gerne vil noget mere”, forklarer Anker. I dag er der godt 100 partnersaloner, men Anker forventer, at godt halvdelen af kunderne eller ca. 500 saloner vil blive en ICON Partner.

Bl.a. har man skabt en speciel app til sine ICON partners, så der er en direkte kontakt mellem ICON Hairspa og frisørerne.

”Vi leverer ganske enkelt en iPad ud til frisøren, hvor der bl.a. er et SoMe-afsnit, hvor man kan læse om ugens trend, få partnertilbud, gode fif til forretningsudvikling og salg. Herudover kan man se nye farveteknikker og videoer med spændende nye klippeteknikker, og man kan bestille varer direkte”, lyder det.

Yderligere er sælgerne i ICON efteruddannet, så de nu er forretningsudviklere, der kan hjælpe partnersalonerne på mange fronter, og den enkelte salon har en fast forretningsudvikler, der kommer på besøg. Der vil blive holdt special-sessions i bl.a. SoMe, kunderejsen, mersalg og i nye ideer til hvordan man kan vækste sin forretning.

”Med den digitale og teknologiske udvikling, vi ser, er der ikke længere samme behov for sælgere i den traditionelle forstand, der tager imod ordrer ude i salonerne, I stedet skal vi give salonerne værdi, og samtidig føler vi, det er tid til, at der skal ske noget nyt”.

ICON partnerskabet er ikke som et almindeligt abonnement. ”Og det er vi faktisk stolte af. Vores mål er, at sælger salonerne nok, tjener de penge på det. Og at nå det salg, hjælper vi dem med”, understreger Anker.

Det handler i høj grad om relationer, rådgivning og sparring. Der er ingen ekstra omkostninger for salonen. Blot at de køber en vis andel af deres produkter hos ICON Hairspa. ”Men Vores hovedformål er at knytte salonerne tætter til os, og at sikre, at de har en god forretning, og dermed være deres mest værdifulde leverandør at vi har det”, fastslår Anker.

Fra ICONs kontor og showroom. Foto: Icon Hair Spa

Vi er nok ikke de billigste

ICON Hairspa slår ikke på at være de billigste i branchen og heller ikke på at være totalleverandør.

”Vi vil gøre det, vi er bedst til, og vi går ikke på kompromis. Alle vores produkter har vi testet helt specielt inhouse, så vi kan stå 100 pct. inde for dem, og vi er så miljøbevidste, som det er muligt, uden at det går ud over funktionaliteten. Samtidig kan vi rigtig godt lige brands, der ikke er ejet af koncerner med store interesser i bl.a. supermarkederne. Vi går efter brands, der er målrettet den professionelle frisør”, forklarer Anker.

Nethandlen spiller selvfølgelig ind på salget af produkter, men Anker mener ikke, frisørerne længere ser det som det store problem. Mange vil dog også gerne have en egen webshop, hvor de kan supportere deres kunder, og det kan ICON også hjælpe med.

”Vores kunder kan bruge os som webshop. Der ligger et kæmpestort arbejde i at drive en webshop, og det gør vi herfra. Frisørerne kan så give deres kunder en kode, så kan de købe bl.a. Kevin Murphy på webshoppen, og støtte deres frisør med salget samtidig”.

Anker understreger, at man altid vil anbefale, at frisøren sælger produkterne til kunden når de er i salonen, men indimellem kan det ikke lade sig gøre, og så er der den anden mulighed, frem for at kunden køber produkterne på en af de store skønheds-webshops. For at støtte op om det, har ICON fremstillet salonkort, hvor de anbefalede produkter skrives på samt koden. Så er det let for kunden at finde frem til.

”Helt reelt, så er det jo omsætning, der ellers har forladt salonen, som frisøren får tilbage, og det er gratis at bruge”.

Overordnet set er vi ret stolte

Anker fortællere videre, at ICON har mange spændende ting på bedding ikke mindst events; mindre mere intime og et enkelt stort event i 2024.

Foto: Icon Hair Spa

”Faktisk er vi ret stolte af, hvor vi er. Vi er netop blevet året til Succesvirksomhed i Danmark for tredje år i træk, Vi er den Kevin Murphy distributør i verden, der gør det bedst per indbygger, og vi er Europas bedst sælgende land på Living Proof. Så på resultatsiden, er vi meget tilfredse. Men vi hviler ikke på laurbærrene, for min holdning er, at man hele tiden er nødt til at tænke ud ad boksen og forsøge nye ting, for at skubbe udviklingen hos os og hos frisørerne”.

Og når det handler om udvikling, fortæller Anker, at der er spændende nye ting på vej, som han dog endnu ikke kan løfte sløret for.

”Men når vi eksempelvis tager et nyt brand ind, er det ikke bare for at øge porteføljen. Det er enten fordi, det er noget, vi ikke har, noget der kan skabe vækst, eller noget der kan generere nye kunder”, lyder det fra Anker Geertsen.

Når det gælder udlandet, eksporterer man i dag egne produkter til ni lande, og Anker er klar til også at skabe en international vækstrejse med flere landet tilknyttet.

”Vi ser et klart potentiale for vækst i ICON Hair Spa både i Danmark og internationalt. Lige nu er vi i godt i gang med at udvikle vores egne farver og produkter, der udvikles i Skandinavien, og som lanceres til foråret, og hvad angår K18 ser vi den hurtigste vækst, vi nogensinde har set på et brand”.

Når det gælder K18 er det faktisk en historie for sig, der klart er værd at fortælle. Serien, der i dag består af fem produkter, baseres på 10 års forskning i hårets gener, hvor man har fundet frem til at kunne erstatte det, der ødelægger håret. ”Og det er ikke som andre plex produkter der virker som Botox, der forsvinder. Det gør virkemidlet i K18 ikke”, forklarer Anker, der tilføjer, at det er sjovt at have et produkt ind sortimentet, hvor efterspørgslen ude hos frisørerne er forud for markedsføringen af produktet.

Og K18 er samtidig indbegrebet af ICON Hair Spa’s filosofi: Kvaliteten skal være i top, der skal være en god historie omkring brandet, og brandet skal have værdier, som stemmer overens med de værdier, Anker og ICON Hair Spa står for.

”Vi er nået til et punkt, hvor vi kan tillade os at være kræsne. Og det er sådan, vi kan lide det”, slutter Anker Geertsen.

Foto: Icon Hair Spa

Foto: Icon Hair Spa

Foto: Icon Hair Spa

Foto: Icon Hair Spa

Foto: Icon Hair Spa

Relateret indhold

03.05.2024hair.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

02.05.2024hair.dk

Decoding Global Talent: Udenlandsk arbejdskraft vil gerne Danmark

25.04.2024Upgrade Hair

Sponseret

Curl passion leave-in & Curl passion primer

23.04.2024KAO DENMARK A/S

Sponseret

BLONDE YOUR WAY

22.04.2024FRISØRLAND.DK

Sponseret

Klar til sol & sommer?

19.04.2024Upgrade Hair

Sponseret

Curl passion perfectionist & Curl passion shaper

19.04.2024KAO DENMARK A/S

Sponseret

Introduktion til 'Sæsonens Farver' 2: Futurestalgia

17.04.2024KAO DENMARK A/S

Sponseret

Goldwell præsenterer årets farve 2024: Midnight Berry

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023