Vi arbejder for en mere sund og bæredygtig skønhedsindustri

Bæredygtighed har altid været en del af ZENZ-DNA’et, og det udvikles løbende. Seneste er ZENZ blev B Corp certificeret, man har som en ud af fire virksomheder i verden gang i et projekt, hvor der skal skabes emballage af havplast i samarbejde med OWP, og på mere lokalt plan har man formaliseret et samarbejde med NEXT, så frisøreleverne får et endnu større fokus på bæredygtighed i branchen.

Anne-Sophie Skjødt Willumsen og Jørgen Skjødt, da Zenz vandt en pris ved Danish Beauty Awards i 2022.. Foto: Foto: Peter Dahlerup / Danish Beauty Award

16.05.2023

Pia Finne, hair.dk

”Bæredygtighed er en del af vores DNA. Vi har arbejdet med FNs verdensmål som ramme for vores virksomhed siden 2017. Men vi arbejder med bæredygtighed i bred forstand, og vi opfører os ordentligt i den verden, vi er i – overfor hinanden og overfor miljøet. Med andre ord arbejder vi for en mere sund og mere bæredygtig skønhedsindustri”. Det siger Jørgen Skjødt, der driver ZENZ-kæden sammen med sin hustru Anne-Sophie Skjødt Villumsen som startede ZENZ i 1999 

Og det er en udvikling der sker løbende. I efteråret blev ZENZ B Corp certificeret som den første salon- og produktvirksomhed i Norden, hvilket betyder, at de lever op til høje og strenge krav omkring ansvarlighed, transparens og deres sociale- og miljømæssige aftryk. 

”Certificeringerne er forbrugerne og frisørens sikkerhed for, at det, vi siger er rigtigt, der er alt for meget green washing og vildledning i skønhedsbranchen”, lyder det fra Jørgen Skjødt, og netop B Corp certificeringen ser han som certificering af en den holistiske tilgang til virksomhedsdrift, ZENZ har. 

”For os handler det i høj grad om at trække så lidt på verdens ressourcer som muligt. Det vil sige forbruge mindre og opføre os ordentligt, og B Corp certificeringen er en anden måde at kigge på den forretningsmæssige del af hvordan en virksomhed drives på. 

B Corp samler så at sige trådene for, hvordan man driver virksomhed; hvordan fungerer virksomheden, hvordan samarbejder man med andre, hvordan passer man på det lokalsamfund, man er en del af, og hvordan opfører man sig i forhold til medarbejderne, når det gælder lønninger, uddannelse m.v. 

ZENZ har en række andre certificeringer, Svanemærket, AllergyCertified, Ecocert COSMOS Organic, Vegan, OWP-mærket og PETA cruelty free.  

Vi forsøger altid at opnå flest mærkninger, men som Jørgen forklarer det, er det vigtigste for Anne-Sophie og ham selv at skabe produkter, der er lige så gode at arbejde med og som giver samme funktion og resultat, som andre professionelle produkter, der findes på markedet. For ZENZ er det vigtig at frisørerne kan bruge produkterne hver dag på arbejde uden at udvikle allergi eller hormonforstyrrelser, og som kunderne kan anvende uden risiko. 

”Kunderne skal kunne få lavet de samme behandlinger i en ZENZ-salon, som de kan alle andre saloner, det faglige fundament er altid i orden. Men oven i det gør vi vores yderste for at skabe produkter, der ikke er til skade for frisørerne eller for kunderne”, forklarer Jørgen, og han slår fast, at det handler om hele tiden at gøre sig umage i alt, man gør. ”Og B Corp certificeringen giver os nogle rammer og værktøjer at arbejde med. f 

I certificeringen ligger også, at sundhed og bæredygtighed er områder, man arbejder med, men hos ZENZ går man langt videre, end kravene i certificeringerne. 

”Vi har fravalgt alle former for siliconer, 95 pct af det plast, vi bruger, er genanvendt, og vi har indført et refill-system, så hver emballage kan bruges mange gange frem for en enkelt gang”. Vi ønsker at reducere mængden af plastic der produceres. 

Vi forsøger hele tiden at skabe reducere vores C02 udslip og et af de nye tiltager at varer fra centrallageret i dag transporteret af cykeltransportfirmaer ud til salonerne frem for i bil, og dermed udledes ingen CO2. 

ZENZ samarbejder med NEXT og Fonden for Entreprenørskab om Grønt Iværksætteri på frisøruddannelsen på NEXT om at give de unge et indblik i at arbejde med bæredygtighed.. Foto: Zenz

Emballage af havplast 

ZENZ har også OWP-mærket. OWP er en organisation, der opsamler plast i havene og floderne i Indonesien, og sorterer og bearbejder det, så den kan indgå i nye plastprodukter. Nyt er det, at ZENZ nu er en af fire officielle officiel OWP+ Partnere på verdensplan. Det betyder, at man støtter udviklingen af nye produktionsformer og teknologier, som kan gøre en stor forskel i fremtiden, hvor plastik opsamlet i verdenshavene kan omdannes til emballage der kan bruges til vores produkter 

”Hidtil har vi støttet dem ved at være med til at betale for oprydningen af plast i oceaner og floder. Men nu har de udviklet et system, der kan sortere og genanvende havplasten i stor målestok til emballage, den udvikling er vi en del af”.  

I første omgang lancerer ZENZ en showergel i to varianter, hvor emballagen er fremstillet af 25 pct. plast fra oceanerne, resten af plasten er genanvendt plast fra forbrugere. Det der hedder PCR. 

”Lige nu kan man ikke ramme den farve, vi bruger. Oceanplasten bliver enten sort eller lysegrå, når det genanvendes, men indenfor er års tid, håber vi at udviklingen er nået så langt, at man kan. Derfor skiller de nye emballager sig lidt ud fra resten”, forklarer Jørgen, og han siger videre, at han er glad for, at ZENZ kan være med til at understøtte udviklingen af konceptet, og på den måde reducere brugen af ”ny produceret plast. Og han er ikke bange for at tage en risiko, der ikke er mainstream. 

”I dag er vores pudderfarvet flasker lavet af genanvendt plast, der kommer fra forbrugeren. Ved at bruge genanvendt plastik har vi allerede reduceret C02 udslippet med 50% i forhold til at der stadig væk bruges nyt plastik til emballagen i skønhedsprodukter. 

”Vi vil selvfølgelig gerne have, at tingene skal være æstetiske, med på den anden side, skal man ikke være bange for at prøve noget nyt. I 2010 var vi de første, der lancerede frisørprodukter, der var svanemærkede og allergi-certificerede, og vi vil også gerne gå foran indenfor genanvendelse af havplast of reduktion af brugen er nyproduceret plastik så stort omfang det kan lade sig gøre, vi gør os umage”. 

Foto: Zenz

Anne-Sophie og Jørgen var i Indonesien for med egne øje at se den indsats OWP gør.. Foto: Zenz

Mange vælger sundheden først 

På tre år har ZENZ tredoblet omsætningen, og produkterne bruges dels i de 12 ZENZ-saloner, der findes og dels i saloner, der forhandler produkterne verden over. 

”Overalt er frisørerne meget positive overfor æstetikken, designet og konceptet omkring bæredygtighed, og vores distributører rundt omkring i verden er glade for certificeringerne og dermed for dokumentationen for, at vi rent faktisk har gjort noget, og at det ikke bare er tomme ord uden indhold. 

Forbrugerne i dag ønsker gennemsigtelighed, troværdighed og produkter uden skadelig kemi der kan understøtte naturlighed skønhed, sundhed og at opføre sig ansvarligt overfor hinanden og vores planet. Det er ved at tilbyde det, at vi i ZENZ har kunnet vokse de seneste år og vi vil gerne inspirere andre frisører til at være med i Danmarks Grønne omstilling så der skabes respekt om faget”. 

De unge skal kende til bæredygtighed 

Siden sommerferien 2022 har ZENZ samarbejdet med NEXT, men nu er partnerskabet mellem ZENZ, NEXT og Fonden for Entreprenørskab om Grønt Iværksætteri på frisøruddannelsen på NEXT blevet formaliseret. 

Partnerskabet giver eleverne mulighed for at tilegne sig viden om bæredygtighed samt udvikle entreprenante kompetencer. Det betyder, at de kan være med til at udvikle branchen i en grøn og innovativ retning. 

En del af frisøruddannelsen på NEXT er en uge, der står i bæredygtighedens tegn, hvor eleverne skal lege forretningsudviklere, og finde på nye ideer til en mere bæredygtig og grønnere frisørbranche. 

”Eleverne er delt op i teams, der skaber fiktive virksomheder, laver prototyper, tager fat i producenter og mærkningsordninger og laver en forretningsplan. Når projekterne er færdige, kommer eleverne over til os på vores kontor, hvor de pitcher ideerne for Anne-Sophie og mig, og hvor vi giver feedback. Fremadrettet er det så planen, at vi i samarbejde med nogle af de teams, der kom op med de bedste ideer, skal forsøge at modne ideerne, og måske sætte nogle af dem i produktion”, fortæller Jørgen Skjødt. Og han slår fast, at han er blevet meget positivt overrasket over det høje niveau, de unge tænker på.   

Samarbejdet fortsætter naturligvis i tiden fremover. ”Og vi vil også gerne se ind i at brede det ud til andre frisørskoler”, lyder det. 

I ZENZ har man løbende 30-40 elever, og man har sin egen interne uddannelse i ZENZ-konceptet og i at blive gode ambassadører for brandet sideløbende med den 4-årige frisøruddannelse. 

Jeg tror også at det er vores grønne profil der gør, at vi har stor søgning fra unge om en elev- eller arbejdsplads i ZENZ. De vil gerne passe på sig selv og klimaet, det er trend der er kommet for at blive.  

”Det er vigtigt for os at gå foran i den grønne omstilling. Det omfatter også at give inspiration til andre, der ikke er ansat i ZENZ, så vi ad den vej kan støtte og udvikle en viden om, hvad man kan uden skadelig kemi, og hvor der er områder, der kan udvikles yderligere i branchen i fremtiden”, slutter Anne-Sophie Skjødt Villumsen. 

ZENZ er en af fire officielle officiel OWP+ Partnere på verdensplan. Og at man er ved at udvikle og teste emballage skabt af havplast. I første omgang lanceres en showergel, hvor emballagen er fremstillet af 25 pct. plast fra oceanerne, PCR.. Foto: Zenz

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

11.12.2024hair.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024IdHAIR Company A/S

Sponseret

IdHAIR styrker samarbejdet med frisørerne – Kim Egholm ny salgschef

10.12.2024hair.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

09.12.2024Just Add People

Sponseret

GUIDE: Sådan prissætter du dine produkter

06.12.2024Toftild alternativt hår

Sponseret

𝐁𝐥𝐢𝐯 𝐞𝐧 𝐝𝐞𝐥 𝐚𝐟 𝐧𝐨𝐠𝐞𝐭 𝐬𝐭ø𝐫𝐫𝐞!

06.12.2024hair.dk

Smidige skatteregler for generationsskifte bør ikke erstatte familiemødet

06.12.2024hair.dk

Rekordvækst i antal miljømærkede produkter med EU Ecolabel

06.12.2024PARK Styling

Sponseret

Saloner sætter ny Black Friday-rekord med 300.000 kr. på én dag!

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Hair Couture Nordics
Kursus
REVERSE Balayage

Vil du lære at mestre enkle teknikker, der skaber effekter og dimensioner i det lyse hår? Så er Reverse balayage kurset løsningen. En omvendt balayage laves i det lyse hår, eller til de kunder, der plejer at få highlights, og ønsker et mere naturligt resultat. Det giver den samme effekt som, hvis du har lysnet på kundens naturlige hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
EASY balayage

Til dig, der ønsker at lære enkle teknikker, der giver det samme resultat som frihåndsteknikker. Disse teknikker er både mere sikre, hurtige og nemme; deraf navnet ”Easy Balayage”.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

Hair Couture Nordics
Kursus
THE JOi OF healthy hair

For dig, der ønsker at tilbyde den bedste, mest plejende og genopbyggende, behandling til dine kunder. Med 4-trins systemet fra Joico kan vi garantere et fuldstændig sundt og genopbygget hår.

Dato

01.12.2024

Sted

Salon Session - Efter aftale

PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

PARK Styling
Kursus
INTENSIVT ELEVKURSUS I DAMEKLIP MED KATRINE BJERRING

Forbedre dine klippeteknikker og få ro i maven, når du betjener kunder i salonen.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

København

PARK Styling
Kursus
VIDAL SASSOON KLIPPEKURSUS I LONDON

Drømmer du om at løfte dine frisørfærdigheder til nye højder? Tag med os på en uforglemmelig oplevelse i London med det eksklusive 2-dages klippekursus ved Vidal Sassoon!

Dato

19.01.2025

Sted

London

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023