Nye tendenser i beautybranchen: En ny æra for lykke og velvære

Velvære er ikke længere det samme, som det var engang. Trendbureauet Perclers Paris forsker i overgangen fra traditionelt velvære til en mere eksperimentel form for nydelse og lykke. På CIFF fortalte de om deres indsigter i den stigende interesse for velvære og hvad det betyder i en verden, der søger dybere tilfredsstillelse.

Foto: www.123RF.com

28.08.2023

Pia Finne, hair.dk

Ifølge en rapport fra McKinsey er wellness-industrien nu en global milliardforretning på $1,5 billioner, med en imponerende årlig vækst på 10%. Men det handler ikke længere kun om at føle sig godt tilpas; det handler om at finde ægte lykke. 

Mathilde Chandelier, strategikonsulent hos Perclers Paris, påpeger, at nutidens definition af lykke og nydelse har bevæget sig. "Vi udfordrer begrebet lykke og nydelse i nutidens verden, og der er sket en forskydning. Vi ved, at velvære er forbundet med lykke, og at folk lever deres liv gennem oplevelser," siger hun Men hun ser også en reel udfordring.

Den traditionelle idé om, at velvære fører til lykke, bliver revideret. "Lykke er ikke længere nødvendigvis drevet af velvære, og det lægger et stort pres på os som individer og på skønhedsbranchen," advarer Chandelier. Og det betyder, at skønheds- og hudplejeindustri er under forandring. "Vi ser et skift, hvor for meget fokus på velvære kan have negative virkninger," tilføjer hun.

Trendbureauet har identificeret to markante makrotendenser i denne udvikling: En bevægelse væk fra hedonisme mod accept og en stigende interesse for at forstå og kontrollere vores følelser og mentale tilstande.

Wendy Button, der også er trendforsker hos Perclers Paris, forklarer, at "begge tendenser handler om at udvikle en mere tolerant holdning over for vores krop og følelser". Det ses tydeligt i den stigende interesse for at forstå os selv bedre, ikke kun på et fysisk, men også på et mentalt plan.

Netop denne søgen efter øget velvære og eksperimentel nydelse har ført til nyskabelser som mikrodosering af psykedelika for at forbedre kreativitet og åndelig forbindelse. Brands som keia er allerede på markedet med versioner af mikrodosering til hverdagsbrug. Endvidere udforsker virksomheder som Meow Wolf grænserne mellem virkelighed og drømme gennem ekstraordinære oplevelser.

En bemærkelsesværdig udvikling er også samspillet mellem videnskab og skønhedsprodukter. Virksomheder som L'Oréal og EMOTIVE bruger neurologisk teknologi til at udvikle produkter, der matcher forbrugernes ønsker og behov. Den personlige tilpasning af videnskab i skønhedsrutiner fører til en ny bølge af ”medicare”, hvor videnskaben personaliseres for at imødekomme individuelle krav, lød det fra Peclers på scenen på CIFF.

Detailhandlere har også grebet fat i denne udvikling ved at skabe fysiske rum, der engagerer forbrugernes sanser, og som eksempel fremhæves Wow i Spanien, hvor man har skabt et fleretagers detailkoncept, hvor hver etage tilbyder en unik og speciel oplevelse.

Alt i alt, slår trendbureauet Peclers fast, at tendenserne i velværeindustrien i rivende udvikling. Det gælder i forhold til at udforske nye måder at finde lykke på til at integrere videnskab og teknologi i velværeprodukter og detailoplevelser. Og ét er i hvert fald sikkert; Der er en søgen efter velvære og nydelse i gang og med et også en spændende transformation.

Relateret indhold

12.06.2024hair.dk

Inner beauty er det nye sort i skønhedsbranchen

12.06.2024hair.dk

2025 skal være erhvervsuddannelsernes år

06.06.2024hair.dk

Danskerne er vilde med DTC-salg

04.06.2024hair.dk

Nu ændres producentdefinition for producentansvar på emballage

03.06.2024hair.dk

Sygdom i forbindelse med ferie: Disse regler gælder

30.05.2024hair.dk

Ny strategi skal styrke væksten i hele landet

29.05.2024hair.dk

Spar penge: Sådan forhandles en lavere pris på betalingskortaftalen

28.05.2024hair.dk

Nye værktøjer gør ESG-rapportering til en vækstmotor

Jobmarked

Se alle

PARK Styling

PARK by Klipoteket I SVENSTRUP ved Aalborg SØGER NY FRISØR

Vi søger en ny frisør på DELTID eller FULDTID til vores skønne team på 5.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

PARK By Thomas H i Nærum søger frisør!

Bliv en del af det dejligste team.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

PARK by Frisør Bentsen I HJERTET AF NYKØBING FALSTER SØGER FRISØR

Vi søger en sød og dygtig frisør til vores skønne salon i hjertet af Nykøbing Falster.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

PARK By KLINT I STORE HEDDINGE SØGER EN FRISØRELEV

Frisørelev til PARK By Klint

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

Frisør til PARK By MENS CUT

Vi søger en fuldtid eller deltid dygtig, kreativ og engageret frisør eller lejer der har lyst på nye og spændende udfordringer.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

PARK By Cityfrisørerne I VEJLE SØGER NY FRISØR

Vi søger en ny frisør til vores team og er et team på 6 frisører.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

Frisør til Søborg søges!

PARK By Bystrup & Pate søger frisør

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

30.07.2024

ZENZ

Drømmer du om et job hos ZENZ?

Ønsker du at deltage i Fashion Week, at blive undervist af frisører fra hele verden eller deltage i stylingopgaver i forbindelse med photoshoots? Så er ZENZ måske noget for dig.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ZENZ

ZENZ søger passionerede frisører med den 4-årige uddannelse

Vil du arbejde i branchens sundeste og mest kreative arbejdsmiljø?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023