Lækkert hår og en ”grøn” snak

KAO x ZENZ har netop holdt hele to vellykkede shows i henholdsvis København og Århus. Det blev aftener med et godt miks af spændende inspiration både på trenden og på, hvad det vil sige at være en ”grøn” salon.

Foto: Claus Peuckert

25.01.2024

Pia Finne, hair.dk

”Både i København og i Århus var der fuldt hus trods snestorm og kulde – og det er vi meget glade for. Der var masser af inspiration til både styling, klipninger og farver, men det var også en rigtig god snak om, hvordan man kan arbejde med hårfarver, der ikke er oxydative”. Det fortæller Anne-Sophie Skjødt Villumsen, stifter og partner i ZENZ. Hun har selv brugt Elumen-farverne fra KAO siden 2002, da farverne kom til Danmark, og de passer perfekt ind i ZENZ-konceptet, fortæller hun.

Men det var ikke den eneste synergi, for Anne-Sophie og Marianne Jensen, der nu repræsenterer KAO har tidligere stået på mange scener sammen. ”Nu mødes vores veje igen, og det var et herligt flashback at stå og lave hår sammen”.

Der var fuldt hus til begge KAO X ZENZ shows. Foto: Claus Peuckert

Marianne Jensen stod på scenen med frisørerne Sidsel og Ayoe fra ZENZ, og også her var der en god energi.

Selve showet var delt op i to, og imellem de mange trend-input var der arrangeret en ”aftenshow”-style snak, hvor Anne-Sophie fra ZENZ sad i den ”varme” stol, sammen med Lena fra KAO, og med KAOs direktør Gitte Skouenborg som interviewer,

”Jeg fortalte bl.a. om, hvordan er det er at arbejde med de bæredygtige produkter, som vi gør hos ZENZ, og vi fik en god snak om, hvordan vi har udviklet vores forretninger og ikke mindst har succes i en tid, hvor mange saloner lukker eller hvor mester beslutter at stå alene”, fortæller Anne-Sophie.

Anne-Sophie Skjødt Willumsen interviewes om, hvordan man driver en grøn salon. Foto: Claus Peuckert

Hun mener bl.a., at man skal gøre mere for at gøre forbrugerne opmærksomme på, at der er et alternativ. ”Vi skal gøre kunderne opmærksom på, der er et sundere alternativ, men vi skal også sikre os, at de føler sig trygge. Det gør vi ved at være gode til det, vi gør, og lave det hår, de gerne vil have”.

Hun fortæller, at ZENZ hver uge sender nyhedsmails ud til hele 80.000 kunder og potentielle kunder. ”Det handler om både at fastholde og at tiltrække kunder. I 2019 havde vi 8000 modtagere af vores nyhedsmail - i januar 2024 har vi 80.000, og det er fordi, vi har skabt et univers af information om skønhed. Der clickes ind på nyhedsmailen, fordi vi giver læserne inspiration; blogindlæg og fortællinger om, hvad skal de gøre ved håret og huden netop nu, hvad sker der i fashion med mere, og så samarbejder vi med mange eksterne. Vi laver interviews med f.eks. mom-klubber og jordemødre om, hvad man skal passe på i forhold til kemikalier, når man er gravid og meget mere”, fortalte Anne-Sophie til fantastisk inspiration for alle de mange fremmødte frisører.

ZENZ-salonerne generelt er også vokset markant. Fra 5.000 kunder i 2018 til mere end 30.000 kunder i 2023. Alene i december 2023 havde ZENZ mere end 6000 kunder igennem salonerne.

Kunderne vil gerne det sunde alternativ

Generelt vil danskerne gerne det sunde alternativ, og netop derfor spiller ZENZ og KAO så godt sammen. For KAO’s Elumenfarver er ikke oxyderende farver. ”Det er syntetiske farver, men hvorfor jeg betragter dem som ”grønne”, og hvorfor det er tilladt i ”Grøn salon” er fordi, der er anvendt farvepigmenter, som det rent faktisk er tilladt at komme på huden, og som bl.a. anvendes i kosmetik. I modsætning til hårfarver generelt, der faktisk ikke må komme i berøring med huden. Derfor kan farven heller ikke lysne samtidig med at den farver, for der er ingen bejdse i”, forklarer Anne-Sophie.

Backstage. Foto: Claus Peuckert

Hun mener i øvrigt, at der er noget grundlæggende galt i skønhedsindustrien. ”Vi skader os selv og vores klode. Men vi vil gerne gøre forskel, finde nye veje, motivere andre og påvirke branchen. Grøn salon er fantastisk, men det er ikke nok. For det er det stadig tilladt med nogle silikoner, virgin (ny plastik) emballager og allergifremkaldende ingredienser. Det vil vi ikke arbejde med i vores produkter”.

På tilhører-rækkerne ved arrangementerne i København og Århus, var der en god blanding af frisører, som enten KAO eller ZENZ kendte, og som allerede arbejder med produkterne, og nye ansigter.

”Jeg vil skyde på, at der i København var godt en tredjedel, der ikke var bekendte med enten ZENZ eller KAO, og i Århus var det faktisk flere”. Det tyder på en øget og stor interesse for de ansvarlige produkter og en interesse for det ”grønne”. Anne-Sophie er ikke i tvivl om, at showene vil give nye kunder til både ZENZ og KAO på den lange bane.

”Folk følte, de fik noget med hjem på både den ene og den anden front. Og med de fantastiske og dejlige modeller, som KAO havde med, og det flotte hår, der blev vist på scenen, var der klart noget at hente”. 

Der blev vist flot hår med god blanding af den langhårede gingerpige med bølgefald, hvor Marianne bl.a. viste, hvordan man laver flot klapflad med ghd-jernet, og ZENZ viste, hvordan deres curly girl-godkendte produkter fungerer.

Foto: Claus Peuckert

Der blev talt meget om struktur, der spiller en stor rolle i trenden, og ikke mindst om vigtigheden af, at man bruger den naturlige struktur, som modellen eller kunden har i håret.

Trenden er, at håret skal have et sundt, naturligt og gennemfugtet udtryk. Farvemæssigt er det de røde toner, der er på vej frem igen. Fra den lyse ginger til den mørke mahogni.

Sidsel havde forberedt extensions til showene og en herremodel, hvor hun havde ladet sig inspireret af det plettede sjove hår, der i bund og grund ser ud som om, man har man farvet det selv.

”Sidsel var inspireret af de farver, der er i havplast. Fordi vi netop arbejder med at genbruge ocean waste hos ZENZ”, fortæller Anne-Sophie. Hun havde farvet extensions til de flot farvede piger, og herremodellen havde havplastfarverne i toppen.

Og netop at Sidsel havde ladet sig inspirere af havplast, ledte videre til, hvor man generelt finder inspiration som frisør. 

”Det er bestemt ikke bare ved at se på andre frisørers arbejde. Man følger designere, ser på modetendenserne og ser på, hvor designerne har hentet deres inspiration. Men det kan også være fra noget helt andet som havplast, kunst eller naturen”, forklarer Anne-Sophie, og hun slutter af med at slå fast, at det ikke er sidste gang, der arrangeres en aften, hvor inspiration og information, lækkert hår og brugbare måder at style håret på samt farveopskrifter, der kan bruges i salonen, bliver omdrejningspunktet, krydret med gode historier om ZENZ, om KAO og om trenden.

www.zenzpro.dk

www.kaosalonpartner.dk

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Relateret indhold

03.05.2024hair.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

02.05.2024hair.dk

Decoding Global Talent: Udenlandsk arbejdskraft vil gerne Danmark

22.04.2024hair.dk

Vinderne af DM i Skills 2024 er nu kåret

16.04.2024hair.dk

Passionen er hendes drivkraft

03.04.2024hair.dk

Hår og kultur

01.04.2024FRISØRLAND.DK

Sponseret

Muud sørger for premium værktøjsopbevaring

25.03.2024HAIR AND BODY CARE NORDIC

Sponseret

STÆRK NYHED til dine negle

21.03.2024HAIR AND BODY CARE NORDIC

Sponseret

45 år som udlært frisør og Still Going Stronge

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023