Her misser de danske B2B webshops deres salgspotentiale

Tallene taler sit tydelige sprog i den nye B2B e-commerce analyse fra DI

Foto: 123RF.com

Tallene taler sit tydelige sprog i den nye B2B e-commerce analyse fra DI. B2B indkøberen vil være selvbetjenende, når der handles ind til virksomhedens produktion, interne forbrug eller andet. 71% af dem bruger digitale kanaler, og 32% af dem vil selv ikke handle med leverandører, der ikke tilbyder digitale kanaler. Men hvordan kan danske B2B webshops blive endnu bedre til at betjene de selvbetjenende B2B kunder?

20% af indkøberne har skiftet leverandører det seneste år. Heraf svarer 35%, at de skiftede pga. af kundeoplevelsen, som er en kombination af flere ting fx levering, support og besvær, herunder en dårlig digital kundeoplevelse med leverandørens webshops.

Hvad kan blive bedre?    

De danske B2B webshops mangler især to funktionaliteter, som giver mere selvbetjenende kunder, mere effektive kundehåndteringsprocesser og skaber en bedre kundeoplevelse.

Lagerstatus

Opdateret lagerstatus er med 76% indkøberens topscore over funktionaliteter, som den gode B2B webshop skal være meget klart kommunikerende omkring. Fordi her starter og slutter det for indkøberen. Det er i 2024 kun blevet vigtigere, da vi ser en stigning på fire pct. point siden 2022.  
På trods af det, er det kun 50% af de danske B2B-sælgende virksomheder, der tilbyder det på deres webshops.  Det betyder, at kunderne ikke selvbetjent kan få information, om varen er på lager. Det betyder, at virksomheden risikerer, at kunden suser videre til den webshop, hvor kunden kan få en selvbetjent lagerstatus. 
En anden funktionalitet, som også er topvigtig for de kunder, der handler ind online, gælder betalingen.

Betaling

Når det gælder betaling, vil indkøberen nemlig også gerne betjene sig selv ved at kunne downloade en faktura, svarer 73%. Det er en stigning på otte pct. point siden 2022.

På trods af det, så er det kun 50% af de danske B2B webshops, der tilbyder kunderne at kunne downloade fakturaen på webshoppen. Det giver en forskel på 24%. Det betyder, at fremsendelse af faktura finder sted på anden vis, måske med en manuel proces, men at kunden ville ønske, at det var muligt at betjene sig selv gennem download funktionalitet på webshoppen.

Der kan altså både salgskonverteres, effektiviseres og vindes på kundeoplevelsen ved at opgradere webshoppen med de to funktionaliteter.

Der er mere at hente

Men der er mere at hente, fordi der er flere webshop-funktioner på indkøberens ønskeliste, og de er i fremmarch og vurderes som vigtige af indkøberen. Det gælder fx ordrehistorik fra alle salgskanaler (66%), som er steget med otte pct. point i 2024 siden 2022. Nye trends har også sneget sig ind blandt B2B indkøberne. Det gælder fx jagten på funktioner, der gør det nye liv med klimaregnskaber nemmere.

hair.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

Relateret indhold

16.12.2025PARK Styling

Sponseret

PARK Pro Air Styler kåret som “Best Hair Styling Device” ved Global Makeup Awards 2025!

16.12.2025hair.dk

AI rykker ind i frisørbranchen – nu kan også de små saloner være med

15.12.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Sammen spreder vi livsglæde i svære tider

12.12.2025PARK Styling

Sponseret

Klarup-salon indgår nyt samarbejde

12.12.2025hair.dk

Hjælp kunderne til en mere bæredygtig jul

09.12.2025hair.dk

Når hår møder interiør – og frisørsalonen bliver et univers

09.12.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Danmarks billigste massagevask

08.12.2025PARK Styling

Sponseret

Flere saloner sælger for over 400.000 kr. på Black Friday

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
IdHAIR Company A/S
Kursus
Salon training

Book en tekniker i din salon

Dato

01.01.2026

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
HAIR CONTRAST Certificering

Vil du lære at skabe håret, som alle kvinder drømmer om? På vores Hair Contrast certificeringskursus lærer du, hvordan du tilbyder dine kunder smukt, holdbart og ikke mindst naturligt extensionshår.

Dato

28.01.2026

Tid

09:00

Sted

Pårup

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
HAIR CONTRAST Certificering

Vil du lære at skabe håret, som alle kvinder drømmer om? På vores Hair Contrast certificeringskursus lærer du, hvordan du tilbyder dine kunder smukt, holdbart og ikke mindst naturligt extensionshår.

Dato

02.02.2026

Tid

09:00

Sted

Herlev

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Trend Tour SS26 - Point of creation

En aften med teknik, kunst og passion i verdensklasse Glæd dig til en aften, hvor saksen danser, kreativiteten får frit spil og farverne gløder. Vi inviterer dig ind i en verden af form, bevægelse og præcision sammen med Pivot Point & Micke Haglund.

Dato

23.02.2026

Tid

18:30

Sted

Næstved

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Trend Tour SS26 - Point of creation

En aften med teknik, kunst og passion i verdensklasse Glæd dig til en aften, hvor saksen danser, kreativiteten får frit spil og farverne gløder. Vi inviterer dig ind i en verden af form, bevægelse og præcision sammen med Pivot Point & Micke Haglund.

Dato

24.02.2026

Tid

18:30

Sted

Odense

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Trend Tour SS26 - Point of creation

En aften med teknik, kunst og passion i verdensklasse Glæd dig til en aften, hvor saksen danser, kreativiteten får frit spil og farverne gløder. Vi inviterer dig ind i en verden af form, bevægelse og præcision sammen med Pivot Point & Micke Haglund.

Dato

26.02.2026

Tid

18:30

Sted

Pårup

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023