Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter

Alt indhold, som influenter lægger på sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, uanset om det er reklame eller ej

Foto: 123RF.com

Forbrugerombudsmanden har besluttet at politianmelde nogle influenter for i alt ni overtrædelser af markedsføringsloven og indskærpe reglerne over for en række andre influenter for i alt 31 overtrædelser. Sagerne kan have stor betydning for alle influenter, og i særdeleshed for influenter som særligt henvender sig til børn og unge under 18 år.

Med politianmeldelserne og indskærpelserne gør Forbrugerombudsmanden det klart, at alle influenters opslag på sociale medier efter Forbrugerombudsmandens vurdering skal leve op til reglerne i markedsføringsloven – uanset om de indeholder reklame eller ej. Det er velkendt, at opslag med et kommercielt sigte skal markeres klart og tydeligt som reklame, men markedsføringsloven indeholder også andre regler end forbuddet mod skjult reklame.

Sagerne har særlig stor betydning for influenter, som enten i sig selv eller hvis opslag særligt henvender sig til børn og unge, og ikke mindst, hvis man promoverer alkohol eller energidrikke. Men Forbrugerombudsmandens vurdering tager udgangspunkt i, at influenterne driver erhvervsvirksomhed, og at alt indhold, som influenterne lægger på sociale medier, er produkter fra disse erhvervsvirksomheder. Som andre erhvervsvirksomheder skal influenterne derfor overholde markedsføringsloven for så vidt angår alle deres aktiviteter på sociale medier.

Sagerne vedrører blandt andet:

Indhold på sociale medier, hvor der indgår alkohol eller energidrikke og indhold på sociale medier, hvor der beskrives farlige situationer eller situationer.

Men det gælder også sager, med indhold på sociale medier, hvor influenter direkte opfordrer børn til køb, og indhold med influenters egne produkter, som ikke er markeret tydeligt som reklame. Selv hvis produktet er synligt forbundet med influenten, vurderer Forbrugerombudsmanden nemlig, at det meget sjældent vil være tydeligt af sammenhængen for børn og unge, at der er tale om reklame for influenten selv og influentens egne produkter.

Når influenter driver deres profiler på sociale medier via et CVR-nummer, er de allerede af den grund erhvervsdrivende. Deres produkter er dem selv og alt deres indhold på sociale medier. Derfor skal alt indhold leve op til markedsføringsloven – præcis som det gælder for alle andre erhvervsvirksomheder”, siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.

hair.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

Relateret indhold

18.12.2025hair.dk

Danske konkurser falder

17.12.2025hair.dk

Kvinder vælger fleksibilitet frem for løn

17.12.2025hair.dk

Mange virksomheder arbejder aktivt med diversitet og inklusion

16.12.2025hair.dk

Luxplus politianmeldt for vildledning

15.12.2025hair.dk

Beskæftigelsen stiger fortsat blandt indvandrere fra ikke-vestlige lande

12.12.2025hair.dk

Første dom for greenwashing

12.12.2025hair.dk

Højere kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse i 2026

10.12.2025hair.dk

Salling fortsætter ekspansionen i hovedstadsområdet

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
IdHAIR Company A/S
Kursus
Salon training

Book en tekniker i din salon

Dato

01.01.2026

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
HAIR CONTRAST Certificering

Vil du lære at skabe håret, som alle kvinder drømmer om? På vores Hair Contrast certificeringskursus lærer du, hvordan du tilbyder dine kunder smukt, holdbart og ikke mindst naturligt extensionshår.

Dato

28.01.2026

Tid

09:00

Sted

Pårup

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
HAIR CONTRAST Certificering

Vil du lære at skabe håret, som alle kvinder drømmer om? På vores Hair Contrast certificeringskursus lærer du, hvordan du tilbyder dine kunder smukt, holdbart og ikke mindst naturligt extensionshår.

Dato

02.02.2026

Tid

09:00

Sted

Herlev

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Trend Tour SS26 - Point of creation

En aften med teknik, kunst og passion i verdensklasse Glæd dig til en aften, hvor saksen danser, kreativiteten får frit spil og farverne gløder. Vi inviterer dig ind i en verden af form, bevægelse og præcision sammen med Pivot Point & Micke Haglund.

Dato

23.02.2026

Tid

18:30

Sted

Næstved

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Trend Tour SS26 - Point of creation

En aften med teknik, kunst og passion i verdensklasse Glæd dig til en aften, hvor saksen danser, kreativiteten får frit spil og farverne gløder. Vi inviterer dig ind i en verden af form, bevægelse og præcision sammen med Pivot Point & Micke Haglund.

Dato

24.02.2026

Tid

18:30

Sted

Odense

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Trend Tour SS26 - Point of creation

En aften med teknik, kunst og passion i verdensklasse Glæd dig til en aften, hvor saksen danser, kreativiteten får frit spil og farverne gløder. Vi inviterer dig ind i en verden af form, bevægelse og præcision sammen med Pivot Point & Micke Haglund.

Dato

26.02.2026

Tid

18:30

Sted

Pårup

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023