Forbrugerne søger bæredygtigheden

Bæredygtighed er ikke længere fodformet. I dag er det et krav fra den kritiske, bevidste forbruger, mener Claus Jønsson fra Plan Organic. Han har set en rivende udvikling i produkterne, der i dag forener økologi med kvalitet og funktion, og udviklingen fortsætter. Først skulle produkterne være naturlige, så certificerede økologiske og i dag skal de være clean og ”cruelty free”.

Foto: IStockPhoto

15.05.2023

Pia Finne, hair.dk

”Der er ingen tvivl om at forbrugerne i dag har et meget større fokus på bæredygtighed og økologi end for bare få år siden. Først var fokus på fødevarer, men nu er fokus på høj grad også på det, vi smører på vores hud – ikke mindst fra halsen og opefter - og som vi vasker vores hår med”. Det siger Claus Jønsson, adm. direktør i Plan Organic, der har arbejdet med bæredygtigheden siden John Masters lancerede deres første miljøvenlige serie i 2006.

”For når forbrugerne læser om plast i oceanerne, om havene, der stiger og om vores poler, der smelter på grund af klimaforandringer, så gør det noget i forhold til bevidstheden omkring bæredygtighed, miljøvenlighed og økologi”, siger Claus, og han fortæller videre:

”Da vi begyndte at tænke miljøvenligt, var det i forhold til de ingredienser, der var i produkterne, i dag favner miljøvenligheden langt bredere til også at omfatte emballage skabt af plast fra verdenshavene med videre”.

Men produkterne har også udviklet sig. 

Plan Organic var blandt pionererne indenfor naturlig hår- og hudpleje. ”Da vi gik i gang, var økologi og bæredygtighed lig med brune papirposekoncepter med shampoo, der ikke skummede. I dag er kvaliteten i top. Men som med alt andet, skal man lede efter de koncepter, der fungerer, og sortere det fra, der ikke fungerer”, slår Claus fast.

Men der er løbet meget vand i åen siden 2006, og at man begyndte at tænke bæredygtige tanker allerede på det tidspunkt, har giver Plan Organic er forspring.

Fra begyndelsen har visionen være, at man ville være førende inden for økologisk skønhed. 

”Først var det naturlige produkter, siden er det blevet til certificerede økologiske produkter, og nu gælder det clean produkter – det vil sige produkter, hvor naturen og videnskaben kombineres for at skabe de bedst mulige produkter til hud og hår. Fra selve produktet til emballagen, der er trykt med grøntsagsfarve på genanvendt plast, og på eksempelvis ”Cruelty free”. For os afhænger det ikke af, hvad der lige trender på Tik Tok”, siger Claus, der understreger, at Plan Organic ikke forsøger at fange den helt unge kundegruppe, der evt. henter deres inspiration på Tik Tok, men i stedet satser man på et mere modent publikum, der har en holdning til økologi, og som gerne vil noget, der er lidt bedre for miljøet og sundheden.

Foto: Plan Organic

Foto: Plan Organic

Foto: Plan Organic

Foto: Plan Organic

Om Plan Organic

Plan Organic blev etableret på en filosofi om at ville tilbyde de bedst mulige økologiske produkter på markedet. Siden har man udviklet sig med branchen, og i dag er Plan Organic totalleverandører inden for økologiske, naturlige og clean produkter inden for hår, hudpleje og makeup.

”Vi startede op med John Masters Organic i sin tid, og med det begyndte de første forbrugere og forhandlere at røre på sig. Vi kunne se, at her var en trend. Først var det fødevarerne og så var det skønhedsprodukterne. Kvaliteten begyndte at skinne igennem på det økologisk marked, og vi så en mulighed for ny niche”, forklarer Claus.

Og han slår fast, at det er gået over alt forventning. I dag er der 15 ansatte i den danske organisation, og man samarbejder med seks distributører i Skandinavien og Nordeuropa. 

Porteføljen tæller16 brands, men Claus understreger, at man altid holder øjne og ører åbne for nye, potentielle leverandører, og at man løbende er i dialog med flere.

”Det handler om at have fingeren på pulsen. Vi skal ikke introducere nye serier, bare fordi vi kan, men fornyer vi os ikke, løber konkurrenterne med de gode mærker”.

Fremadrettet et planen derfor, at satse på og investere i både nye mærker og eksisterende mærker, og planen er også at forblive en nichevirksomhed med en selektiv distribution.

”Kvalitative hudpleje- og frisørprodukter indeholder sjældent ingredienser i doser, der vil give en allergisk reaktion. Vi vil gerne sælge produkter, vi kan stå inde for. Så er der grund til at være mistænksom, er vi det også”

Claus Jønsson

Claus Jønsson. Foto: Privat

Flere og flere for øjnene op

Claus mener egentlig forbruger har efterspurgt bæredygtighed og økologi hele tiden. Men antallet af forbrugere, der søger den vej, er stigende. 

”Flere og flere får øjnene op for, at økologi sagtens kan gå hånd i hånd med kvalitet og funktion, og vi har fornemmer klart, at selv i krisetider - uanset om det er krig eller corona - køber forbrugerne stadig økologisk og bæredygtigt, hvis de har valgt at gå den vej”.

Det er også det, man hører fra frisørerne. Forbrugerne sparer ikke, når det kommer til miljø og bæredygtighed. De har taget et valg, og det afviger de ikke fra – krise eller ej. For nok tager man ikke tager på ferie, men man går ikke på kompromis med sine skønhedsprodukter.

Og Claus slår i øvrigt fast, at økologiske og miljøvenlige produkter er overlegne på mange måder. Ikke mindst fordi de er et ønske, der går opfyldelse for allergikere. ”Man skal bare sikre sig, at produkterne ikke indeholder parfumer og andre ingredienser fra EU’s allergen liste”.

Kan I mærke, at interessen for økologiske hår- og skønhedsprodukter stiger, når der f.eks. er fokus på PFAS som nu?

”Nej ikke umiddelbart. Men vi kan mærke, at der kommer forespørgsler fra forhandlerne, og klart, for de skal jo forklare sig i forhold til forbrugerne. Men modsat søger vi heller ikke at drive plat på en snak, som den, der foregår i øjeblikket. Vi vil hellere orientere os mod kvalitet og oplevelse. Indimellem kan det dog være problematisk, at vi ifølge lovgivningen kun må tale om det, der er i, og ikke om det, der ikke er i. Forhandlerne ved heldigvis, at er der udfordringer med nogle ingredienser, er vi de første, der ved det, og vi kommunikerer det ud”.

I forhold til at navigere i henhold til markedsføringsloven, siger Claus, at det er en vanesag.

”Men det er da ærgerligt, at vi ikke må fortælle forbrugeren, hvad de undgår. Det betyder jo, at man lægger op til, at forbrugeren skal være ingredienskyndig, og at man dermed tækkes dem, der leverer ringere produkter. For alt det, vi kan ”prale” af, at vores produkter er fri for, det må vi ikke melde ud. Heldigvis har vi for vores vedkommende været så længe på markedet, at forbrugerne og forhandlerne ved, hvad vi står for”.

Interessen for det bæredygtige og økologiske slog først igennem inden for hudpleje, men Claus fortæller, at interessen fra frisørbranchen absolut er stigende.

”Vi har bl.a. fantastiske produkter til Curly Girl-konceptet, der er stor interesse for. På hudpleje, er der stor konkurrence, og der er mange nye mærker, også meget private labeling. Det fylder også i branchen. Men vi går med, hvad vi tror på”.

Det kræver en indsats

Plan Organic har forhandler 16 mærker, og Claus fortæller, at der ikke går en uge uden, at han får tilbudt et nyt.

”Når vi skal gå ind i et nyt mærke, gør vi faktisk en stor indsats. Indledningsvis ser vi på, hvad de indeholder af ingredienser, hvad der findes af verificeringer og certifikater med videre, så vi er sikre på, at vi med god samvittighed kan præsentere det for forhandlerne. Herudover har vi en løbende, tæt dialog med producenterne”.

Han fortæller, at man ser mange mærker, der ikke passer ind i porteføljen, og at man få gange har valgt at sige nej tak, selv om processen var fremskreden. ”Men det er vigtigt for os, at kvaliteten, designet, prissætningen og udtrykket hænger sammen”.

Det kan frisørerne gøre

Vælger man som frisør at gå ind i bæredygtige, økologiske produkter, er der både certificeringer og værktøjer, man kan anvende for at checke produkter og ingredienser. 

”EU’s har til eksempel en ingrediensliste over allergene ingredienser, som er et godt værktøj, når man skal sortere skidt fra kanel”, siger Claus.

I Danmark har Tænk udarbejdet en app ”Kemiluppen”, hvor man scanner stregkoden på produktet, hvorefter app’en søger i en database af flere tusinde ingredienser, og giver svar på om de er mistænkte for hormonforstyrrende stoffer, er allergifremkaldende eller miljøbelastende. App’en er gratis at benytte.

Claus anbefaler også Think Dirty-app’en, der ligeledes kan oplyse om produkter, hvorefter den evaluerer produktet og giver en score op til 100, hvilket gør det let for forbrugeren og for frisøren selv at følge med.

”Jeg synes, den favner bredt og er forbrugervenlig. Den danske app er dog også fin. Men man skal have en lidt større ingrediens-viden for at benytte den. Eksempelvis informerer den om, at limonene er potentielt allergent, men den informerer ikke om, hvor høje doser, der rent faktisk skal til, før det er allergent. Det kan potentielt skabe mere forvirring end være en reel hjælp”, mener Claus, der ind imellem godt kunne tænke sig, at der blev manet lidt til ro.

”Kvalitative hudpleje- og frisørprodukter indeholder sjældent ingredienser i doser, der vil give en allergisk reaktion. Vi vil gerne sælge produkter, vi kan stå inde for. Så er der grund til at være mistænksom, er vi det også”, understreger han.

Undgå greenwashing

Greenwashing er et andet problem, man er nødt til at adressere, når der tales bæredygtighed, og Claus fortæller, at det er virksomhederne opgave at tilsikre, at de ikke præsenterer produkter, der er greenwashed.

Det betyder, at datasikkerhedsblade skal være i orden, og når det gælder hårplejeprodukter, kan de sendes forbi ”Grøn frisør”, der arbejder for allergivenligt og sundt arbejdsmiljø.

”Vi vil i hvert fald ikke gå ud med store armbevægelser, og påstå noget, vi ikke kan stå inde for. Det gælder selve produktet, og det gælder emballagen. Men vi gør, hvad vi kan. Og i øvrigt er forbrugerne ikke dumme. De ved godt, at et produkt til 19,95 kr. ikke er økologisk og bæredygtigt.”.

Foto: Plan Organic

Relateret indhold

22.02.2024hair.dk

Mange glemmer det: Husk også at indberette 0 i moms

21.02.2024hair.dk

Nye plejeserie med havremel

19.02.2024hair.dk

Trenden AW24/25: hårmoden og tøjmoden går hånd i hånd

Smukke accessories fra BelVu

15.02.2024HAIR AND BODY CARE NORDIC

Sponseret

13.02.2024HAIR AND BODY CARE NORDIC

Sponseret

VERDENS NYHED KUN I DANMARK

13.02.2024hair.dk

Danish Beauty Award hylder branchens aktører

11.02.2024HAIR AND BODY CARE NORDIC

Sponseret

Nine Yards

25.01.2024hair.dk

Lækkert hår og en ”grøn” snak

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023