Forbrugerne er klar til Black Friday

4 ud af 10 forbrugere er klar til at handle i forbindelse med Black Friday. Selvom forbrugerne i Dansk Erhvervs undersøgelse svarer, at de vil bruge færre penge end sidste år, kan sammenfaldet med lønningsdag blive den joker, der sikrer butikkerne et flot salg.

Foto: 123RF.com

Når Black Friday rammer Danmark på fredag den 28. november, kan butikkerne – både dem på nettet og på gågaden – endnu en gang se frem til en travl dag. I en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv svarer 4 ud af 10 danskere, at de vil udnytte de gode tilbud. Det er samme niveau som de foregående år.

Butikkerne kan dog blive udfordret af, at danskernes forventede forbrug sænkes fra ca. 3.650 kr. sidste år til 3.200 kr. i år, svarende til et fald på ca. 12 procent. Det hænger formentlig sammen med den lave forbrugertillid, som har bidt sig fast.

Det er dog værd at bemærke, at selve Black Friday i år falder på en lønningsdag. Det var også tilfældet sidste år, og det medførte 39 pct. flere transaktioner via MobilePay og en omsætning på dagen, der var 43 pct. højere end Black Friday i 2023.

Forbrugerne søger mod nettet

Analysen viser også, at travlheden forventeligt bliver størst på nettet. 8 ud af 10 danskere (83 pct.), der planlægger at shoppe på Black Friday i 2025, forventer at gøre det online hos danske butikker. Det er en markant stigning på 9 procentpoint siden sidste år.

Foto: Dansk Erhverv

Samtidig regner 53 pct. med at handle i en fysisk butik, mens 43 pct. forventer at lægge deres ordre i en udenlandsk netbutik.

Dansk Erhverv har også spurgt de forbrugere, der handler online, om de har udskudt køb i forventning om at handle på Black Friday. Det svarer 48 pct., at de har, hvilket er ny rekord.

Forbrugerne går bredt på tilbudsjagt

De købelystne forbrugere jagter Black Friday-tilbud i stort set alle kategorier. Tøj, sko og accessories topper listen – her forventer 57 pct. at gå på tilbudsjagt.

Over hver tredje kigger også efter tilbud på elektronik og hvidevarer (37 pct.), ting til boligen (34 pct.) og kosmetik & helse (33 pct.) – små stigninger siden 2024.

Foto: Dansk Erhverv

Færrest regner med at købe mad og drikke (13 pct.), film, spil og software (11 pct.) eller rejser (7 pct.). I gennemsnit planlægger forbrugerne at kigge på knap tre varegrupper (2,9) – en svag stigning fra året før.

Traditionen tro skyder danskerne julesalget i gang under Black Friday. Fire ud af fem danskere (79 pct.), der planlægger at handle på Black Friday, vil købe julegaver – samme niveau som sidste år. Flere kvinder (84 pct.) end mænd (74 pct.) bruger dagen til gaveindkøb.

Men Black Friday handler ikke kun om gaver til andre. Over halvdelen (55 pct.) forventer at forkæle sig selv, 37 pct. vil købe noget til husstanden, og 27 pct. planlægger at købe andre typer gaver. Resultaterne ligger generelt på linje med sidste års niveau.  

hair.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

Relateret indhold

24.11.2025hair.dk

Forbrugerne er klar til Black Friday

20.11.2025hair.dk

Europæiske virksomheder kæmper med sene betalinger – de små rammes hårdest

20.11.2025hair.dk

Skattestyrelsen advarer virksomheder mod svig i leverandørkæden

19.11.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Festlig indvielse af Frisørland Hair and Body Cares nye domicil

18.11.2025hair.dk

SMVdanmark om europæisk regelforenkling: Betydningen kan næsten ikke overvurderes

17.11.2025hair.dk

Sådan får du værdi ud af influencer-samarbejder

14.11.2025hair.dk

Unge fritages for betaling af am-bidrag fra 2026

11.11.2025hair.dk

Mere end 1 mia. kr. til SMV’ere

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023