Færre forretninger i Danmark – detailhandlen under pres

Siden 2012 er hver femte detailforretning i Danmark forsvundet, viser en analyse fra SMVdanmark. Erhvervsorganisationen opfordrer både erhvervsliv og forbrugere til at tage udfordringen alvorligt.

Foto: 123RF.com

Danmark har mistet 3.752 forretninger fra 2012 til 2022. Kun få kommuner har oplevet vækst i antallet af forretninger, mens langt de fleste har set en markant nedgang, fremgår det af en analyse fra SMVdanmark

Det er især inden for tøj og elektronik, at detailhandlen har været hårdt ramt af udviklingen. Ifølge seniorøkonom Thomas Gress fra SMVdanmark skyldes tilbagegangen primært ændrede forbrugsmønstre og den stigende internethandel. 

"Små forretninger og virksomheder har historisk set svære vilkår, og udviklingen skyldes i høj grad ændrede forbrugsmønstre. Internethandlen udgør nu en væsentlig del af danskernes indkøb, hvilket udfordrer de fysiske forretninger og det lokale byliv," siger Thomas Gress. 

Tilbagegang i hele landet 

Både store og små kommuner mærker, at forretninger lukker. Kun Hvidovre, Stevns, Ikast-Brande, Albertslund og Lejre har oplevet en vækst i antallet af forretninger. 

Kommunerne København, Aarhus og Aalborg har haft den største tilbagegang målt på antal forretninger, mens Ishøj, Billund og Rebild er blandt de hårdest ramte målt pr. 1.000 indbyggere. 

Ifølge Thomas Gress er detailhandlen i mindre byer særligt sårbar, da mange danskere flytter fra provinsen til storbyerne. 

Seniorøkonom Thomas Gress, SMVdanmark. Foto: 123RF.com

"Når folk flytter væk fra mindre byer, falder forretningernes kundegrundlag. Det gør det sværere at drive en virksomhed, og flere forretninger må lukke. Færre forretninger og mindre byliv kan så være en medvirkende årsag til, at flere søger mod de større byer, og så risikerer småbyerne at havne i en negativ spiral," siger Thomas Gress. 

Specialbutikker kan være vejen frem 

Fysiske forretninger har svært ved at konkurrere på pris og bekvemmelighed mod internethandlen. Ifølge Thomas Gress bør de i stedet fokusere på at tilbyde kunderne en unik oplevelse, som ikke kan opnås online. 

"Fysiske forretningers styrke ligger i den fysiske oplevelse. At kunne smage, dufte og røre ved varerne samt tage dem med hjem med det samme – det er noget, nettet ikke kan matche, og det er her, detailhandlen kan levere en overlegen handelsoplevelse," siger Thomas Gress. 

Han understreger dog, at forbrugerne også har et ansvar for at handle lokalt, hvis de vil bevare deres forretninger.  

"Selvom det er nemt og bekvemt at handle på internettet, så er mange forbrugere stadig glade for de fysiske butikker. Derfor skal danskerne blive bedre til at bruge flere penge, hvis de ønsker, at forretninger skal overleve. Især i de små byer,” slutter Thomas Gress.

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

02.05.2025hair.dk

Støt medarbejdere med psykiske problemer

30.04.2025PARK Styling

Sponseret

PARK STYLING x EuroSkills Herning 2025!

30.04.2025hair.dk

CSRD-rapporteringskrav sat i bero

28.04.2025Just Add People

Sponseret

PRISKLASSER: Barberstole 💈

28.04.2025BIOSTHETIQUE A/S

Sponseret

Et sikkert fundament

28.04.2025hair.dk

Ny analyse: Skrankepaver stort problem for danske virksomheder

25.04.2025ICON HAIRSPA A/S

Sponseret

Massiv interesse for Hands-on kurser med Tina Mackinder - udsolgt på under 14 dage

25.04.2025hair.dk

Er du i tvivl om toldsatserne til USA? Nyt værktøj giver dig overblikket

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023