Få styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

Black Friday og julen står lige for døren, og det gør tilbudskampagnerne dermed også, men hvordan er det nu med kampagneperioder og referencepriser? Det har Dansk Erhverv kigger ind i

Foto: 123RF.com

I forhold til reglerne om prismarkedsføring er det vigtigt at planlægge kampagnerne til både Black Friday og jul allerede nu. Og her er det vigtigt at huske halvdelsreglen. Hvis du for eksempel vil køre en kampagne med spar-budskaber de sidste fem uger op til juleaften, bliver referenceperioden 10 uger og du skal derfor sammenligne med den laveste pris i de 10 uger op til kampagnestarten.  

Det er også vigtigt at være opmærksom på samspillet mellem den kommende Black Friday og julekampagnerne. Hvis du tilbyder 20 procent på alt i din butik til Black Friday, vil tilbudsprisen være den nye referencepris i minimum 30 dage efter Black Friday og dermed også i stort set hele december måned. 

Halvdelsreglen – hvad går den ud på?

Hvis du vil køre kampagner, der er længere end 10 dage, skal du forholde dig til halvdelsreglen, der betyder, at kampagneperioden aldrig må være længere end halvdelen af referenceperioden. Det vil sige, at hvis din kampagne varer i tre uger, så bliver din referenceperiode minimum seks uger og du skal derfor sammenligne din kampagnepris med den laveste pris du har benyttet i de seks uger op til kampagnestarten.  Jo længere kampagneperiode, desto længere bliver referenceperioden.

Udgangspunktet i retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden:
Som udgangspunkt kan du altid køre en kampagne med spar-budskaber i op til 10 dage. Hvis kampagnen er 10 dage eller kortere behøver du ikke at oplyse forbrugerne om kampagnens varighed. Ved kampagner, der er på 10 dage eller kortere er referenceperioden altid 30 dage og det betyder, at din sammenligningspris skal være den laveste pris, som du har udbudt produktet til i de sidste 30 dage op til kampagne start. 

Hvis du vil køre kampagner, der er længere end 10 dage, skal forbrugerne informeres om dette og det kan ske på to måder:

Fra starten af kampagnen oplyses der tydeligt om kampagnens varighed for eksempel ved at skrive ”tilbuddet er gældende i ugerne 34-36”.

Efter de første 10 dage oplyses der i al efterfølgende markedsføring om, at der er tale om forlængelse af en eksisterende kampagne. Du kan for eksempel skrive ”Det gode tilbud fortsætter”, ”Kampagnen forlænges” eller lignende, så det er klart og tydeligt for forbrugerne, at der er tale om en eksisterende kampagne.

Hos Dansk Erhverv sidder vores erhvervsjurister altid klar til at hjælpe vores medlemmer med eventuelle spørgsmål om prismarkedsføring. 

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

15.09.2025hair.dk

Få styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

12.09.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Føl dig heldig i efteråret med Framar's Get Lucky-kollektion

11.09.2025PARK Styling

Sponseret

Frisørsalon med fuld fart på

08.09.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Arne Jacobsen 7'er - når ikonisk design og håndværk smelter sammen

05.09.2025hair.dk

Ny analyse: Markant flere ikke-vestlige indvandrere kommer hurtigt i job

22.08.2025hair.dk

Forbrugerne søger kønsneutrale produkter

20.08.2025hair.dk

Når salonen skal indrettes

18.08.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Cocktail vibes & cool tones

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023