Duftens dominans i Dubai
Fragrance-området er i kraftig vækst i Mellemøsten, og dermed en god mulighed for at nyt marked for danske producenter.
Fragrance-området er i kraftig vækst. Foto: Pia Finne
Kvinder i Mellemøsten bruger i gennemsnit tre liter parfume om året, og derfor er det ingen overraskelse, at netop fragrance-området er i kraftig vækst. På Beautyworld Middle East, der netop nu fylder hallerne i Dubai World Trade Centre, står stand efter stand med glitrende flakoner, oud-toner og naturlige aromaer. Duften af innovation hænger bogstaveligt i luften – og den tætte atmosfære af forhandlinger, netværk og nye produktlanceringer er tydelig.
Detailmarkedets værdi for skønhed & personlig pleje i Mellemøsten og de afrikanske lande er beregnet til ca. 47 mia. USD i 2027, ifølge ny analyse. For danske producenter af parfume og ingredienser er det derfor en mulighed at bruge denne platform: Her mødes indkøbere fra stor-retail og distributører fra hele regionen.
I “Natural Notes” zonen – dedikeret til bæredygtige dufte – vises rene plantebaserede aromaer, der appellerer til den moderne MENA-forbruger. Her har danske råvare-leverandører og parfumører en gylden mulighed for at positionere sig som “skandinavisk kvalitet møder mellemøstlig præference”.
Og i de travle gange mellem parfume- og ingrediens-pavillonerne kan danske virksomheder få øje på 1) hvordan packaging og prestige er centralt i regionen, 2) hvor vigtigt det er at kunne tilbyde tilpasning til lokale smag og 3) at netværksmøder i uformelle omgivelser kan åbne dørene til eksklusive distributør-deals, bygge relationer og blive synlig i et vækstmarked i acceleration.
