Danskerne elsker impulskøb

Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb. Her er det særligt de fysiske køb, som bliver købt uden research, viser en ny undersøgelse foretaget af DI Handel

Foto: 123RF.com

Danskerne elsker impulskøb: 38% af alle køb sker uden forudgående research. Her er det særligt de fysiske køb, som bliver købt uden research. På tværs af produktkategorier, er der ligeledes store forskelle i graden af impulskøb, hvor særligt køb af tøj, sko og tilbehør sker impulsivt.

DI Handels nye undersøgelse af omni-channel i detailhandlen, som er foretaget i samarbejde med Epinion, viser en række spændende indsigter i danskernes indkøbsmønstre på tværs af fysiske og online kanaler. Udover at afdække danskernes købskanaler, er research fasen for over 9.200 forskellige køb også blevet afdækket, og det gemmer ligeledes på nogle interessante indsigter.

Danskerne elsker at impulskøbe

Knap 4 ud af 10 (38%) af alle køb af non-food varer og produkter var uden forudgående research. Andelen er nogenlunde stabil på tværs af regioner og svinger mellem 37% og 39%. Dykkes der ned i andelen på tværs af generationer, er der dog nævneværdige forskelle, hvor særligt millennials skiller sig ud. Her er det nemlig blot 34% af alle køb, som er impulskøb. Til sammenligning er det for Gen Z, Gen X og Boomers mellem 37 og 39% af alle køb, som er impulskøb. Med andre ord, kunne det indikere, at millennials har en tendens til at være mere velovervejet i deres køb.  

Det er dog særligt når impulskøb i fysiske butikker sammenlignes med online køb, at de store forskelle bliver udpenslet. Her gør det sig nemlig gældende, at knap hvert andet køb (46%) i fysiske butikker er impulskøb, mens det for online kun udgør hvert fjerde køb (27%).

”Detailhandel med fysiske butikker er vigtigt for Danmark, og vi kan se i vores resultater, at de fysiske butikker fortsat dominerer dansk detailhandel. Impulskøbsniveauet i fysiske butikker viser, hvorfor kundestrøm er så vigtig for dem. Uden kundestrøm vil fysiske butikker simpelthen dø, fordi en stor del af salget i fysiske butikker ikke er drevet af vores rationale, men af alle vores sanser som lugt, syn, føle og høre. Selvfølgelig køber vi også impuls på nettet, men her er det kun den visuelle sans, som webshops kan påvirke under købsprocessen pt.” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør for DI Handel.

Det er dog ikke kun på tværs af fysiske og online kanaler, at det er forskel i graden af impulskøb. Undersøgelsens resultater viser nemlig også, at impulskøbsniveauet varierer betydeligt afhængigt af hvad vi køber.  

Knap hvert andet køb af tøj, sko og tilbehør er impuls

Med en andel på 46% af danskernes køb af ”tøj, sko og tilbehør”, som har været impulskøb, er det således den produktkategori, som har det højeste impulskøbsniveau. Det er skarpt efterfulgt af ”apotek, helse og skønhed” på 44%, samt ”legetøj, hobby og kultur” på 40%. Omvendt er impulskøbsniveauet for ”elektronik” på 20% og derfor er den produktkategori, hvor køb med research fylder mest. Altså er der en forskel på hele 26 procentpoint i andelen af impulskøb mellem ”tøj, sko og tilbehør” og ”elektronik”.

Forskellene i impulskøbsniveauet kan også hænge sammen med hvor kompliceret produktet er og hvor dyrt det er. Undersøgelsen viser nemlig, at vi i snit bruger 531 kr. på impulskøb i fysiske butikker og 582 kr. på impulskøb online. Når vi derimod researcher købet inden, er forbruget i forbindelse med det seneste køb også betydeligt højere. Her bruger vi nemlig 834 kr. i fysiske butikker og 771 kr. online pr. køb. Forbruget i fysiske butikker er dermed 57% højere, når der researches, sammenlignet med når det er impulskøb. For online er der derimod en lidt mindre forskel på 32%.

hair.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

Relateret indhold

11.11.2025hair.dk

Mere end 1 mia. kr. til SMV’ere

10.11.2025hair.dk

Private virksomheder øger deres grønne indkøb markant

07.11.2025hair.dk

Ny analyse: SMV’ernes fremtidsforventninger rammer lavpunkt – industrien trækker ned

06.11.2025hair.dk

Genanvendelsesindustrien: Bevar affaldssorteringen

05.11.2025hair.dk

Forbrugere snydes stadig i stort omfang af danskklingende netbutikker

04.11.2025hair.dk

Regeltyranni kvæler de små: “Vi har nået grænsen for, hvad danske virksomheder kan bære”

04.11.2025hair.dk

Bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementer

31.10.2025hair.dk

Kan din lønfastsættelse klare ”velkommen på forsiden”-testen?

Events

Se alle
Frisørland Hair and Body Care
Kursus
GLYNT produktseminar & SHADOWS masterclass

Styrk din viden omkring GLYNTs produktsortiment og sæt fokus på SHADOWS fantastiske farvesystem.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Frederiksberg

RiiStyle Academy
Kursus
Heldags Hands on opsætningskursus

Kom med på Basis opsætninger Heldagskursus - max 5 pladser "Basis" er skræddersyet til dig, som ønsker ny inspiration, teknikker og i særdeleshed at udvikle selvsikkerhed i opsætningsprocessen. På dette niveau har vi fokus på frisurens grundelement - basen. At sikre opsætningens holdbarhed samt en lækker finish, så du kan style frisurer som holder hele dagen og natten med.

Dato

17.11.2025

Tid

09:00

Sted

Hasselager/Århus

IdHAIR Company A/S
Kursus
Styling Master

Få inspiration - skab variation.

Dato

17.11.2025

Tid

18:00

Sted

IdHAIR Lystrup - Lægårdsvej 28, 8520 Lystrup

IdHAIR Company A/S
Kursus
Styling Master

Få inspiration - skab variation.

Dato

19.11.2025

Tid

18:00

Sted

IdHAIR Rødovre - Nyholms Allé 19, 2610 Rødovre

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
EVO watch your tone

Creative color - placement... præsenteret af evo educator Jodie Palmer

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Pårup

RiiStyle Academy
Kursus
Heldags Hands on opsætningskursus

Kom med på Basis opsætninger Heldagskursus - max 5 pladser "Basis" er skræddersyet til dig, som ønsker ny inspiration, teknikker og i særdeleshed at udvikle selvsikkerhed i opsætningsprocessen. På dette niveau har vi fokus på frisurens grundelement - basen. At sikre opsætningens holdbarhed samt en lækker finish, så du kan style frisurer som holder hele dagen og natten med.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kongens Lyngby

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023