Danske detailhandlere for dårlige til at få registreret og digitaliseret data

Hver anden danske virksomhed i SMV-segmentet digitaliserer ikke finansielle data tilstrækkeligt. Det fører til lavere lønsomhed og mindre udbytte, vurderer CBS-professor Thomas Plenborg.

Foto: 123RF.com

Der findes knap 300.000 danske virksomheder i SMV-segmentet, og op mod halvdelen af dem halter markant efter, når det kommer til digitalisering af deres finansielle data. Det er vurderingen fra Thomas Plenborg, der er professor ved institut for regnskab hos CBS.

Uden digitalisering af data er det umuligt at lave den nødvendige segmentering af virksomhedens lønsomhed fordelt på kundetyper, markeder og produkter. Det viser en nylig dansk undersøgelse, der også viser, at dem, der gør det, har en højere lønsomhed. ”Det indikerer, at med en korrekt anvendelse af data efter disse er blevet registreret og digitaliseret, skabes der markant bedre forudsætninger for at tjene gode penge. Samtidig styrkes forudsætningerne for investeringer og det udbytte, som kan tages ud af forretningen”, siger Thomas Plenborg og uddyber:

–”Generelt er der stor variation i måden, hvorpå man i SMV-segmentet får registreret og digitaliseret finansielle data, hvor ofte man gør det, og hvordan man efterfølgende bruger data. Jo bedre du som virksomhed er til at få data digitaliseret og efterfølgende anvende disse data til at analysere virksomheden og dens segmenter, jo bedre er du til at styre din virksomhed. Og det smitter positivt af på indtjeningen”.

Betydelige konsekvenser

Hos danske Crediwire, der tilbyder virksomheder bedre finansielle muligheder, er løbende digitale data et strategisk nøglepunkt, og ifølge Mads Brix, som er CCO i virksomheden, kan manglende digitalisering og dermed den manglende forståelse have betydelige konsekvenser.

”Hvis man som virksomhedsejer ikke har løbende digitale data, er det umuligt at se udfordringerne, før de rammer. Det kan lede til likviditetsproblemer og betyde, at man ikke har tilstrækkelige midler til løbende at dække udgifter til lønninger, moms, regninger og leverandørbetalinger”, siger Mads Brix.

Hos fintech-virksomheden Treyd, som tilbyder danske detailhandlere at betale leverandørfakturaer up-front for at frigøre kapital, er digitale data ligeledes en meget vigtig del af forretningen. De ser tydeligt, at virksomheder, der er på forkant med at digitalisere deres regnskab, også er dem, der klarer sig bedre økonomisk.

”At arbejde med data i forbindelse med et regnskab i en statisk årsrapport, der for hver dag bliver ældre og ældre, skaber ikke et retvisende billede at en virksomheds finansielle situation. Derfor er muligheden med friske data vigtig for os, når vi skal kreditvurdere vores kunder. Det giver os en økonomisk sikkerhed, og samtidig giver det vores kunder de bedste betingelser i forhold til den service, de efterspørger hos os”, siger Peter Beckman, der er CEO i Treyd.

Som at køre bil med bind for øjnene

Ifølge Mads Brix vil 2024 være året, hvor en stor del af virksomhederne i SMV-segmentet vil prioritere de digitale data på grund af den nye bogføringslov.

”Der kommer et skifte nu, hvor virksomheder skal bruge tid og penge på at digitalisere. Vores vurdering er, at der blandt især små og mellemstore virksomheder slet ikke er nok fokus på, hvad de kan få ud af den digitalisering. Der er ingen grund til digitalisering for digitaliseringens skyld. Det afgørende må være, om du får mere viden, så du kan tage bedre beslutninger og bygge en stærkere virksomhed”, siger Mads Brix og fortsætter:

”Hvis ikke du har overblik over din forretning, svarer det lidt til at køre bil med bind for øjnene. Hvornår skal du stoppe? Hvornår skal du dreje? Hvordan ved du, om der er rødt eller grønt? Jo mere du ved, og jo bedre du forstår din virksomhed, des bedre beslutninger kan du tage. Det vil øge dine chancer for succes. Din eneste anden mulighed er at gætte - og det har aldrig været en god forretningsstrategi”.

Mads Brix påpeger slutteligt, at der er en lang række andre negative konsekvenser ved ikke at have styr på digitaliseringen og løbende indsigt i sin virksomhed. Han fremhæver især lav lønsomhed, reduceret investeringsgrad, mindre udbytte og manglende adgang til likviditet.

-PF

Relateret indhold

23.02.2024hair.dk

Et forår i farver

22.02.2024hair.dk

Mange glemmer det: Husk også at indberette 0 i moms

19.02.2024hair.dk

Google slukker for din remarketing og personalisering

19.02.2024Upgrade Hair

Sponseret

Velkommen til Upgrade Hair`s Education program

14.02.2024We Are One Denmark

Sponseret

Aveda hyldet som Årets Bedste Hårplejeserie ved Costume Awards 2023

13.02.2024hair.dk

Flest iværksættervirksomheder er i vækstbrancher

09.02.2024PARK Styling

Sponseret

Tonsus-trio øger bæredygtigt fokus

09.02.2024hair.dk

Har du firmabil: Pas på skattesmæk

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2024/2025

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2024

Sted

Danmark

ZENZ
Kursus
Trend herre/dame

Et 3-dags kursus i de nyeste hårtrends indenfor herre- og damemode.

Dato

26.02.2024

Tid

09:00

Sted

Thoravej 7, st. 2400 København NV, Denmark

Upgrade Hair
Kursus
INSPIRATIONS AFTEN

Denne aften byder på alt lige fra balayage til nye farveteknikker

Dato

26.02.2024

Tid

18:30

Sted

Glostrup, Varde og Aalborg

ICON HAIRSPA A/S
Kursus
Brunch med Kevin.Murphy

Hvis du har tid og lyst til en lille uformel sammenkomst omkring Kevin Murphy produkterne og få nogle stylingstips til forårets komme, så sørger vi for brunch og kaffe på en Cafe i nærheden af dig. To af vores undervisere vil fortælle om lidt om udvalgte Kevin Murphy produkter konceptet bag Kevin Murphy.

Dato

27.02.2024

Tid

09:00

Sted

Bows and Balloons, Teglholmens Østkaj 69, 2450 København

Pact Nordic A/S
Kursus
Color Academy personlig udvikling indenfor Philip Martin’s fantastiske farveverden

Vi har skabt vores Color Academy ud fra ønsket om at udvikle hver enkelt frisør til at blive endnu stærkere i farvernes muligheder.

Dato

27.02.2024

Tid

09:30

Sted

Aarhus

FRISØRLAND.DK
Kursus
MoreTeaSir // Frisørland kursus

Du skal med når Frisørland & MoreTeaSir præsenterer forårets og sommerens nyeste trends og tendenser. Vi har denne sæson inviteret MORETEASIR med på vores trend tour ss24, for at give dig mulighed for at blive inspireret til at se hår, klippe- og farveteknikker og stylinger fra en ny vinkel. Her vil hverdagens kunder møde kundetypen, som tør dét ekstra, og tør skille sig ud fra mængden. Vi byder velkommen til Hasse Kliem, som leverer anderledes, men super fedt hår, inde for alle kønnets rammer. Mad serveres fra kl. 18.30.

Dato

27.02.2024

Tid

19:00

Sted

Aalborg

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023