Danske detailhandlere for dårlige til at få registreret og digitaliseret data

Hver anden danske virksomhed i SMV-segmentet digitaliserer ikke finansielle data tilstrækkeligt. Det fører til lavere lønsomhed og mindre udbytte, vurderer CBS-professor Thomas Plenborg.

Foto: 123RF.com

Der findes knap 300.000 danske virksomheder i SMV-segmentet, og op mod halvdelen af dem halter markant efter, når det kommer til digitalisering af deres finansielle data. Det er vurderingen fra Thomas Plenborg, der er professor ved institut for regnskab hos CBS.

Uden digitalisering af data er det umuligt at lave den nødvendige segmentering af virksomhedens lønsomhed fordelt på kundetyper, markeder og produkter. Det viser en nylig dansk undersøgelse, der også viser, at dem, der gør det, har en højere lønsomhed. ”Det indikerer, at med en korrekt anvendelse af data efter disse er blevet registreret og digitaliseret, skabes der markant bedre forudsætninger for at tjene gode penge. Samtidig styrkes forudsætningerne for investeringer og det udbytte, som kan tages ud af forretningen”, siger Thomas Plenborg og uddyber:

–”Generelt er der stor variation i måden, hvorpå man i SMV-segmentet får registreret og digitaliseret finansielle data, hvor ofte man gør det, og hvordan man efterfølgende bruger data. Jo bedre du som virksomhed er til at få data digitaliseret og efterfølgende anvende disse data til at analysere virksomheden og dens segmenter, jo bedre er du til at styre din virksomhed. Og det smitter positivt af på indtjeningen”.

Betydelige konsekvenser

Hos danske Crediwire, der tilbyder virksomheder bedre finansielle muligheder, er løbende digitale data et strategisk nøglepunkt, og ifølge Mads Brix, som er CCO i virksomheden, kan manglende digitalisering og dermed den manglende forståelse have betydelige konsekvenser.

”Hvis man som virksomhedsejer ikke har løbende digitale data, er det umuligt at se udfordringerne, før de rammer. Det kan lede til likviditetsproblemer og betyde, at man ikke har tilstrækkelige midler til løbende at dække udgifter til lønninger, moms, regninger og leverandørbetalinger”, siger Mads Brix.

Hos fintech-virksomheden Treyd, som tilbyder danske detailhandlere at betale leverandørfakturaer up-front for at frigøre kapital, er digitale data ligeledes en meget vigtig del af forretningen. De ser tydeligt, at virksomheder, der er på forkant med at digitalisere deres regnskab, også er dem, der klarer sig bedre økonomisk.

”At arbejde med data i forbindelse med et regnskab i en statisk årsrapport, der for hver dag bliver ældre og ældre, skaber ikke et retvisende billede at en virksomheds finansielle situation. Derfor er muligheden med friske data vigtig for os, når vi skal kreditvurdere vores kunder. Det giver os en økonomisk sikkerhed, og samtidig giver det vores kunder de bedste betingelser i forhold til den service, de efterspørger hos os”, siger Peter Beckman, der er CEO i Treyd.

Som at køre bil med bind for øjnene

Ifølge Mads Brix vil 2024 være året, hvor en stor del af virksomhederne i SMV-segmentet vil prioritere de digitale data på grund af den nye bogføringslov.

”Der kommer et skifte nu, hvor virksomheder skal bruge tid og penge på at digitalisere. Vores vurdering er, at der blandt især små og mellemstore virksomheder slet ikke er nok fokus på, hvad de kan få ud af den digitalisering. Der er ingen grund til digitalisering for digitaliseringens skyld. Det afgørende må være, om du får mere viden, så du kan tage bedre beslutninger og bygge en stærkere virksomhed”, siger Mads Brix og fortsætter:

”Hvis ikke du har overblik over din forretning, svarer det lidt til at køre bil med bind for øjnene. Hvornår skal du stoppe? Hvornår skal du dreje? Hvordan ved du, om der er rødt eller grønt? Jo mere du ved, og jo bedre du forstår din virksomhed, des bedre beslutninger kan du tage. Det vil øge dine chancer for succes. Din eneste anden mulighed er at gætte - og det har aldrig været en god forretningsstrategi”.

Mads Brix påpeger slutteligt, at der er en lang række andre negative konsekvenser ved ikke at have styr på digitaliseringen og løbende indsigt i sin virksomhed. Han fremhæver især lav lønsomhed, reduceret investeringsgrad, mindre udbytte og manglende adgang til likviditet.

-PF

Relateret indhold

03.05.2024hair.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

02.05.2024hair.dk

Decoding Global Talent: Udenlandsk arbejdskraft vil gerne Danmark

01.05.2024PARK Styling

Sponseret

Nyt partnerskab skal give frisørsalon vokseværk

01.05.2024hair.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

30.04.2024hair.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

26.04.2024PARK Styling

Sponseret

Kendt Vejle-salon laver nyt partnerskab

26.04.2024PARK Styling

Sponseret

Nystartet salon laver samarbejde med Park Styling

25.04.2024hair.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023