D-mærket: Dit digitale kvalitetsstempel

Kigger du efter øko-mærket, når du står i din lokale dagligvarebutik? Og kender du egentlig til D-mærket?

Foto: Datatilsynet

D-mærket er et kvalitetsstempel på, at en given virksomhed lever op til sit digitale ansvar..., lyder det fra Beierholm IT-revision og -sikkerhedsrådgivning.

I en tid, hvor næsten alting foregår digitalt både i privat sammenhæng og i erhvervslivet, kan det være svært som forbruger at finde ud af, hvor sikre, de tjenester, vi bruger i dagligdagen reelt er. Har de god it-sikkerhed og er datahåndteringen etisk og sikker? Den usikkerhed vil D-mærket gøre op med.

D-mærket er en uafhængig, privat organisation funderet af Industriens Fond i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk, mens den i øvrigt støttes af Erhvervsstyrelsen.

D-mærket er et kvalitetsstempel på, at en given virksomhed lever op til sit digitale ansvar. Ifølge D-mærket selv giver mærket en øget forretningsværdi til de enkelte virksomheder, større tryghed for forbrugeren og bidrager dermed til et stærkere digitalt Danmark.

Digital sikkerhed kan være en jungle at navigere i, ikke bare for forbrugere, men også for virksomheder. Også her kan D-mærket være behjælpeligt, da man i ansøgningsprocessen modtage en liste med kriterier, man som virksomhed skal leve op til indenfor datasikkerhed, -beskyttelse og -etik for at kunne blive D-mærket.

Sådan bliver du D-mærket

Det at blive D-mærket fungerer som en 6-trinsraket. De første tre trin er ganske gratis og udføres af virksomheden selv i D-mærkets selvbetjeningsløsning. Alt du skal bruge for at oprette din virksomhed er CVR-nummer og en mail på virksomhedens kontaktperson. Efter at have svaret på en række spørgsmål bliver virksomheden indplaceret i en af D-mærkets fire kategorier og ud fra denne kategori tildelt en række kriterier. Rakettens tredje trin er selvevaluering ud fra den række kriterier, der opstilles.

Når selvevalueringen er gennemført, og der kan svares ”ja” til alle krav, kan virksomheden, mod betaling, ansøge om at blive D-mærket. Herefter følger tilsyn og kontrol, som udføres ved at virksomheden fremsender dokumentation på, at denne lever op til kravene til D-mærket. Når D-mærket har godkendt forholdene, modtager virksomheden sit D-mærke for et år fra tildelingsdatoen, hvorefter processen gentages såfremt man ønsker at beholde sit D-mærke, lyder det fra Beierholm, der i øvrigt også kan hjælpe virksomheden med at blive klar til D-mærket.

Du kan læse mere om D-mærket og se en liste over virksomheder, der allerede har fået deres D-mærke på www.d-maerket.dk.

-PF

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

13.06.2025hair.dk

270.000 selskaber nærmer sig oplysningsfristen

12.06.2025hair.dk

17 % flere konkurser i maj

11.06.2025hair.dk

Flere kommuner løfter ikke ansvaret

10.06.2025hair.dk

Fire megatrends øger kompleksiteten for virksomheder i 2025

10.06.2025PARK Styling

Sponseret

Kraftfuld og multifunktionel: PARK Styling lancerer ny Pro Air Styler

09.06.2025hair.dk

Temu styrker indsatsen mod forfalskede produkter

06.06.2025hair.dk

Efterlysning: Hvor er Danmarks mest socialt ansvarlige virksomheder?

05.06.2025hair.dk

Digitalisering kan øge omsætning og beskæftigelse

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023