54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

En ny rapport fra DI Handel giver et overblik over danskernes købsvaner i forskellige produktkategorier. Denne viden kan hjælpe virksomheder til bedre at kunne målrette deres markedsføring

Foto: 123RF.com

14.11.2024

IDL, hair.dk

Når der skal handles andre ting end dagligvarer, kan det være en fordel for detailhandlen at vide hvilken kanaler danskerne foretrækker. En ny rapport fra DI Handel hjælper brancherne med at gennemskue, hvordan deres markedsføring skal tilrettelægges.

Det er nogenlunde ligeligt fordelt om danskerne køber online eller i fysiske butikker: 54% foretrækker stadig den fysiske købsoplevelse, mens 42% er gået over til de digitale salgskanaler.
Den eneste varekategori, der primært handles digitalt, er fritids- og sportsudstyr. Her udgør de online køb 52% af al salg, mens de fysiske køb udgør 45%. Værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter er den varekategori med mindst onlinesalg, idet det blot udgør 25%, mens køb i fysiske butikker stadig står for 74%.

Bolig- og køkkenudstyr sælges også fortrinsvis i fysiske butikker med 62% salg, mens onlinekøb udgør 35%. 62% af alle køb i kategorien apotek, helse og skønhed sælges ligeledes i fysiske butikker, mens 37% købes online.

Foto: DI Handel

En eller flere kanaler?
Et andet spørgsmål til danskernes købsvaner, som er særligt relevant for virksomhedernes markedsføring, er hvorvidt der under research- og/eller købsfasen er benyttet en eller flere kanaler - eller om købet er et såkaldt single-channel eller omni-channel køb.

Tøj, sko og tilbehør købes i høj grad via single-channel. Kun 19% af købene er omni-channel, hvilket DI Handel tilskriver en høj grad af impulskøb i netop denne varekategori. 

Kategorien værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter har den højeste andel af omni-channel køb med hele 42%. Dette kan tilskrives, at produkter som byggevarer og værktøj ofte kræver grundigere research, samt informationssøgning og prissammenligning online.

Og det er en generel tendens, at kategorier med dyrere varegrupper, som fx. elektronik, bolig- og køkkenudstyr og værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter har en højere andel af omni-channel køb. For elektronik er 40% af alle køb omni-channel, mens 60% er single-channel. Bolig- og køkkenudstyr har tilsvarende 35% omni-channel køb og 65% single-channel.

Foto: DI Handel

Det er desuden afhængig af aldersgruppe, hvorvidt et køb er single- eller omnichannel. De ældre generationer foretrækker stadig køb og research i fysiske butikker, mens yngre generationer er tilbøjelige til at finde viden og varer både online og fysisk.

Læs mere på DI Handels hjemmeside.

SINGLE- OG OMNI CHANNEL KØB

SINGLE-CHANNEL KØB: Der har kun været benyttet en type kanal (enten online eller fysisk butik) gennem købs- og researchfasen

OMNI-CHANNEL KØB: Forbrugeren har både har været forbi både en online og fysisk kanal gennem købs- og researchfasen

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

18.03.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Rejsegilde hos Frisørland Hair and Body Care

18.03.2025hair.dk

Færre forretninger i Danmark – detailhandlen under pres

17.03.2025Worldline

Sponseret

Læs hvordan Worldline hjælper små- og mellemstore frisører, som Salon Waldorf i Odense

17.03.2025hair.dk

Husk fristen for udbetaling af den 5. ferieuge

17.03.2025KAO DENMARK A/S

Sponseret

Kao Salon rammer catwalken ved modeugerne i Kbh, Berlin & Paris

14.03.2025hair.dk

Færre konkurser i Danmark januar

14.03.2025hair.dk

Nye kapitalkrav ved stiftelse af ApS

12.03.2025hair.dk

Stort millionboost til kvindelige iværksættere

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2025/2026

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Forårets kurser med Frisørland Hair and Body Care

Glæd dig til et sprudlende forår, hvor du bliver blæst bagover af trend tour'en "Blooming Lights", eller har mulighed for at skabe drømmehår med nordens førende leverandør indenfor hair extensions - hands-on kurser eller inspiration.

Dato

01.01.2025

Tid

09:00

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

26.02.2025

Tid

19:00

Sted

Vejle

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

03.03.2025

Tid

19:00

Sted

Aalborg

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

04.03.2025

Tid

19:00

Sted

Silkeborg

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

10.03.2025

Tid

19:00

Sted

Køge

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023