Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

De fleste virksomheder oplever for tiden, at deres omkostninger til bl.a. gæld og lønninger stiger, samtidig med at toplinjen i bedste fald stagnerer. Når likviditeten bliver presset, går de fleste i banken eller til ejere og investorer, men der er flere gode knapper at skrue på, hvis I gerne vil forbedre virksomhedens arbejdskapital.

Jesper Daugaard Faurby, administrerende direktør i Atradius. Foto: Atradius

Hvis I straks tænker på kassekreditter, nye lån og investeringsrunder, når likviditeten er presset i jeres virksomhed, så er I næppe alene. Men det er en skam, for sandsynligvis har I som virksomhed andre lige så vigtige aktører i forhold til jeres likviditet, som I glemmer at prioritere.

Det kunne f.eks. være kunder, leverandører, kreditforsikringsselskaber, garantistillere mv. De repræsenterer en række alternative, men vigtige måder jeres virksomhed kan styrke sin likviditet på. 

Det er langtfra unormalt, at virksomheder går i banken for at bede om en kassekredit på 20 mio. kr., inden de overvejer, hvad de kan gøre ved betalingsbetingelserne for månedlige ordrer til en værdi af 30 mio. kr. Hvis du handler i åben regning med dine erhvervskunder, kan du begynde med at undersøge, om de kreditter, du tilbyder dem, er for gavmilde ift. din eller deres brancher, siger Jesper Daugaard Faurby, som er administrerende direktør i Danmarks største kreditforsikringsselskab, Atradius. 

Fokuser på virksomhedens leverandører

Køber I ikke på kredit hos jeres leverandører, kan I også overveje det. Og selv hvis I allerede handler på kredit, kan I undersøge, om jeres kreditter er kortere end gennemsnittet for leverandørens branche og eventuelt foreslå dem længere kredittid som en del af forhandlingerne.

”For at sikre kredithandel og fordelagtige aftaler med jeres leverandører bør I, ligesom når I går i banken, selvfølgelig være indstillet på at være åben omkring jeres finanser og dele oplysninger med både jeres leverandører eller deres kreditforsikringsselskaber,” siger Jesper Daugaard Faurby. 

Manglende åbenhed koster 

Atradius Danmark alene dækker et trecifret milliardbeløb i kredit- og garantirammer - fordelt på ca. 50.000 danske virksomheder. Kreditforsikringsselskabet oplever ofte, at danske virksomheder ikke er bevidste om, at de kreditrammer, Atradius stiller til rådighed for deres leverandører, er en forudsætning for en vigtig del af deres likviditetsberedskab.

”I værste fald kan det betyde, at vi lukker for kreditrammer, hvis den tilgængelige information ikke er positiv, eller vi ikke kan få adgang til nyere og mere aktuel finansiel information. Ved at kigge på betalingsbetingelserne hos jeres kunder og leverandører vil I ofte kunne mindske behovet for en kassekredit eller måske gøre den helt overflødig,” siger Jesper Daugaard Faurby.

Relateret indhold

16.05.2024hair.dk

Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Temu anklages for at manipulere kunderne

16.05.2024hair.dk

Drop udsagn som ”CO2-neutral”

10.05.2024hair.dk

Butikstyverier i stigning

09.05.2024hair.dk

Mere lovgivning for nethandel unødvendig

08.05.2024hair.dk

Affaldssortering: Hvem har ansvaret i butikken

06.05.2024hair.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

06.05.2024hair.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

03.05.2024hair.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023