Jeg er stolt af at være frisør

”Sundt hård kommer også af, at vi har det godt.” det mener Katja Rososco, der står bag brandet Meishai, som allerede har været vist i Vouge og Forbes Magazine, for Meishai kan noget andet; brandet kombinerer det lækre og luksuriøse med som det eneste brand at være Asthma & Allergy Nordic-certificeret. ”Man bliver bestemt ikke doven af at have den certificering,” siger hun, og nu er hun i gang med for alvor at slå fast, at Meishai findes.

Da Katja Rosasco startede Meishai for fire år siden, åbnede hun samtidig døren til en ny mere holistisk æra i frisørbranchen. Foto: Meishai

09.09.2025

Pia Finne, hair.dk

Da Katja Rosasco startede Meishai for fire år siden, åbnede hun samtidig døren til en ny mere holistisk æra i frisørbranchen med en kærlig reminder om, at vi skal være gode ved os selv og passe på os selv, og selv om mange frisører for fire år siden ikke helt forstod Katjas passion for de parfumefri og allergivenlige produkter, så vokser Meishai i dag eksplosivt, og fra at være en lille startup virksomhed med kontor og lager i Katjas lejlighed, har hun  nu en virksomhed med internationale kunder, og et marked, der for alvor efterspørger hendes produkter.

”Men for fire år siden skulle vi så at sige skabe et marked, der ikke fandtes”, forklarer hun.

Baggrunden for Meishai er faktisk ganske enkel. Katja lider selv af voldsom allergi, men hun elsker frisørfaget. ”Jeg manglede nogle lækre, high end, professionelle og æstetisk smukke produkter, der var parfumefri og allergivenlige. Jeg manglede dem til mig selv, og jeg manglede dem i mit arbejde i salonen”, fortæller hun.

Da Katja kom i lære som frisør, havde hun en snak med dermatologerne på Gentofte Hospital om jobbet, der for 15 år siden klart omfattede, at man stod med en del kemi i hænderne hver dag. De foretog en masse tests, og beskeden til Katja var da også: ”Det er den dummeste uddannelse, du kan tage unge dame”. ”Men jeg var forelsket i frisørfaget”, siger hun smilende, og hun fandt sin vej. Hun kombinerede dagene i salonen med at style til photoshoots og andet, og på den måde formåede hun at holde allergien nede. Men på et tidspunkt måtte hun alligevel helt stoppe med at farve hår. Og hele tiden lå det i baghovedet: ”Der mangler nogle parfumefri, allergivenlige lækre produkter, og er der ikke nogen, der skaber det, gør jeg det selv.”

”Med Meishai mødes mine to verdener”, fortæller Katja. ”Min private verden med allergi og min kæmpe kærlighed til hårbranchen; til at skabe og tænke kreativt.”. Foto: Meishai

”Da jeg begyndte at arbejde med hår, var det ikke moderne at se holistisk på tingene, men jeg synes, at det spændende ved hår også er mennesket, og at man kan se sammenhængen mellem, hvad der sker i et menneskets liv, og hvordan håret reagerer. Derfor mener jeg også, det er naturligt at tænke sit eget ve og vel med ind i hårets. For mig at se, er håret en del af os, og det er den største accessory, vi har. Dermed også sagt, at et sund hår er fundamentet fremfor alt andet,” fastslår Katja.

To verdener mødes

”Med Meishai mødes mine to verdener”, fortæller Katja. ”Min private verden med allergi og min kæmpe kærlighed til hårbranchen; til at skabe og tænke kreativt.”

Derfor var det utroligt vigtigt for hende at forene Asthma Allergy Nordic certificeringen med et sejt æstetisk design og en super kvalitet, og den kombination tager produkterne til et nyt niveau. Og Katja har i øvrigt en løbende dialog med Astma- & Allergi Foreningen.

Da Katja først præsenterede Meishai for frisørerne var det ikke alle, der var lige begejstrede. Mange kunne ikke se, de havde brug for allergivenlige produkter, men til gengæld kunne de lide looket og kvaliteten, mens det for andre var det lige det, de manglede i deres salon. ”Jeg har klart fornemmet, at folk har haft svært ved at placere Meishai. Men nu tror jeg så småt, at min drøm om vise, at lækre, high performance produkter også kan være uden parfume og allergivenlige, er ved at gå i opfyldelse.”

Hun oplever, at mange i frisørbranchen er blevet mere bevidste om problematikken, og at der er forbavsende få tilbud uden parfume og uden at gå på kompromis. ”Så vi er i gang med at slå fast, at vi er her”, siger hun med et smil. 

Katja arbejdede som frisør indtil for godt et år siden, hvor hun besluttede sig for, at skulle hun have succes med Meishai, skulle hun koncentrere sig 100 pct. om det. 

”Jeg har rejst meget med min mand, der er tidligere professionel amerikansk fodboldspiller, og i den tid arbejde jeg freelance på studier rundt omkring. Når vi var i Danmark, lejede jeg mig ind et sted med en lille husleje og mine faste kunder,” fortæller Katja. Og Meishai-tanken rejse med hende. Så da hendes mand til sidst sagde ”hvorfor gør du det ikke?”, tog hun fat i en kammerat, der havde erfaring med produktion af hudpleje, og derigennem kom hun i kontakt med en producent.

”Da jeg fortalte dem om Meishai, var deres første reaktion også: ”Det lyder spændende, men tror du, du kan sælge det – vi skal bruge de dyreste ingredienser OG lave det allergivenligt”. Men de var med. Jeg lagde de penge, jeg havde sparet sammen i mine år som frisør, og vi kunne lancere de to første produkter; en shampoo og en conditioner i 2021 med Asthma Allergy Nordic certificeringen.

Men der er ingen tvivl om, at Katja har gjort det så svært for sig selv som muligt, og som hun smilende siger: ”Man bliver bestemt ikke doven af at have den certificering, og det er heller ikke billigt.”

Meishai serum. Foto: Meishai

Asthma Allergy Nordic certificeringen er uden tvivl den allersværeste at få. Hvert år kommer en opdatering af den nyeste forskning, og skal man beholde certificeringen, skal man udvikle produkterne med den. For Meishai betyder det bl.a., at Katja netop har udviklet en ny formel for conditioneren, fordi en af ingredienserne var på den nye liste og skulle fjernes.

”Det er reelt som at begynde forfra”, siger hun. ”Det koster mange penge, men det er det værd.”

Vi vokser organisk

Katja er lagermedarbejder, tekstforfatter, sælger og direktør i Meishai. Faktisk er hun endnu den eneste medarbejder i virksomheden, men med den vækst, Meishai er inde i, er forretningen både ved at flytte ud af parrets lejlighed, og der er ved at være så travlt, at Katja skal have fundet medarbejdere.

Hun kalder selv den tid, brandet står i lige nu for utroligt spændende. ”For det er nu, vi skal vokse, og indtil videre har der ikke været en måned, der har været dårligere end samme måned året før.”

”Meishai er kommet for at blive. Virksomheden er vokset stille og roligt. Tålmodighed er faktisk en mine styrker, og det er jeg glad for i en tid, hvor få har tid og tålmodighed. Derfor har virksomheden udviklet sig organisk. Når vi har tjent lidt penge, har vi investeret dem sammen med lidt flere af vores egne penge, og dermed kunne vi også lancere Meishai Treatment hårmasken. Nu er vi på et stadie, hvor vi skal ud af lejligheden, og vi har lanceret en showergel samt senest et serum og en heat protection.” Og Katja kan mærke, at det har åbnet døre.

”Nu har vi en serie, som er fundamentet til et sundt hår, og det betyder, at frisører, der har fulgt os, nu selv ringer til os, og vores produkter er endda blevet vist i både Vouge og Forbes Magazine, der nævnte, at de aldrig have set noget der forenede det allergivenlige med fashion som Meishai”.

At københavnerne er dem, der først har taget Meishai til sig, er ingen hemmelighed, men Katja fortæller også, at der er forhandlere i både Århus og Aalborg, at Hotel Grønbech i Allinge har taget det ind, og at hun taler med en københavnsk luksus hotelkæde om det samme. Og de saloner, der har Meishai er på øverste hylde. ”Det er frisører, som andre frisører følger på SoMe, så det booster også interessen for Meishai”.

Interessen fra udlandet er også stor, og faktisk kom den tidligt, fortæller Katja. Fra bl.a. en stor salon i Polen, Gaba Hairstiry, der styler alle de kendte. ”Hun ledte efter noget, der var ”ægte clean”. Men det var looket, der fangede hende.”

En salon i New York er også på kundelisten, og i Litauen har Meishai fået en distributør, og hun fortæller, at Meishai lige har lanceret med niche-beauty.com i Tyskland, og at Tyskland og Holland er de næste lande, hun vil satse på.

”Faktisk har jeg også en kunde i Hong Kong; en kæde af japanske head spas. Det sjove er, når de store udenlandske virksomheder ringer, og gerne vil tale med warehouse eller med vores salesmanager, så er det faktisk svært at forklare dem, at Meishai er ægte iværksætteri, og en virksomhed, der vokser støt og organisk, og at vi lige nu er et sted, hvor jeg er både founder, warehouse og salesmanager, men at det bestemt ikke er planen, at det skal forblive sådan.”

Flere og flere får allergi

Ifølge Astma-Allergi Danmark har hver 5. dansker kontaktallergi overfor et eller flere kemiske stoffer, og antallet af danskere med allergi er støt stigende.

”Nogen har decideret allergi overfor parfume, men parfume er ikke jo ikke farligt. Men måske er parfume noget vi vælger. Jeg mener jo ikke, skal ikke være et hårbrand eller et vaskepulvermærke, der bestemmer, hvad du skal dufte af.”

Meishai heatprotection. Foto: Meishai

Katja får også mange beskeder fra frisører, der skriver, at det er helt fantastisk, at de nu kan bruge et lækkert, professionelt produkt uden at skulle tænke på allergi. ”Og det er det smukkeste ved projektet, for jeg er selv frisør, og jeg føler med dem,” siger hun.

Hendes drøm er at udvide serien med fire stylingprodukter, så den kan udgøre et fundament i salonen, og hun er i fuld gang med arbejdet. ”Men det tager tid, for min holdning er også, at kan man ikke gøre det 100 pct, skal man slet ikke gøre det.” og for Katja handler det om at følge med og se hvor det ender henne. 

Meishai er unisex, og det er helt bevidst. ”Jeg arbejder hverken med en feminin eller en maskulin energi, for man skal pleje sig selv uanset, hvilket køn man er, og en af de ting, der er fedt med Meishai er, at der er plads til alle.”

Gamle nøgler åbner ikke nye døre

Katja’s drøm er at normalisere, at den type produkter som Meishai’s findes, og at kunderne vænner sig til, at de lækreste saloner i byen har de bedste produkter, men at de også er parfumefri og allergivenlige.

”Men gamle nøgler åbner ikke nye døre,” siger hun, og hendes holdning er, at det nok altid vil være ”små fisk” som hendes selv, der er nødt til at gå forrest og vise, at man rent faktisk kan få en forretning ud af at sælge produkter i høj kvalitet, der er Asthma & Allergy Nordic-certificerede. ”Når vi har vist, at det kan lade sig gøre, så håber da, at vi kan inspirere andre i branchen.”

Jeg vil nyde rejsen

For Katja er det vigtigt at nyde rejsen med Meishai, og hun har ikke noget endeligt mål. ”Jeg har mødt utroligt mange fantastiske mennesker i både Hong Kong, Polen og Danmark med Meisahi og i mit arbejde som frisør, og for mig handler rejsen handler netop om de mennesker, man møder på sin vej, og så tager jeg et produkt ad gangen.”

Hun har ambitioner om at om at være tilstede på både det professionelle og det forbrugerettede marked, men hun ønsker fortsat at værne om frisørbranchen, for det er, som hun siger, her hun kommer fra.

”Jeg kan godt lide tanken om at arbejde med mennesker og med hænderne. Det har jeg altid været fascineret af. Men jeg føler, vi skal tale frisørfaget meget mere op. Der er virkelig mange succesfulde frisører, og faget kan så meget andet end at stå med kunder og klippe spidser.”

Produktfamilien. Foto: Meishai

Hun mener også, at netværk og samarbejde er et kodeord, og hun mener, frisørerne generelt skal være bedre til at hjælpe hinanden og løfte sammen for der igennem at løfte branchen. Derfor har hun skabt Meishai social, som hun inviterer forhandlere og samarbejdspartnere til at være en del af.

”Jeg er totalt stolt af at være frisør, og jeg vil gerne komme ud på frisørskolen og fortælle om Meishai og fortælle om, hvor meget man kan med frisøruddannelsen. Jeg er uddannet frisør, og nu har jeg skabt min egen serie, og jeg arbejder med SoMe, markedsføring og salg, og da jeg var frisør, kombinerede jeg det med at style.”

Hun mener, vi skal have ændret samtalen om frisørfaget allerede i morgen, og at vi skal gøre en dyd ud af at være frisør. Heldigvis oplever hun, at de unge er mere bevidste om netop end. ”Branchen tæller nogle badass frisører og fantastiske virksomheder, der har skabt ting på deres egen måde, og det skal de unge vide også er muligt,” slutter Katja Rosasco.

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

09.09.2025hair.dk

Jeg er stolt af at være frisør

09.09.2025KAO DENMARK A/S

Sponseret

KMS Hair lancerer nye produkter i AddVolume og AddSmooth-serien

08.09.2025Trontveit

Sponseret

Passion Hair Colour Oil

02.09.2025Trontveit

Sponseret

Oplev Fremtidens Styling med VIK Styler fra TRONTVEIT

01.09.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Oplev wonderlocks med et helt unikt udtryk

25.08.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Skab små øjeblikke af velvære og glæd en du holder af

15.08.2025We Are One Denmark

Sponseret

Farve uden kompromis: Full Spectrum Demi-Permanent™ Vegan Treatment Hair Color er her

13.08.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Sommerens hemmelige våben til sundt og strålende hår

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023