Danskerne er vilde med DTC-salg

En analyse udført af Dansk Industri viser, at hele 22% af danske onlineforbrugere handlede direkte hos producenten ved deres sidste onlinekøb. Det er en stigning på fire procentpoint sammenholdt med sidste år.

Foto: 123RF.com

En af tidens store trends indenfor onlinehandel er det såkaldte DTC-salg (direct to consumer). Mange forbrugere vælger at købe direkte hos producenten, blandt andet pga. brandets eksklusivitet og forbrugerens følelser for brandet. Desuden har forbrugeren ofte adgang til et større sortiment indenfor brandets varer end hos en forhandler, der dog ofte har en bedre pris og et bredere sortiment generelt.

I analysen fra Dansk Industri blev kundeoplevelsen fremhævet som en af de fem vigtigste årsager til øget DTC-salg. Producenterne kan skræddersy kundernes oplevelse og levere personlige, målrettede tilbud baseret på den enkelte forbrugers købsvaner. 

En anden vigtig faktor var producentens mulighed for i langt højere grad at have kontrol med brandet, hvor man i detailhandlen skal tilpasse sig krav og retningslinjer. Det skaber stærkere relationer med forbrugeren og øger loyaliteten.

De højere fortjenstmargener var den tredje faktor for øget DTC-salg. Ved at fjerne mellemleddet kan virksomhederne beholde en større del af indtægterne og reducere omkostninger. 

Den fjerde faktor var direkte feedback fra forbrugerne. Den direkte feedback kan hjælpe virksomheden med at foretage produktforbedringer og skabe innovative løsninger.

Og til sidst betyder salg via onlineplatforme muligheden for global distribution og skalerbarhed uden de ekstra omkostninger ved fysiske butikker.

Gode råd til DTC-salg

Hvis en virksomhed ønsker at gøre brug af muligheden for en DTC-løsning, er der nogle gode råd til hvordan det kan lykkes. En direkte salgskanal skal være brugervenlig og man kan både vælge at sælge direkte via virksomhedens hjemmeside eller via en markedsplads som Amazon, Zalando, mv. 

Det er først og fremmest nødvendigt med en kundeservicestrategi som er effektiv i at håndtere problemer, forespørgsler og returneringer. For at imødekomme alle kundernes forskellige præferencer for henvendelse bør en webshop både have mulighed for henvendelse via telefon, mail og chat. En kontaktformular kan også være effektiv, men som udgangspunkt er flere kontaktflader i en webshop en vigtig prioritering.

For at kunne forstå kundebehov og optimere tilbud bør der indsamles og analyseres kundedata. På den måde kan man fx lave pakkeløsninger i webshoppen baseret på hvilke produkter der ofte købes sammen osv. 

Et af de vigtigste konkurrenceparametre er at have gode samarbejdspartnere når det kommer til logistik og levering. Det er helt afgørende at produkterne leveres effektivt og pålideligt til forbrugeren. Og så skal virksomhederne overveje markedsføring og branding, fx ved at være opmærksomme på at webshoppen vises i Googlesøgninger og på sociale medier, fx ved at benytte en såkaldt SEO (søgemaskineoptimeringsværktøj).

Dansk Industri inviterer interesserede til e-eksportdagen, der finder sted 4/6 2024 i Industriens Hus, men med mulighed for online deltagelse. Tilmelding til eventet findes her.

Læs mere på Dansk Industris hjemmeside.

IDL

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

14.03.2025hair.dk

Færre konkurser i Danmark januar

14.03.2025hair.dk

Nye kapitalkrav ved stiftelse af ApS

12.03.2025hair.dk

Stort millionboost til kvindelige iværksættere

11.03.2025hair.dk

Forringer AI medarbejdernes evne til at tænke kritisk?

11.03.2025hair.dk

Overenskomst på plads for handel, viden og service

10.03.2025Just Add People

Sponseret

TIPS: Kunder som ikke dukker op 😠

07.03.2025hair.dk

Hver femte kvinde er udsat for hårdt psykisk arbejdsmiljø

06.03.2025RiiStyle Academy

Sponseret

Opkvalificering, Netværk og Tryghed for Fremtiden

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2025/2026

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Forårets kurser med Frisørland Hair and Body Care

Glæd dig til et sprudlende forår, hvor du bliver blæst bagover af trend tour'en "Blooming Lights", eller har mulighed for at skabe drømmehår med nordens førende leverandør indenfor hair extensions - hands-on kurser eller inspiration.

Dato

01.01.2025

Tid

09:00

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

26.02.2025

Tid

19:00

Sted

Vejle

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

03.03.2025

Tid

19:00

Sted

Aalborg

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

04.03.2025

Tid

19:00

Sted

Silkeborg

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

10.03.2025

Tid

19:00

Sted

Køge

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023