Danskerne er vilde med DTC-salg

En analyse udført af Dansk Industri viser, at hele 22% af danske onlineforbrugere handlede direkte hos producenten ved deres sidste onlinekøb. Det er en stigning på fire procentpoint sammenholdt med sidste år.

Foto: 123RF.com

En af tidens store trends indenfor onlinehandel er det såkaldte DTC-salg (direct to consumer). Mange forbrugere vælger at købe direkte hos producenten, blandt andet pga. brandets eksklusivitet og forbrugerens følelser for brandet. Desuden har forbrugeren ofte adgang til et større sortiment indenfor brandets varer end hos en forhandler, der dog ofte har en bedre pris og et bredere sortiment generelt.

I analysen fra Dansk Industri blev kundeoplevelsen fremhævet som en af de fem vigtigste årsager til øget DTC-salg. Producenterne kan skræddersy kundernes oplevelse og levere personlige, målrettede tilbud baseret på den enkelte forbrugers købsvaner. 

En anden vigtig faktor var producentens mulighed for i langt højere grad at have kontrol med brandet, hvor man i detailhandlen skal tilpasse sig krav og retningslinjer. Det skaber stærkere relationer med forbrugeren og øger loyaliteten.

De højere fortjenstmargener var den tredje faktor for øget DTC-salg. Ved at fjerne mellemleddet kan virksomhederne beholde en større del af indtægterne og reducere omkostninger. 

Den fjerde faktor var direkte feedback fra forbrugerne. Den direkte feedback kan hjælpe virksomheden med at foretage produktforbedringer og skabe innovative løsninger.

Og til sidst betyder salg via onlineplatforme muligheden for global distribution og skalerbarhed uden de ekstra omkostninger ved fysiske butikker.

Gode råd til DTC-salg

Hvis en virksomhed ønsker at gøre brug af muligheden for en DTC-løsning, er der nogle gode råd til hvordan det kan lykkes. En direkte salgskanal skal være brugervenlig og man kan både vælge at sælge direkte via virksomhedens hjemmeside eller via en markedsplads som Amazon, Zalando, mv. 

Det er først og fremmest nødvendigt med en kundeservicestrategi som er effektiv i at håndtere problemer, forespørgsler og returneringer. For at imødekomme alle kundernes forskellige præferencer for henvendelse bør en webshop både have mulighed for henvendelse via telefon, mail og chat. En kontaktformular kan også være effektiv, men som udgangspunkt er flere kontaktflader i en webshop en vigtig prioritering.

For at kunne forstå kundebehov og optimere tilbud bør der indsamles og analyseres kundedata. På den måde kan man fx lave pakkeløsninger i webshoppen baseret på hvilke produkter der ofte købes sammen osv. 

Et af de vigtigste konkurrenceparametre er at have gode samarbejdspartnere når det kommer til logistik og levering. Det er helt afgørende at produkterne leveres effektivt og pålideligt til forbrugeren. Og så skal virksomhederne overveje markedsføring og branding, fx ved at være opmærksomme på at webshoppen vises i Googlesøgninger og på sociale medier, fx ved at benytte en såkaldt SEO (søgemaskineoptimeringsværktøj).

Dansk Industri inviterer interesserede til e-eksportdagen, der finder sted 4/6 2024 i Industriens Hus, men med mulighed for online deltagelse. Tilmelding til eventet findes her.

Læs mere på Dansk Industris hjemmeside.

IDL

Relateret indhold

14.06.2024hair.dk

Danmark skal være det bedste iværksætterland

13.06.2024hair.dk

Vil du tilbyde ”stille” behandlinger?

07.06.2024hair.dk

Nu skal virksomheden der tager det største sociale ansvar findes

06.06.2024hair.dk

Danskerne er vilde med DTC-salg

04.06.2024hair.dk

Nu ændres producentdefinition for producentansvar på emballage

03.06.2024hair.dk

Sygdom i forbindelse med ferie: Disse regler gælder

30.05.2024hair.dk

Ny strategi skal styrke væksten i hele landet

29.05.2024hair.dk

Spar penge: Sådan forhandles en lavere pris på betalingskortaftalen

Jobmarked

Se alle

Soul of Hair ApS

Skal Du være selvstændig frisør?

Er det ikke tid til at få en større bid fra saksen? Soul of Hair giver dig muligheden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.08.2024

PARK Styling

PARK by Klipoteket I SVENSTRUP ved Aalborg SØGER NY FRISØR

Vi søger en ny frisør på DELTID eller FULDTID til vores skønne team på 5.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

PARK By Thomas H i Nærum søger frisør!

Bliv en del af det dejligste team.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

PARK by Frisør Bentsen I HJERTET AF NYKØBING FALSTER SØGER FRISØR

Vi søger en sød og dygtig frisør til vores skønne salon i hjertet af Nykøbing Falster.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

PARK By KLINT I STORE HEDDINGE SØGER EN FRISØRELEV

Frisørelev til PARK By Klint

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

Frisør til PARK By MENS CUT

Vi søger en fuldtid eller deltid dygtig, kreativ og engageret frisør eller lejer der har lyst på nye og spændende udfordringer.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

PARK By Cityfrisørerne I VEJLE SØGER NY FRISØR

Vi søger en ny frisør til vores team og er et team på 6 frisører.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

PARK Styling

Frisør til Søborg søges!

PARK By Bystrup & Pate søger frisør

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

30.07.2024

ZENZ

Drømmer du om et job hos ZENZ?

Ønsker du at deltage i Fashion Week, at blive undervist af frisører fra hele verden eller deltage i stylingopgaver i forbindelse med photoshoots? Så er ZENZ måske noget for dig.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ZENZ

ZENZ søger passionerede frisører med den 4-årige uddannelse

Vil du arbejde i branchens sundeste og mest kreative arbejdsmiljø?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023