Brud på konkurrenceloven koster bøde på 6 millioner kroner

Udveksling af kommercielle oplysninger mellem konkurrenter, herunder oplysninger om, hvilke varer der kom på udsalg og til hvilke priser, udløste bøde på 6 mio.kr. til en af deltagerne i aftalen. Sagen kan overføres til aftaler mellem frisørbranchens leverandører og frisørerne.

Foto: 123RF.com

Sø- og Handelsretten stadfæstede i begyndelsen af maj 2024 Konkurrenceankenævnets afgørelse i to sager om ulovlig udveksling af informationer. I den ene sag havde Hugo Boss og en tøjforhandler udvekslet oplysninger om priser, rabatter og mængder, og i den anden sag var tilsvarende oplysninger udvekslet mellem Hugo Boss og tøjforhandleren Ginsborg. Efter at Sø og Handelsretten har afgjort sagerne har tøjforhandleren valgt at acceptere et bødeforlæg på 6 mio. kr., mens Hugo Boss har valgt at anke afgørelsen.
Problemet var, at Hugo Boss videregav fortrolige informationer til tøjforhandleren om priser, størrelse af rabatter, tidspunkter for udsalg (”Black Friday” m.v.), mængder og specifikke varer på udsalg i Hugo Boss' detailbutikker, hvorved tøjforhandleren kunne indrette sin egen tilbudsstrategi, herunder hvilke varer der skulle på tilbud, og hvilke varer tøjforhandleren kunne undlade at yde rabat på, samt hvornår der skulle holdes udsalg.

Den konkurrenceretlige problemstilling i sagen er affødt af ”dual distribution”
I takt med, at mange producenter og distributører i større og større omfang sælger direkte til forbrugere via egne butikker eller webshops, ophører den klassiske vertikale relation mellem parterne. Leverandøren bliver lige pludselig konkurrent til sin egen kunde, og udveksling af informationer og indgåede aftaler skal derfor vurderes efter reglerne for horisontale aftaler, som i konkurrencelovens regi er farligere end vertikale aftaler. Bøderne er også højere.

EU Kommissionen har forholdt sig til udviklingen
”Omni channel”- udviklingen er naturligvis ikke gået hen over hovedet på EU Kommissionen som i de nye vertikale retningslinjer har anerkendt og blåstemplet behovet for en vis grad af informationsudvikling.  Det fremgår således af lovteksten, at leverandør og kunde- som altså også er konkurrenter - kan udveksle informationer hvis og i det omfang informationerne er: ”direkte forbundet med gennemførelsen af den vertikale aftale” og ”nødvendig for at forbedre produktionen eller distributionen af aftalevarerne eller tjenesterne”

Det er for øvrigt ikke så lang tid siden, at Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har haft en lignende sag om koordinering af priser m.v. Interiørvirksomheden Hübsch, der blandt andet producerer køkkentilbehør, produkter til borddækning, møbler og andet boligtilbehør, har koordineret priser og udvekslet prisoplysninger med en konkurrerende virksomhed. Koordineringen medførte indførelsen af et Covid-19-gebyr, som blev pålagt alle ordre, samt generelle prisstigninger på størstedelen af Hübsch’ varer.

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

01.07.2025hair.dk

Digitale stopklodser forhindrer fejl og snyd med fradrag

30.06.2025hair.dk

Skjulte abonnementer er ulovlige

27.06.2025hair.dk

Digitalisering står stille hos danske SMV’er

27.06.2025hair.dk

Ny aftale skal styrke Dankortet

25.06.2025hair.dk

Motivation, fleksibilitet og netværk styrker ledige seniorers jobmuligheder

24.06.2025hair.dk

Vejle bliver vært for DM i Skills 2027 – Næstved får 2028

20.06.2025hair.dk

Mindre bureaukrati og enklere regler

20.06.2025hair.dk

Guide til valg af kortindløser

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023