10 trin til at nå drømmen om egen salon

Mange unge frisører drømmer om at blive selvstændige, og drømmen er inden for rækkevidde, men der er nogle ting, man er næst til at have med i sine overvejelser, inden beslutningen tages. Vi har listet 10 trin til at få drømmen til at gå i opfyldelse.

Mange unge frisører vil gerne åbne egen salon, og den drøm kan sagtens blive til virkelighed. Men for at lette processen og sikre, at man kan klare økonomien bedst muligt, er der et forløb, der er godt at arbejde ud fra, nogle planer, der skal laves, og ting, der skal tages stilling til.. Foto: 123rf.com

17.04.2023

Pia Finne, hair.dk

Mange frisører drømmer om at åbne egen salon, og blive herre i eget hus. Men skal drømmen blive en realitet, er der nogle ting, der skal tænkes igennem først, og som i øvrigt gør processen lettere at overskue. 

Trin 1: Hav en klar vision

Du skal vide, hvordan du ønsker din virksomhed skal være. Det gælder den stil, du vil have salonen i, hvilken målgruppe, du har og i det hele taget, hvilken retning du vil have din salon til at tage. Det vil være grundlaget for enhver beslutning, du træffer fremover.  

Det kan evt. ske med moodboards, Pinterest-tavler med mere, hvor man samler inspirationen og de mange tanker, man har gjort sig, så man kan få noget konkret på papir, man kan arbejde efter. 

Trin 2: Planlæg, planlæg, planlæg! 

Når du har skabt din vision, kan du virkelig begynde at få styr på din plan og på, hvordan du kommer videre? Du skal begynde at overveje salonens placering og størrelse, og di skal overveje, om du skal have ansat personale og i så fald hvor mange, eller om du vil drive salonen alene. Du skal over overveje, hvilke produktlinjer du vil have på lager, og du skal overveje, om du vil være en del af en kæde. Disse tanker og overvejelser er også begyndelsen på en forretningsplan, og når du har styr på den, er du for alvor i gang. 

Trin 3: Skriv en forretningsplan 

Du skal lave en forretningsplan, der dækker alle aspekter af virksomheden. For det ”kedelige” papirarbejde er det, der danner basis for din kommende virksomhed, og som giver dig et nødvendigt overblik over økonomien i det.  

Tjek den lokale konkurrence, ud. Hvordan prissætter de deres ydelser, hvad er fordelene i det område, du gerne vil åbne salon i, hvordan er det lokale kundeklientel med videre. Du skal også tage stilling til, hvilke marketingstrategier du vil arbejde ud fra, og du skal lægge et budget. 

Alt det skal give dig et overblik og et skøn over, hvordan du kan forvente, at virksomheden kommer til at gå. Og sørg for ikke at budgettere for optimistisk, men være realistisk og gerne lidt overforsigtig. Dermed sikrer du, at virksomheden stadig at eksistere, selv om tingene ikke går helt som planlagt. 

Trin 4: Få en økonomisk plan 

Når du har din forretningsplan på plads, er det det rigtige tidspunkt at tage en snak med banken for at få et lån til at starte virksomheden op, og sørg for, at der er en buffer. For det kan være en glidebane og forårsage meget stress, hvis økonomien er for stram fra begyndelsen. 

Trin 5: Find din placering 

Placeringen af din salon er meget vigtig, og den kan have indflydelse på, hvilken kundegruppe, du kan tiltrække. Og du behøver ikke nødvendigvis at ligge på Strøget. En byggelig baggade kan også sagtens være en god placering, og derefter lade virksomhedens omdømme tiltrække kunder gennem markedsføring og anbefalinger. 

Trin 6: Design og indret salonen 

Har man råd, er det en god idé at samarbejde med en indretningsarkitekt, når salonen skal indrettes. De fleste af de salonindretningsfirmaer, der findes, har dygtige indretningsmennesker tilknyttet, og de har som regel rigtig gode ideer til, hvordan man bedst kan bruge det rum, man har. Vælger du selv at gå i gang, skal du sikre, at der er plads til både disk, personalerum, vaskepladser, behandlingspladser og venteområde.  

 Trin 7: Rekruttering 

Mens renoveringen af salonen foregår, kan du overveje at rekruttere det drømmeteam, du har brug for at opfylde dine forretningsmål. Du skal have et klart billede af, hvor mange assistenter, du har brug for, for at drive salonen i forhold til din forretningsplan. Brug lokale rekrutteringsmuligheder, sociale medier og fagblade til at annoncere efter dine nye ansatte. Gør det spændende og anderledes og lad potentielle frisører vide, hvorfor de skal arbejde for dig. 

Trin 8: Marketing og PR 

Gennem hele processen med opbygningen og rekrutteringen skal du også markedsføre åbningen af salonen, så der er kunder i stolene, når dørene åbnes. Der findes marketing- og PR-firma, der specialiserer sig i hår- og skønhedsindustrien, men man kan også sagtens nå langt ved selv at gå i gang. De sociale medier er selvfølgelig et ”must”, og det kan godt betale sig at betale for at søgeoptimere, så din nye salon kommer til at ligge højt på goggle. Sørg for at lægge opslag op på Instagram og Facebook alt efter, hvilken målgruppe du har, og sørg for at generere følgere. Hvordan du gør det, kan du læse om  i en anden artikel i dette første nummer af hair. 

Er der en lokalavis i området, er det også en god idé at tage fat i dem, så der kan blive bragt en artikel og måske en annonce op til åbningen af din nye salon. 

Trin 9: Træning 

Før du åbner, er det en god idé at træne personalet i de politikker og procedurer, du ønsker, der skal kendetegne salonen. Det kan være, hvordan i modtager kunderne, hvad ser skal tilbydes af kaffe og andre drikkevarer, hvordan I håndterer mersalg af produkter med meget mere. Det er en god idé, at skrive tingene ned i en personalehåndbog, så alle altid kan slå op, hvis der skulle opstå tvivl. Men prøv at få procedurerne, kommunikationsformen med videre implementeret fra dag ét. Det går det hele meget nemmere. 

Trin 10: Vær vært for en lille lanceringsfest 

Når den nye salon har været åben en uge eller to, kan man invitere venner, kunder og potentielle kunder, forretningsforbindelser og familie til en lille lanceringsfest, hvor salonen præsenteres, og hvor alle bydes velkommen.  

Relateret indhold

25.04.2024hair.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

24.04.2024hair.dk

DM 2024

25.04.2024hair.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

23.04.2024hair.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024hair.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

18.04.2024hair.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024hair.dk

Digital bogføring: det skal du vide

17.04.2024hair.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023