Ingredienser og AI
Nye teknologier og AI-værktøjer har stor indflydelse på forsyningsprocesserne og udviklingen af nye ingredienser i kosmetikindustrien.
Foto: Cosmopro
Udfordringer og muligheder blev analyseret under den sidste udgave af Cosmoprof Worldwide Bologna i anledning af CosmoTalks-sessionen med titlen "Ingredients & AI: beauty's automated future", med Stylus som hovedpartner.
Generelt forventes det globale AI-skønhedsmarked at være 13,3 milliarder USD værd i 2030 med en CAGR-rate på næsten 20 % mellem 2021 og 2030, som rapporteret af Lisa Payne, Head of Beauty Trends hos Stylus – trends intelligence-partneren for fremadrettede mærker og bureauer, som modererede paneldiskussionen.
72 % af GenZ-forbrugerne forventer, at AI vil styrke deres skønhedsoplevelser, hvilket gør højteknologi til et ikke-forhandlingsbart aspekt for brands, når de ønsker at fange denne demografi.
AI's indvirkning er ekstremt vigtig i udviklingen af ingredienser og i at tilbyde nye værktøjer og data til R&D-afdelinger. Som fremhævet af Payne: "I USA siger 28 % af forbrugerne, at de er interesserede i at prøve produkter udviklet gennem biometriske data, og de ville betale endnu mere for dem. Det er et bevis på, hvordan forbrugerne forstår den positive indvirkning af AI, men ingredienser kan ikke drives entydigt af forbrugernes tendenser: Brands skal udvikle nye løsninger fra dataanalyser og AI-værktøjer".
Foto: Cosmopro
"Innovation inden for skønhed kommer helt sikkert fra forbrugerne, men i skønhedssektoren observerer vi også en meget vigtig teknologisk vurdering, der giver en dyb ændring i ingrediensernes effektivitet", gentog Karen Ho, medstifter og administrerende direktør for Gravel AI - Personal Care Ingredient & Industry Intelligence Platform.
"Kemiske virksomheder og forsknings- og udviklingsafdelinger lancerer nye ingredienser, som ændrer landskabet. Takket være AI kan de udvikle nye fermenterede løsninger, såsom at identificere den rigtige bakteriestamme, hvilket kan føre til et meget gavnligt resultat. Takket være bioteknologi er det i dag muligt at skabe nye biolignende aktive ingredienser, hvilket reducerer omkostningerne i forsyningsprocessen".
"For produktudviklings- og R&D-teams er det vigtigt at arbejde godt sammen med digitale og marketingkontorer for at forklare nye ingredienser og deres fordele for forbrugerne", fremhævede Nima Salehi, Global Head of Technology & Online Channels hos The INKEY List, et britisk hudplejemærke. "At få dine kunder til at forstå de ingredienser, du lancerer, deres oprindelse og deres gavnlige egenskaber er en nøglefaktor for at gøre en ny lancering vellykket. Det er den bedste måde for et brand at vinde forbrugernes tillid på".
Uddannelse af forbrugere er en strategisk prioritet for Nahla Bekkara, Business Development Specialist hos Haut.AI. Den AI-drevne skønhedsintelligensplatform giver skønheds- og personlig plejemærker mulighed for at accelerere produktinnovation, strømline R&D og levere personlige forbrugeroplevelser. "For virkelig at uddanne forbrugerne bør brands gå ud over trends - ved at bruge tests og undersøgelser til at hjælpe forbrugerne med at forstå ikke kun, hvad de ønsker, men hvad deres hud, hår og krop faktisk har brug for. Selvom der stadig er et konstant pres for at jagte markedstendenser, er det vigtigt at fokusere på reelle hudproblemer og autentiske behov. Målet er at udvikle mere målrettede produkter, der inkluderer forskellige hudtyper og toner gennem robust dataanalyse. Det er ikke længere en gætteleg, fordi datadrevet og præcis skønhed blev en realitet med AI."
De nyeste teknologiske innovationer kan tilbyde forskellige værktøjer til forbrugerne til at få de rigtige detaljer på det rigtige tidspunkt og med den rigtige timing, som fremhævet af Monica Coffano, Account Manager for Temera, en virksomhed, der leverer produktsporbarheds- og serialiseringsløsninger dedikeret til mode-/luksus- og detailindustrien.
"Kunder bør altid lære at tjekke QR-koderne og alle de applikationer, som mærker inkluderer i deres emballage i dag, som NFC-tags, fordi disse innovative værktøjer er den bedste og mest præcise måde at opdage detaljer om hele forsyningskæden for et skønhedsprodukt", udtalte Coffano.
"I dag spiller sporbarhed en central rolle både for mærker, som bedre kan vælge de ingredienser, der skal bruges i produkterne i henhold til specifikke landeregler og for kunderne. Takket være sporbarhedsteknologier kan alle f.eks. opdage en forfalsket prøve eller tjekke for etisk indkøb og bæredygtighedsoplysninger og -indsats".
Hvad er det næste for ingredienssegmentet? AI og nye regler, der stiger over hele verden, vil helt sikkert føre til fremtidig udvikling i skønhedsindustrien.