Dansk Erhverv kalder på regulering for Temu

Hele 14 procent af de danske forbrugere har i løbet af det seneste år handlet hos det kinesiske e-handelsbrand Temu, hvor man kan købe varer direkte fra producenterne

Foto: Foto: AdobeExpress/AI

Hele 14 procent af de danske forbrugere har i løbet af det seneste år handlet hos det kinesiske e-handelsbrand Temu, hvor man kan købe varer direkte fra producenterne. Nu spørger Temashops adm. direktør Daniel Diness Andersen, om det er fair overfor de europæiske konkurrenter. Sådan skriver Dansk Erhverv på deres hjemmeside.

”ER DET FAIR? 
Fra den ene dag til den anden er der væltet en kæmpe kinesisk djævel ind på det danske marked, der forsøger at udkonkurrere alt og alle. Men er det fair, at Temu kan vælte ind uden at overholde dansk og europæisk lovgivning? Er det rimeligt overfor virksomhederne og forbrugerne?”, skriver Daniel Diness Andersen i en post på LinkedIn.

Temu overbyder på annoncepladsen

Og flere andre er enige i bekymringerne, blandt andet Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel hos Dansk Erhverv. Han mener, at Temu blandt andet presser de danske virksomheder på annoncebudgetterne.

”Ved bare at byde lidt mere, kan de sætte sig på annoncerne, da de fleste danske virksomheder ved, hvad de kan betale for en annonce og derfor må trække sig, hvis prisen bare stiger lidt. De har simpelthen købt en meget stor del af annoncerne ved at overbyde danske virksomheder”, forklarer han.

Temu’s aggressive tilgang til markedet har da også båret frugt: Hos marketingbureauet Web2Medias kundebase er Temu’s annoncer gået fra at have en visningsandel på mindre end 10 procent til mere end 30 procent alene i perioden fra september 2023 til nu.

“TEMU har virkelig gjort sit indtog i Danmark i 2023 og er kun vokset. Det matcher, hvad vi ser på mange af de andre markeder i EU, hvor særligt Holland, Sverige og Belgien også har set en aggressiv tilgang til markedet fra Temus side,” fortæller Allan Jørgensen, partner i Web2Media.

Dyr taktik afføder optimisme

Temu’s taktik om at opkøbe annoncepladserne for e-handel har en effekt på forbrugernes købsmønstre, men Carsten Rose Lundberg mener, at tal fra blandt andet det belgiske marked viser, at Temu er ved at skrue ned for deres markedsføring.

”Deres indtog er voldsomt, og jeg kan godt forstå, at det frustrerer og bekymrer mange. Men Temu kører også en ekstrem dyr taktik, og spørgsmålet er, hvor længe de kan og vil blive ved med det?”, spørger han.

Han henviser ydermere til Temu’s anmeldelser, der i bedste fald er blandede.

”Temu får virkelig mange dårlige brugeranmeldelser, og samtidig viser flere undersøgelser, der bliver omtalt i mange medier, at store dele af deres produkter er farlige. På et tidspunkt tror jeg, at den kombination vil få en stor del af forbrugerne til at tænke, at de lave priser faktisk er for gode til at være sande.” Carsten Rose Lundberg peger også på, at politikerne tilsyneladende er ved at se problemet. Særligt med tanke på at advarslen både kommer fra virksomheder, organisationer som Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk.

”Det burde ikke være muligt, at Temu bare kan sende – undskyld mit franske – billigt, sundhedsfarligt skrammel ind til europæiske forbrugere, fordi de ikke overholder de regler, som danske og europæiske virksomheder bruger mange ressourcer på at overholde.”

Temu holder kadencen

Carsten Rose Lundberg ser dog ikke kun med optimisme på fremtiden i henhold til Temu’s indtog. Han henviser til, at Temu måske vil give amerikanske og europæiske producenter adgang til platformen, hvilket vil højne kvalitet og udbud samt gøre leveringstiden kortere – og ikke mindst Temu’s imponerende regnskab med et overskud på 8,5 mia. dollars.

”Det er voldsomt og beviser, at Temu ikke bare løber tør for penge og forsvinder lige foreløbig. Konklusionen må være, at Temu er en ny udfordring for dansk e-handel, men der er i mine øjne ikke grund til at give op på forhånd. Jeg tror, at røgen vil lægge sig igen, og så forventer jeg, at politikerne vil tage ansvar og sørge for, at Temu og den næste Temu i rækken skal leve op til de samme regler, som danske og europæiske virksomheder skal”.

IDL

Relateret indhold

01.05.2024hair.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

30.04.2024hair.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024hair.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

26.04.2024PARK Styling

Sponseret

Kendt Vejle-salon laver nyt partnerskab

26.04.2024PARK Styling

Sponseret

Nystartet salon laver samarbejde med Park Styling

25.04.2024hair.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

23.04.2024hair.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024hair.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023