Dansk Erhverv kalder på regulering for Temu

Hele 14 procent af de danske forbrugere har i løbet af det seneste år handlet hos det kinesiske e-handelsbrand Temu, hvor man kan købe varer direkte fra producenterne

Foto: Foto: AdobeExpress/AI

Hele 14 procent af de danske forbrugere har i løbet af det seneste år handlet hos det kinesiske e-handelsbrand Temu, hvor man kan købe varer direkte fra producenterne. Nu spørger Temashops adm. direktør Daniel Diness Andersen, om det er fair overfor de europæiske konkurrenter. Sådan skriver Dansk Erhverv på deres hjemmeside.

”ER DET FAIR? 
Fra den ene dag til den anden er der væltet en kæmpe kinesisk djævel ind på det danske marked, der forsøger at udkonkurrere alt og alle. Men er det fair, at Temu kan vælte ind uden at overholde dansk og europæisk lovgivning? Er det rimeligt overfor virksomhederne og forbrugerne?”, skriver Daniel Diness Andersen i en post på LinkedIn.

Temu overbyder på annoncepladsen

Og flere andre er enige i bekymringerne, blandt andet Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel hos Dansk Erhverv. Han mener, at Temu blandt andet presser de danske virksomheder på annoncebudgetterne.

”Ved bare at byde lidt mere, kan de sætte sig på annoncerne, da de fleste danske virksomheder ved, hvad de kan betale for en annonce og derfor må trække sig, hvis prisen bare stiger lidt. De har simpelthen købt en meget stor del af annoncerne ved at overbyde danske virksomheder”, forklarer han.

Temu’s aggressive tilgang til markedet har da også båret frugt: Hos marketingbureauet Web2Medias kundebase er Temu’s annoncer gået fra at have en visningsandel på mindre end 10 procent til mere end 30 procent alene i perioden fra september 2023 til nu.

“TEMU har virkelig gjort sit indtog i Danmark i 2023 og er kun vokset. Det matcher, hvad vi ser på mange af de andre markeder i EU, hvor særligt Holland, Sverige og Belgien også har set en aggressiv tilgang til markedet fra Temus side,” fortæller Allan Jørgensen, partner i Web2Media.

Dyr taktik afføder optimisme

Temu’s taktik om at opkøbe annoncepladserne for e-handel har en effekt på forbrugernes købsmønstre, men Carsten Rose Lundberg mener, at tal fra blandt andet det belgiske marked viser, at Temu er ved at skrue ned for deres markedsføring.

”Deres indtog er voldsomt, og jeg kan godt forstå, at det frustrerer og bekymrer mange. Men Temu kører også en ekstrem dyr taktik, og spørgsmålet er, hvor længe de kan og vil blive ved med det?”, spørger han.

Han henviser ydermere til Temu’s anmeldelser, der i bedste fald er blandede.

”Temu får virkelig mange dårlige brugeranmeldelser, og samtidig viser flere undersøgelser, der bliver omtalt i mange medier, at store dele af deres produkter er farlige. På et tidspunkt tror jeg, at den kombination vil få en stor del af forbrugerne til at tænke, at de lave priser faktisk er for gode til at være sande.” Carsten Rose Lundberg peger også på, at politikerne tilsyneladende er ved at se problemet. Særligt med tanke på at advarslen både kommer fra virksomheder, organisationer som Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk.

”Det burde ikke være muligt, at Temu bare kan sende – undskyld mit franske – billigt, sundhedsfarligt skrammel ind til europæiske forbrugere, fordi de ikke overholder de regler, som danske og europæiske virksomheder bruger mange ressourcer på at overholde.”

Temu holder kadencen

Carsten Rose Lundberg ser dog ikke kun med optimisme på fremtiden i henhold til Temu’s indtog. Han henviser til, at Temu måske vil give amerikanske og europæiske producenter adgang til platformen, hvilket vil højne kvalitet og udbud samt gøre leveringstiden kortere – og ikke mindst Temu’s imponerende regnskab med et overskud på 8,5 mia. dollars.

”Det er voldsomt og beviser, at Temu ikke bare løber tør for penge og forsvinder lige foreløbig. Konklusionen må være, at Temu er en ny udfordring for dansk e-handel, men der er i mine øjne ikke grund til at give op på forhånd. Jeg tror, at røgen vil lægge sig igen, og så forventer jeg, at politikerne vil tage ansvar og sørge for, at Temu og den næste Temu i rækken skal leve op til de samme regler, som danske og europæiske virksomheder skal”.

IDL

Worldline

Sponseret

Kan en frisør fra Fyn tjene 7.000 kr. på en time?

Relateret indhold

18.03.2025Frisørland Hair and Body Care

Sponseret

Rejsegilde hos Frisørland Hair and Body Care

18.03.2025hair.dk

Færre forretninger i Danmark – detailhandlen under pres

17.03.2025Worldline

Sponseret

Læs hvordan Worldline hjælper små- og mellemstore frisører, som Salon Waldorf i Odense

17.03.2025hair.dk

Husk fristen for udbetaling af den 5. ferieuge

17.03.2025KAO DENMARK A/S

Sponseret

Kao Salon rammer catwalken ved modeugerne i Kbh, Berlin & Paris

14.03.2025hair.dk

Færre konkurser i Danmark januar

14.03.2025hair.dk

Nye kapitalkrav ved stiftelse af ApS

12.03.2025hair.dk

Stort millionboost til kvindelige iværksættere

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
PARK Styling
Kursus
KURSUSKALENDER FOR ALLE FRISØRER 2025/2026

Se her alle de fantastiske kurser PARK tilbyder!

Dato

01.01.2025

Sted

Danmark

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
Forårets kurser med Frisørland Hair and Body Care

Glæd dig til et sprudlende forår, hvor du bliver blæst bagover af trend tour'en "Blooming Lights", eller har mulighed for at skabe drømmehår med nordens førende leverandør indenfor hair extensions - hands-on kurser eller inspiration.

Dato

01.01.2025

Tid

09:00

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

26.02.2025

Tid

19:00

Sted

Vejle

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

03.03.2025

Tid

19:00

Sted

Aalborg

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

04.03.2025

Tid

19:00

Sted

Silkeborg

Frisørland Hair and Body Care
Kursus
BLOOMING LIGHTS TREND TOUR

OPLEV KLIP, FARVE OG STYLING TRENDS. PÅ VORES TREND TOUR ”BLOOMING LIGHTS” ER DU MED DER HVOR LYS MØDER LIV, OG SKØNHED BLOMSTRER UDEN GRÆNSER. KOM MED TIL EN INSPIRERENDE AFTEN, HVOR FORÅRETS OG SOMMERENS TRENDS SPRINGER UD I FULD FLOR - FYLDT MED LYS, LIV OG KREATIV ENERGI.

Dato

10.03.2025

Tid

19:00

Sted

Køge

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023