Håret er kroppens mode
”Den ultimative trend er det look, der er skabt til den enkelte, og som afspejler deres personlighed og stil i forhold til deres look”. Det mener Antoinette Beenders, der er Senior Vice President, Professional Global Artistry hos Aveda, hair havde en snak med hende om trenden lige nu og om, hvordan hun gerne vil have, frisørerne bruger hendes tanker og ideer.
Sammen med verdens førende fotografer, modeller og kreative talenter udvikler Antoinette Beenders Avedas dynamiske skønhedskoncepter og slående billeder, der kombinerer high-fashion sensibilitet og miljøbevidsthed. Og uanset om det er på en Vogue Italia-redaktionel optagelse, backstage på New York Fashion Week, i et partnerskab med Stella McCartney eller når det gælder udvikling af nye stylingprodukter, forbliver Antoinette tro mod sin vision om at fortælle en historie med hvert billede eller hvert et show, hun står bag. Som det i øvrigt var tilfældet hos We Are One i Norge.
Antoinette Beenders er Senior Vice President, Professional Global Artistry hos Aveda, og dermed ansvarlig for at inspirere den professionelle frisørbranche og få Aveda-brandet til at vokse rundt om i verden.
I sin rolle fungerer Antoinette som global brandambassadør og samarbejder med Avedas brandledere på nye og hurtigt voksende markeder for at sikre den rette branding og lokale relevans.
Antoinette begyndte at arbejde med Aveda i 1997 som Global Guest Artist og som kreativ direktør for The Urban Retreat - Harvey Nichols' Aveda Concept Salon i London. I 1999 udviklede Antoinettes rolle sig til Global Creative Director, og i 2019 skiftede hun position til Senior Vice President, Professional Global Artistry, hvor hun fortsætter med at inspirere, skabe og rejse verden rundt med Aveda.
hair har haft en snak med Antoinette Beenders om, hvordan hun ser trenden, og om hvordan hun gerne vil have frisørerne bruger trendinspirationen ude i salonerne.
Hvordan ser du den kommende trend? Klipninger/farve/stil
”Vi har set en masse mode på catwalken, der har haft en stærk indflydelse fra 1990'erne. Da hår er kroppens mode, gør den enormt populære Rachel-frisure (Jennifer Aniston fra 90'ernes tv-serie Friends) comeback. Denne sommer ser vi en tilbagevenden af dette lagdelte snit, men en 2.0-version af frisuren, hvor lagene er længere, og du kan bære denne klipning med eller uden pandehår og i forskellige længder. Det handler om lag, der indrammer ansigtet kombineret med en god føntørring, der skaber fylde”.
Hvordan skaber du trenden for Aveda?
”Den ultimative trend er det look, der er skabt til den enkelte, og som afspejler deres personlighed og stil i forhold til deres look. Vi har over 50.000 Aveda-kunstnere i vores netværk, der skaber individuelle trends for deres kunder hver dag bag stolen”.
Skaber I trends, som frisørerne kan bruge i salonen eller er de inspirerende?
”Jeg kan godt lide at skabe looks, der inspirerer frisører og får dem til at udtænke nye ideer til hårklipning, styling og farve samt skabe looks, der passer til deres kundekreds ved hjælp af den nyeste produktinnovation”.
Hvordan vil du have frisørerne til at bruge dine trends i den kommende sæson?
”Jeg vil gerne have, at frisører bliver inspireret af nye teknikker og derefter selv skaber trends for deres kunder”.
Arbejder du med nye produkter?
”Jeg er meget heldig at arbejde for Aveda, hvis avancerede veganske produkter er på forkant med en højtydende naturlig innovation. Dette giver mig mulighed for at arbejde med de nyeste og bedste produkter, en frisør kunne ønske sig”.
Hvad er dit foretrukne produkt – hvorfor?
”I øjeblikket er jeg helt vild med Aveda Botanical Repair Styling Crème. Jeg hjalp med udviklingen af produktet, og udover at reparere bindingerne i håret, tilføjer det også den helt rigtige mængde fleksibelt hold til håret. Så det er mit absolutte favori-produkt backstage”.
Hvad kan du lide ved at arbejde med hår?
”For mig er hår kroppens tekstil. Jeg er enormt inspireret af tekstiler, og jeg elsker at manipulere hårets tekstur og style. Det er som fashion til kroppen”.
Hvordan ser du udviklingen i salonbranchen?
”Jeg tror, at tilføjelsen af A-commerce eller augmented commerce, der går skridtet videre end e-handlen er fremtiden. Takket være intelligente enheder og ny teknologi, såsom kunstig intelligens, augmented reality og big data, kan vi nemlig automatisere vores køb til at ske i det nøjagtige øjeblik, hvor vi har brug for noget ...eller når vi bare vil have noget, og det er en gamechanger, som vil hjælpe vores branche med at bevæge sig ind i fremtiden”.