Fra græsrod til globalt brand
ZENZ fylder 25 år, og udviklingen har været kolossal. Fra at være en salon med udvalgte, allergivenlige produkter og med kunder, der havde allergi-problemer, til i dag at være et komplet salonkoncept til alle typer af kunder. Dem, der går op i bæredygtighed, ansvarlighed og miljø og dem, der bare gerne vil klippes hos en cool frisør, der har styr på stilen
For 25 år siden valgte Anne-Sophie Skjødt Villumsen at tage tyren ved hornene. Det var før bæredygtighed overhovedet var et emne, man talte om, og før frisørbranchen for alvor begyndte at gå op i, hvad kemikalierne i produkterne rent faktisk gjorde ved frisørerne - og kunderne. Anne-Sophie fik allergi, men hun havde ikke tænkt sig at lade det stå i vejen for hendes drømmejob. Så i stedet for at kaste håndklædet i ringen, startede hun den første ”Grøn frisør” i 1999.
”Grøn salon”-konceptet har udviklet sig, og det samme har ZENZ ikke mindst. Fra at det dengang var en salon med udvalgte produkter, der kunne bruges, hvis man ville undgå allergi og kunder, der havde problemer med kemikalierne, som kom i salonen, til i dag at være et komplet salonkoncept til alle typer mennesker, der sætter sig i frisørstolen hos ZENZ; dem, der går op i bæredygtighed, ansvarlighed og miljø og dem, der bare gerne vil klippes hos en cool frisør, der har styr på stilen, og hvor fagligheden hos frisørerne er i i fokus.
Mantraet hos ZENZ er, at man gør sig umage, og sådan har det været igennem alle de 25 år, virksomheden har eksisteret.
I dag tæller ZENZ kæden 12 saloner, der bl.a. omfatter Danmarks største frisørsalon ZENZ i Lyngby med 22 ansatte, ikke mindre end 145 medarbejdere i alt, heraf er 40 elever, egne elevkurser og et proteam, der underviser både internt og eksternt og som bl.a. laver shows under Copenhagen Fashion Week.
”Vi er blevet et fashionbrand, der bliver spurgt, når der skal laves shows”, fortæller Anne-Sophie. ”Vi har nogle vanvittigt dygtige frisører og stylister, og vi oplever, at modellerne rigtig gerne vil arbejde med os, fordi det giver dem et sundere hår, ingen allergi, og så er vores produkter er nemme at vaske ud igen”.
Men Anne-Sophie Skjødt Villumsen og hendes mand Jørgen Skjødt har taget salondriften langt videre. For salonkonceptet omfatter også en produktserie, der selvfølgelig bruges i egne saloner, men som også sælges til ZENZ Green Partners og til frisørsaloner generelt over hele verden, og dermed et ZENZ en global virksomhed, der er repræsenteret i mere end 20 lande.
”Vi har skabt et salonkoncept, hvor vi ikke er gået på kompromis med hverken vores egen eller kundernes sundhed, og det kan vi garantere, for vi har alle de anerkendte certificeringer: Svanemærket, AllergyCertified, Ecocert COSMOS Organic, Vegan Society og Grøn Salon. Det betyder, at forbrugerne kan være helt sikre på, at produkter, emballage og ingredienser lever fuldt ud op til det, vi siger, og derudover har vi indført refill system som reducerer anvendelsen og rpdoduktion at plastik betydeligt. Det er i en tid og en branche, der stadig i høj grad er præget greenwashing”, fastslår Jørgen Skjødt.
Og dermed har ZENZ på de 25 år, der er gået, bevæget sig fra græsrod til globalt brand.
Fokus på faglighed og uddannelse er en mission
I løbet af de seneste 12-15 år har ZENZ med Anne-Sophie i spidsen og Proteamet i ryggen gjort det til sin mission at uddanne egne og eksterne frisører i bæredygtig frisørdrift med høj faglighed og en høj grad af udvikling.
”Uddannelse er vigtigt for os. Vi holder kurser for os selv og for vores elever, og de seneste 2-3 år har vi etableret et samarbejde med NEXT, hvor alle de nye elever kommer forbi ZENZ for netop at høre, hvordan man kan drive en bæredygtig og ansvarlig salon”, fortæller Anne-Sophie.
Som en følge af troen på at uddannelse af elever er vejen til stabilitet og udvikling har ZENZ uddannet tæt på 300 frisører, hvilket har været grundlaget for kædens vækst.
Fashiondelen er automatisk kommet til, for da man generelt begyndte at interessere sig for bæredygtighed – også i mode, var ZENZ frontløbere, og selvskrevet.
I ZENZ laver man også alt sit eget markedsføringsmateriale; billeder, posters til salonerne med videre, og det lægger både kunder og andre frisører mærke til. ”Det er jo typisk de helt store virksomheder, der dominerer på den front, men vi kan lave noget anderledes, noget, der er mere nordisk fundereret. Vi bruger Danmark og det nordiske, enkle udtryk som udgangspunkt, for det billedmateriale, vi laver, og det, synes man faktisk, er fedt på globalt plan”, fortæller Jørgen, og han tilføjer, at man med det autentiske, nordiske rammer forbrugeren, der hvor de er og i øjenhøjde med dem.
”Vi er et livsstilsbrand, hvor naturlig skønhed og diversitet er afgørende frem for at skabe et stiliseret, forstilt billede. Kunden skal kunne spejle sig i vores markedsføringsmateriale, derfor er det ikke outreret og vildt men noget, vi alle sammen kan se os selv i.”
Dermed ikke sagt, at Anne-Sophie ikke elsker at lave det vilde og kreative, og når der holdes 25-års jubilæumsshow til september for medarbejdere og samarbejdspartnere, vil det netop være det. ”For det er målrettet frisørerne, og de elsker det jo vildere jo bedre med asymmetri og masser af farver. Forbrugeren vil hellere se et lækkert hår, der er sundt og velplejet”.
Voldsom vækst
Siden 2018 har ZENZ haft en vækst på 30 pct. hvert eneste år. 2018 var også året, hvor Jørgen Skjødt for alvor trådte ind i virksomheden, og hvor han og Anne-Sophie besluttede, at det var tid til at gå all-in, at tage ZENZ til næste niveau og skabe ZENZ version 2.0, der inspireret af FNs verdensmål, kan forandre industrien og verden.
Og tallene taler for sig selv. I 2017 lå omsætningen på 17 mio. kr. I 2024 forventes en omsætning på 80 mio. kr., og medarbejderstaben er i samme periode vokset fra 40 til 145.
Det vidner om et drive ud over det sædvanlige, men som Anne-Sophie og Jørgen siger: ”Vi vil gerne innovere, og for os handler det om at gøre det bedre i dag, end det vi gjorde i går”.
Jørgen har været med på sidelinjen siden 2008, hvor han og Anne-Sofie blev både private- og forretningspartnere, og fra begyndelsen har målet været at være rollemodel for frisørbranchen i forhold til bæredygtighed og ansvarlighed, men også i forhold til uddannelse af elever, som de begge synes er utroligt vigtigt. ”Vores elever skal ikke feje gulv. Vi ser dem som fremtidige partnere”, lyder det.
At gøre det bedre i morgen, end man har gjort det i dag, er drivkraften, og på den måde har ZENZ indarbejdet nye, grønne løsninger i salonerne og i virksomheden som helhed.
”I ZENZ Version 2.0 er vores produktemballage i genanvendt plast, og der tænkes endnu mere økologisk og bæredygtigt 360 grader i virksomheden”, lyder det. ZENZ har også indført refill af emballage i salonerne for reelt at reducere produktion og anvendelse af palstic og ikke pantsystemer eller lignende som ikke gør en reel forskel for miljøet.
Anne-Sophie og Jørgen nåede dog kun lige at tage fat på at føre de nye visioner ud i livet, da Covid lukkede verden ned. Men selv ikke det, slog den ud af kurs.
”Da vi lukkede ned, sagde vi til os selv, at vi ville bruge tiden til at blive stærkere som virksomhed. Vi videreudviklede konceptet, produkterne og retningen, og lige for nedlukningen købte vi en salon i Køge og åbnede en ny i Roskilde. Siden er der kommet tre mere til, og vi er nu også repræsenteret i Jylland, fortæller de. Seneste er det Arkadesalonen i Frederikshavn, som er blevet til ZENZ med den tidligere ejer som ny bestyrer med et team på seks medarbejdere.
Siden 2018 har man yderligere styrket marketingsafdelingen og den digitale strategi, så man i dag har 100.000, der er signet op til nyhedsbrevet og 30.000 aktive kunder i salonerne, og man har arbejdet med ZENZ’ uddannelsesstrategi. ”Alt har vi måttet skabe fra bunden, for vi er en innovativ og kreativ organisation. Der er ingen der ligner os og vi har ikke ønsket at kopiere andre men finde vores egen vej ind til forbrugeren, som jo er den vi som frisører lever af. Derfor ligger der også rigtig mange ressourcer i den udvikling, vi har været igennem, og som vi i øvrigt stadig befinder os i” siger Jørgen
Sundt hår og hovedbund
ZENZ-filosofien er, at frisøren skal være kundens rådgiver og ekspert i frisure og produkter. Derfor fokuserer ZENZ på at ekspertviden og rådgivning skalmvære synlig for forbrugeren. Til september introducerer man et nyt koncept ”Sundt hår og hovedbund”, hvor frisøren bliver omdrejningspunktet og skal være kundernes ekspert i forhold til, hvilke produkter de skal bruge, hår- og hovedbundsanalyse og rådgivning om frisure og stil i det hele taget.
”Vi kan i modsætning til branchen se, at hos ZENZ er salg af produkter til kunderne i salonerne stigende, og netop rådgivningen er essentiel i forhold til at lave et salg. Derfor uddanner vi medarbejderne løbende, og skoler dem i at rådgive i produkter, der giver sundt hår og hovedbund, og vi er opmærksomme på, at salget skal ske igennem kommunikation og rådgivning. Deciderede salgskurser holder vi aldrig”, fastslår Anne-Sophie.
Hun og Jørgen rokker også ved den gængse holdning i branchen om, at frisører er dårligt lønnede. ”Ja, tager man 200 kr. for en klipning, så tjener man ikke fornuftige penge, men tager man det, det koster, og rådgiver man kunderne, så de har lyst til at købe produkterne, så kan den enkelte frisør have en rigtig fin løn”. Det er også nøglen til at fastholde medarbejderne at lønnen er attraktiv.
Og det er en positiv spiral. Kunderne vil gerne betale for høj faglighed, fagligheden er en vigtig del af fagets overlevelse, og den er med til at både mester og elever i sidste ende kan hente en god løn og dermed har lyst til at blive i frisørfaget.
Organisk vækst
ZENZ har igennem alle årene haft en organisk vækst. Virksomheden kørte i mange år -mens konceptet blev opbygget - kun lige rundt, men igennem de senere år har man været mere proaktive, og resultaterne er fulgt med.
”Vi vil gerne have endnu flere grønne ”Green partners”, og vi vil gerne hjælpe og sparre med mange flere frisører, så de også kan få en rigtig god forretning”
De to er enige om, at tiden er med det bæredygtige koncept. Kunderne er positive, og de er glade for certificeringerne. ”Faktisk har vi fem nye distributører på vej ind i virksomheden fra forskellige lande, og det er netop det bæredygtige og ikke mindst certificerede koncept, de er glade for. At der er bevis for, at bæredygtigheden ikke er noget, der er opfundet i markedsføringsafdelingen, men at det har bund i virkeligheden. Og det er i øvrigt også det, frisørerne, vi samarbejder med, er glade for. De har en sikkerhed for, at det, de siger til kunderne, er korrekt, og at produkterne fungerer, og der ikke greenwashes”.
Målet med ZENZ på den lange bane er at fremme en bæredygtig og sund skønhedsindustri, at bygge videre på konceptet, og at sikre både overskud og gode forhold for medarbejderne samt at opbygge en organisation, der fortsætter med at være innovativ. ”Og så vil vi gerne arbejde lidt mindre, end vi gør i dag”, siger de to med et smil.
I dag har man 12 egne saloner, fire franchisepartnere og ni Green Partners, der har ZENZ-produkterne som deres førende brand i salonen. Hertil kommer yderligere en række ZENZ-forhandlere i Danmark og i udlandet.
Til januar lanceres en ny hudplejeserie, og i 2. kvartal lanceres en helt ny serie make-up. Alt sammen udviklet internt med de rigtige mærkninger og produceret i Danmark.
Men ikke nok med det. Faktisk arbejder ZENZ også på et helt nyt farvesystem, der også er klar til lancering i løbet af 2025. ZENZ Next Generation Colorsystem er en videreudvikling af det, traditionelle farvesystem, der findes i dag, og selvfølgelig uden parfume og hormonforstyrrende ingredienser. ”Og så bliver det en serie, der er nemmere at arbejde med og forstå for frisøren, end den, der findes i dag”, forklarer Anne-Sophie, og hun og Jørgen slutter af med at slå fast, at planen er at blive ved med at innovere og tænke nyt. ”Der er masser af ting, vi kan tage fat på. Vi vil gerne dele og være transparente, og vi vil gerne højne faget både fagligt og sikre udvikling, mere salg af produkter og god økonomi hos salonejerne der arbejder hårdt hver dag”.